کرمانشاه- روز جمعه ۱۳ تیرماه هفت تن از معدن کاران دریکی از معادن «بیتومین» گیلانغرب دچار گازگرفتگی شدند که یکی از مصدومان جان باخت و لذا این حادثه باری دیگر زنگ خطر ایمنی در معادن و ضرورت توجه جدی به این حوزه را به صدا درآورد.

«ایمنی»حلقه مفقوده در معادن گیلانغرب؛ نبود نظارت معدن کاران را تهدید می‌کند

قدس آنلاین؛گروه استان ها: زنده‌یاد «جواد ثابتی» راننده بیل مکانیکی در معدن «هواره برگه» روستای سرتیتان بود که جان ۶ گرفتار در معدن را نجات داد ولی خودش به خاطر گازگرفتگی جان باخت.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت ۳۲ معدن زغال‌سنگ، قیر طبیعی، گچ و آهک دارد که ۱۷ معدن آن فعال و ۷۵ درصد ذخیره قیر طبیعی (بیتومین) کشور در گیلانغرب وجود دارد.

پیگیری برای علت حادثه

اگرچه هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم‌زمان با وقوع این حادثه تلخ در منزل زنده‌یاد جواد ثابتی نیا حاضر شد و بر سامان‌دهی وضعیت معادن شهرستان گیلانغرب در راستای صیانت از سلامت معدن کاران تأکید کرد اما واقعیت این است که هنوز ابعاد این حادثه و عوامل دخیل در این حادثه در دست بررسی است.

در همین حال هوشنگ بازوند در جلسه شورای معادن استان دستور به آسیب‌شناسی حادثه داد و اعلام کرد این موضوع را به اداره کل بازرسی ابلاغ  کردیم تا طی مدت ۲۰ روز تا یک ماه علت حادثه بررسی شود.

استاندار کرمانشاه گفت: سازمان بازرسی به‌عنوان نهادی خارج از دولت و به‌عنوان قوه قضائیه باید کسانی که در این حادثه قصوری داشته‌اند چه بخش دولتی چه بخش خصوصی را شناسایی و نتیجه را اعلام تا حتماً برخورد قانونی صورت گیرد چراکه اگر سرعت‌ عمل و اقدام به‌موقع و همچنین مدیریت خوب نبود ممکن بود این حادثه به‌جای یک کشته، هفت کشته برجای می‌گذاشت.

کوتاهی مسئول فنی معدن

این در حالی است که رئیس سازمان صنعت و معدن کرمانشاه نقص فنی جت فن، بی‌مبالاتی معدن‌ کار و مسئول فنی سازمان نظام‌مهندسی معدن و کمبود کپسول اکسیژن برای کارگران را از مهم‌ترین علل این حادثه ناگوار می‌داند  و می‌گوید: مسئول فنی معدن باید پاسخگو شورای انتظامی سازمان نظام‌مهندسی معدن باشد.

بی‌مبالاتی برخی مسئولان  

هرچند که بنا بر اظهارنظر بسیاری از کارشناسان مسئول فنی معدن باید قبل از ورود معدن کاران به معدن تمامی نکات ایمنی و فنی را بررسی کند اما رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است در این حوادث نمی‌توان تمامی قصور را متوجه یک فرد دانست.

عارف ابراهیمی در این رابطه توضیح می‌دهد: معادن قیر طبیعی در طول سال‌های گذشته از معادن سطحی استفاده کرده‌اند و امروز به سمت عمق پیش می‌روند و لذا فعالیت در عمق عموماً هزینه‌هایی دارد که متأسفانه کمبود اعتبار و یا خودداری از هزینه کرد توسط معدن داران جان کارگران را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی بیان می‌کند: گاهی معادن برای صرفه اقتصادی و کاهش هزینه تمام‌شده به سمت تونلی شدن پیش می‌روند و چنانچه اصولی نباشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین سازمان صمت باید نظارت شدیدتری بر اصولی بودن معادن داشته باشد.

وی اذعان می‌کند: شاید قبل از وقوع این حادثه اگر به درخواست مسئولان معدن توجه شده بود و به درخواست آن‌ها مبنی بر دریافت تسهیلات پاسخ‌داده‌شده بود و یا از تونلی شدن آن جلوگیری شده بود این حادثه در معدن قیر گیلانغرب رخ نمی‌داد.

وی عنوان می‌کند: چون این معدن به‌صورت تونلی بوده این گازگرفتگی به‌صورت شدیدتر رخ داد و یک نفر جان خود را از دست داد.

کم‌لطفی به معادن

وی عنوان می‌کند: معادن قیر طبیعی استان پیش‌ازاین از وزارتخانه درخواست تسهیلات داشتند اما باوجود موافقت و دستور سه وزیر صنعت در زمینه پرداخت این تسهیلات و جلوگیری از تونلی شدن معادن اما معاونت معدنی وزارتخانه به‌شدت با پرداخت این تسهیلات مخالفت کرد.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه بابیان اینکه معاون معدنی درواقع کم‌لطفی خود را در حق معادن غرب کشور ثابت کرده است اظهار می‌کند: درخواست این تسهیلات بعد از حادثه معدن زغال‌سنگ یورت ارائه شد اما معاونت معدنی آن زمان که اکنون مدیرعامل یکی از شرکت‌های معدنی دولتی ایران در آلمان است با پرداخت تسهیلات مخالفت کرد.

از بخشنامه تا عمل

در این رابطه سعید داداشی کارشناس ایمنی معدن درباره نقش کارفرما در موضوع رعایت ایمنی اظهار می‌کند: ارزیابی ریسک به‌طورمعمول باید از سوی کارفرما پیش‌بینی و لحاظ شود.

وی ابراز می‌کند: در مرحله بعد باید به بررسی لوازم حفاظت فردی تحویلی به کارگران توجه کرد که آخرین مرحله از سلسله‌مراتب کنترل و مدیریت ریسک در معدن قیر طبیعی است.

وی عنوان می‌کند: این موضوع نیز طبق مواد ۹۱ قانون کار باید توسط کارفرما تأمین و در اختیار کارگران قرار بگیرد. البته در این حادثه تعیین اینکه مقصر حادثه چه کسی است، تنها به عهده مرجع قضایی بوده که با بررسی مستندات پرونده، درباره حوادث اظهارنظر می‌کند.

این کارشناس ایمنی می افزاید: ایمنی معادن کشور یکی از موضوعات بسیار مهم است و برای آن آیین‌نامه ایمنی در معادن راداریم که از سوی وزارت کار و امور اجتماعی به‌منظور پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جانی و خسارات مالی موضوع ماده۸۵ و ۸۶ قانون کار وضع‌شده است لذا در خصوص ضمانت اجرای آن باید جدیت بیشتری به خرج داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.