پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از گفت‌وگوها با ترامپ از طرح الحاق قسمت‌هایی از کرانه باختری به مناطق اشغالی رونمایی کرد، مخالفت‌های گسترده‌ای با ابعاد این طرح از سوی مقام‌های کشورها و سازمان‌های مختلف ابراز شد.

دوست و دشمن صهیونیسم علیه طرح الحاق

به گزارش قدس آنلاین گستره این مخالفت‌ها از مقام‌های سیاسی غرب و همپیمان این رژیم تا کشورهای عربی و شرقی به چشم می‌خورد. پس از گذشت تاریخ اولیه اجرای این طرح و عقب‌نشینی مقام‌های صهیونیست از پیشبرد آن، مروری بر موضع‌گیری‌های سیاسی بین‌المللی علیه آن ضروری به نظر می‌رسد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست طرح الحاق کرانه باختری را لغو کند. وی تأکید کرد فرانسه به تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه پایبند است. چنین اقدامی نقض قوانین بین‌المللی است و امکان تحقق راهکار تشکیل دو کشور را از بین می‌برد؛ راهکاری که می‌تواند صلح دائمی را بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ایجاد کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، اعلام کرد: برلین حامی قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی در خصوص فلسطین است. وی همچنین بر حمایت آلمان از روند گفت‌وگوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بر اساس راهکار تشکیل دو کشوری و پایبندی به قوانین بین‌المللی تأکید کرد. صدراعظم آلمان همچنین حضور دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بر سر میز مذاکرات را به منظور برقراری صلح در منطقه و تأثیر زیاد آن بر ثبات و امنیت بین‌المللی مهم دانست.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی روابط رو به شکوفایی میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب را تهدید می‌کند و از نظر لندن این اقدام نقض قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول است. وی در مقاله‌ای در یدیعوت آحارونوت نوشت: من به عنوان یک دوست، تحسین‌کننده و حامی مادام‌العمر اسرائیل، نگرانم این طرح‌های پیشنهادی در هدفشان برای تأمین امنیت مرزهای اسرائیل شکست خورده و با منافع بلند مدت خود اسرائیل مغایرت داشته باشند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن بار دیگر مخالفت خود را با طرح اسرائیلی الحاق اعلام و بر ثبات موضع‌ امان نسبت به مسئله فلسطین تأکید کرد. وی افزود: موضع‌گیری اردن درزمبینه مسئله فلسطین تغییر نکرده و نخواهد کرد، ما با هر گونه اقدام یکجانبه اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مخالف هستیم. پادشاه اردن در ادامه اظهار کرد: اردن بر دستیابی به هدف خود یعنی حمایت از منافع فلسطینی‌ها تأکید داشته و خواهد داشت، موضع‌گیری ما در مورد طرح الحاق که از فرصت‌های صلح و ثبات در منطقه می‌کاهد، ثابت است.

محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نسبت به رویکرد احتمالی رژیم صهیونیستی در خصوص الحاق اراضی فلسطینی به صورت غیرقانونی و برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی ابراز نگرانی کرد. وی در تماس تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کرد: طرح رژیم صهیونیستی در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، فرصت‌های صلح در منطقه را نابود می‌کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد: طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، نقض صریح قوانین بین‌المللی است و ضربه بزرگی به راهکار تشکیل دو کشوری خواهد زد. وی در بیانیه‌ای گفت: طرح الحاق، بر ثبات و امنیت منطقه و روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل و روابط تل آویو با کشورهای عربی تأثیر خواهد گذاشت. بورل در ادامه افزود: هرگونه نقض قوانین بین‌الملل به‌ویژه زمانی که بحث الحاق اراضی مطرح باشد، تأثیرات و پیامدهایی ناگوار بر نظام بین‌الملل و نزاع در دیگر مناطق دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی گفت‌وگویی با گابی اشکنازی، همتای صهیونیست خود، مخالفت شدید روسیه با طرح رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را ابراز کرد.

محمد اشتیه، نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست هفتگی کابینه بر مخالفت فلسطین با تمامی اشکال الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی تأکید کرد. وی افزود: ما الحاق را چه کوچک باشد چه بزرگ رد می‌کنیم، این الحاق هر شکلی که داشته باشد در زمره سلسله عملیات‌های اشغال تدریجی اراضی فلسطینی قرار می‌گیرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در زمینه طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل گفت: نقشه الحاق اسرائیل یک طرح نامشروع، غیرقانونی و در واقع یک اشغال جدید و شیوه‌ای برای اخاذی است. این یک سیاست، حمله و بازی جدید برای اشغال و غصب است.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین تأکید کرد اگر اسرائیل طرح‌های خود برای الحاق اراضی فلسطین و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را اجرا کند، این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی بوده و به منزله از بین‌ بردن فرصت‌های تحقق صلح عادلانه و همیشگی در خاورمیانه است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد: طرح الحاق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بدون واکنش نخواهد بود، به‌ویژه که در صورت اجرایی شدن، بدعتی جهانی را برجای خواهد گذاشت و به کشورهای ابرقدرت این اجازه داده می‌شود که اراضی کشورهای ضعیف را اشغال کنند و این امر در جامعه بین‌الملل مردود است. وی ادامه داد: راهکار تشکیل دو کشوری تنها راه حل این درگیری است و چالش برقراری صلح نه تنها برای اردن بلکه برای همه کشورهای عربی، اسلامی و جامعه بین‌الملل است.

بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد یک میلیون بیکار در اسرائیل اهمیتی به طرح الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل نمی‌دهند. وی این اظهارات را یک روز پس از اختلاف علنی‌اش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص اجرای طرح الحاق اعلام کرده است.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هرگز منجر به صلح و امنیت در منطقه نخواهد شد. وی تصریح کرد: این گام‌های یکجانبه منجر به صلح نخواهد شد و نیاز عملی به مذاکره وجود دارد و این مذاکرات، دو طرف را به سمت راه‌حلی قابل قبول برای تمامی مشکلات ترغیب می‌کند. وی تأکید کرد: هیچ راه دیگری به جای صلح و دوستی وجود ندارد.

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را محکوم کرد و هشدار داد طرح الحاق به راهکار تشکیل دو کشوری و امکان دستیابی به راه‌حل عادلانه درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد. وی توسعه‌طلبی مستمر رژیم صهیونیستی در شهرک‌های کرانه باختری را محکوم کرد و گفت: این اقدام هرگونه احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطین را به خطر می‌اندازد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی با اشاره به طرح دولت رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی، درباره پیامدهای خطرناک اجرای این طرح هشدار داد. وی افزود: ما معتقدیم هرگونه تلاش برای تحمیل «حاکمیت» اسرائیل بر اراضی فلسطین نه تنها به چشم‌انداز حل و فصل مناقشه بر اساس اصل راه حل دو کشوری خاتمه خواهد داد، بلکه سبب شکل‌گیری موج جدیدی از خشونت در منطقه خواهد شد.

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی اظهار کرد: الحاق مناطق کرانه باختری به اسرائیل فاجعه‌ای برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود. وی در گفت‌وگو با شبکه آر تی گفت: در صورتی‌که اسرائیل تصمیم بگیرد گام‌های یکجانبه به منظور الحاق این اراضی بردارد منجر به نابودی هرگونه فرصت مذاکره بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره توافق‌نامه صلح فراگیر در آینده خواهد شد.

تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی تصمیم این رژیم برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اشتباهی تاریخی دانست. او در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: من معتقدم الحاق ۳۰ درصد کرانه باختری به معنای بی‌نیازی از صلح در آینده است و این به ضرر منافع اسرائیل است.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی تأکید کرد این کشور با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و هرگز این رژیم را به رسمیت نخواهد شناخت. وی در مصاحبه با المیادین گفت: مسئله فلسطین باید از طریق مذاکرات حل شود، اما اقدام‌های اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است و سازمان ملل باید این پرونده را به دادگاه بین‌المللی ببرد تا مشخص شود اسرائیل بر حق است یا اشتباه می‌کند.

یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواست برای ممانعت از اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از اراضی فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ به حاکمیت رژیم صهیونیستی اقدام‌های لازم را در پیش بگیرد. وی در پیام‌هایی برای وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت و اعضای کمیته چهارجانبه صلح خواست اسرائیل، این قدرت اشغالگر برای توقف تمامی اقدام‌های غیرقانونی‌اش و نیز پایبندی به تعهداتش در توافق‌نامه ژنو ۴ و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل زیر فشار گذاشته شود.

سازمان عفو بین‌الملل طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را غیرقانونی خواند. این سازمان در بیانیه‌ای نوشت: مقام‌های اسرائیل باید هرچه‌ سریع‌تر طرح الحاق را کنار بگذارند، چرا که این مسئله قوانین بین‌المللی را نقض کرده و چندین دهه نقض منظم حقوق فلسطینی‌ها را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.