اهواز- حضور مکرر و مستمر کارگران کارخانه قند اهواز طی ۱۰ سال گذشته در قالب تجمعات اعتراض آمیز در مقابل استانداری و یا خیابان های این شهر برای دریافت مطالبات خود گویای داستان پرفرازونشیب و مشکلات پیش روی این کارخانه است که هنوز فرجامی نداشته است.

کام کارخانه قند اهواز دوباره شیرین می شود

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: شرکت تولیدی قند و تصفیه شکر اهواز، دومین کارخانه قند خوزستان بعد از قند دزفول به شمار می‌رود که سال هاست خط تولید آن ها تعطیل‌شده است.

این کارخانه که در سال ۱۳۳۸ تأسیس‌شده بود و به‌رغم تمام ظرفیت‌هایش در تیرماه ۷۸ خط تولید خود را کاملاً متوقف کرد.

این واحد تولیدی در منطقه‌ای بسیار مناسب واقع است زیرا از یک‌سو مواد اولیه (شکر خام) برای تصفیه وجود دارد و از سوی دیگر به بنادر جنوبی کشور نزدیک است و می‌تواند کمک بزرگی به رفع محرومیت و اشتغال‌زایی و کشاورزی در خوزستان بکند اما تغییر مدیریت و پاس‌کاری‌ها، کارخانه را به نابودی کشاند.

کارخانه تصفیه قند و شکر اهواز به دلیل مشکلات مالی از سال ۸۷ به بانک‌ها واگذار شد و تعدادی از کارگران آن اخراج شدند.

در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت نهم به خوزستان در سال ۸۷ هیئت دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن واگذار شود، اما بعد از مدتی، به تشخیص وزارت صنایع و معادن، انتقال کارخانه به دولت مغایر قانون تشخیص داده شد و این وزارتخانه با استناد به همین مسئله بازسازی کارخانه را تعلیق کرد.

بعدازآن نه بانک‌ها به‌عنوان مالکان قبلی حاضر به قبول مسئولیت شدند و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت. تا اینکه دوباره مالکیت کارخانه به سهامداران بازگشت.

در این میان کارگران برای تعیین تکلیف کارخانه بارها در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند تا شاید صدایشان به گوش مسئولان برسد.

 این کارگران در دی‌ماه ۹۱ نیز در اعتراض به تعطیلی کارخانه و عدم دریافت مطالبات خود، همچنین بی‌توجهی مسئولان کشوری و استانی نسبت به حقوق کارگران در مسیری که رئیس‌جمهوری و همراهانش به‌قصد افتتاح یک کارخانه جدید (تصفیه شکر وابسته به شرکت نیشکر) در حال عبور بودند تجمع کرده و خواستار توجه دولت به کارخانه‌های بحران‌زده شدند اما هیچ‌کدام از این اقدامات نتیجه‌بخش نبود.

آخرین بازمانده ها 

از مجموع کارگران شاغل در کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز بعد از اعلام تعطیلی این کارخانه در تیرماه سال ۸۷، تنها ۱۶ نفر باقیمانده‌اند که به دنبال پرداخت سختی کار خود برای بازنشستگی هستند.

بنا بر گفته این کارگران این واحد قبل از تعطیلی حدود ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی شاغل داشت که حدود ۱۳۰ کارگر قراردادی هم‌زمان با تعطیل کارخانه بیکار شده و مابقی که رسمی بودند طی چند سال گذشته بازنشسته و بازخرید شده‌اند.

بنا بر اظهارات آن‌ها مالکان اصلی که دو بانک ملی و ملت هستند، بیش از ۱۲ سال است کارخانه را به همراه کارگرانش رها کرده و هم‌اکنون ۱۶ کارگر باقی‌مانده فقط حضوروغیاب می‌شوند.

راه‌اندازی مجدد کارخانه

شرکت تولید قند و تصفیه شکر اهواز در ۱۴ کیلومتری جاده دغاغله که در سال ۱۳۳۸ تأسیس شد و در تیرماه ۷۸ خط تولید خود را متوقف کرد حال بنا بر اظهارات استاندار خوزستان قرار است دوباره در سال جهش تولید راه‌اندازی و فعالیت آن ازسرگیری شود.

غلامرضا شریعتی در این رابطه بیان کرد: بعدازاینکه شرکت تصفیه قند و شکر اهواز از سوی بانک‌های ملی و ملت به مزایده گذاشته شد، سرمایه‌گذار این کارخانه هم‌اکنون عملیات اجرایی مربوط به آماده‌سازی مجدد این واحد تولیدی را بعد از ۱۵ سال آغاز کرده تا در کمترین زمان ممکن نسبت به راه‌اندازی دوباره آن اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار این واحد تولیدی توانایی و اهلیت لازم برای راه‌اندازی کارخانه را دارد، تصریح کرد: امیدواریم هم‌زمان با راه‌اندازی این واحد تولیدی در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده به‌واسطه راه‌اندازی مجدد آن، شاهد ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی دیگری در استان باشیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در همین راستا مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مکلف به همکاری با سرمایه‌گذاران هستند تا از این طریق، موانع ایجادشده در مسیر واحدهای تولیدی رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.