باند سرقت طلا و جواهرات که هدفشان منازل مسکونی بود، درحالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی در چند نقطه کشور ردزنی و دستگیر شدند که حتی به خودشان هم رحم نمی‌کردند و در یک مورد با اجرای نقشه‌ای عجیب طلاهای سرقتی را از دیگر همدستان کش رفتند.

باند «شاه دزد» مات شد

با رصد دقیق کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضویعقیل رحمانی: باند سرقت طلا و جواهرات که هدفشان منازل مسکونی بود، درحالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی در چند نقطه کشور ردزنی و دستگیر شدند که حتی به خودشان هم رحم نمی‌کردند و در یک مورد با اجرای نقشه‌ای عجیب طلاهای سرقتی را از دیگر همدستان کش رفتند.

وصول چند پرونده سرقت‌های سریالی به اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان موجب شد شناسایی عاملان را که به صورت حرفه‌ای اقدام‌های خود را رقم می‌زدند، در دستور کار پلیس قرار گیرد.

در مرحله اول، کارآگاه عمارلو، افسر پرونده برای دست یافتن به سرنخ و یا شیوه‌های مورد استفاده در سرقت‌هایی که سرجمع ارزش آن‌ها ۴ میلیارد تومان را رد می‌کرد، بازخوانی ماجرا و دعوت برخی شکات را در دستور کار خود قرار داد.

**شناسایی «اتانول» و «دراز»

از همین رو دیگر اعضای تیم اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی بررسی‌های میدانی را کلید زدند، این سلسله اقدام‌ها که چندین روز زمان برد چند سرنخ و حتی فرضیه‌های جدیدی را پیش روی مأموران قرار داد.

از همین رو مشخص شد اعضای باند سرقت را افراد قوی‌هیکل تشکیل داده‌اند که برخی اقدام‌های مجرمانه مانند شکستن درهای ورودی منازل مسکونی با بهره‌گیری از آن‌ها رقم می‌خورد.

در یکی از پرونده‌ها سارقان در اجرای نقشه سرقت، یک آپارتمان سه واحدی را هدف اقدام‌های مجرمانه قرار داده و طلا، جواهرات و دیگر اموال باارزشی مانند: ظرف‌های عتیقه و گرانقیمت، لپ تاپ، انواع ادوات موسیقی و وجوه نقد را در یک چشم بر هم زدن به یغما برده بودند. حتی اعضای باند سرقت «شاه دزدها» با شیوه‌ای پیچیده محتویات گاوصندوق برخی واحدها را هم خارج کرده بودند.

از سوی دیگر مأموران موفق شدند تصاویری از سارقان که سر و صورت خود را هنگام اجرای اقدام‌های مجرمانه می‌پوشاندند بدست آورده، چهره‌زنی و دیگر اقدام‌های فنی و پلیسی را هم پیش ببرند.

جمع‌بندی موضوع سبب شد تا هویت برخی سارقان معروف به «دراز» و «اتانول» مورد شناسایی مأموران قرار گیرد. ردگیری دقیق محل سکونت اعضای باند حاکی از آن بود که آن‌ها در شهر اسلامشهر زندگی می‌کنند و فقط برای اجرای نقشه‌های سرقت از لانه مخوف خود خارج و به نقاط مختلف کشور رفته و پس از آن به سرعت به مبدأ بر می‌گردند و مدتی در منطقه آفتابی نمی‌شوند تا ردی از آن‌ها به جا نماند.

**آغاز عملیات دستگیری

باتوجه به اطلاعات جمع‌آوری شده تیم زبده عملیات ویژه پلیس آگاهی استان راهی شهر مذکور شد، به محض رسیدن مأموران به محل و کنترل نامحسوس منطقه مشخص شد اولین عضو باند که تا لحظاتی دیگر عملیات دستگیری‌اش آغاز می‌شد به گردن‌کلفتی و ایجاد رعب و وحشت مشهور است.

از همین رو تمامی تدابیر پلیسی به کار گرفته شد تا راه فراری برای مجرم باقی نماند، به همین خاطر از چند جهت مأموران وارد محل اختفای فرد تحت تعقیب شدند. فرد مجرم که خود را در محاصره دید، از راه فراری که برای این‌گونه موارد در نظر گرفته بود قصد فرار داشت، اما زمانی که دید این مسیر هم تحت کنترل مأموران پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار گرفته تغییر مسیر داد و در حالی که از ارتفاع به پایین پرید تا به فرارش ادامه دهد، بی‌هوش شد. از سوی متهم یک دستگاه خودرو پژو۲۰۷ مورد استفاده در سرقت‌ها نیز کشف و توقیف شد. پس از دستگیری فرد مذکور، وی به مراکز درمانی منتقل و پس از بهبودی نسبی به مشهد منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت. متهم که باتوجه به مستندات موجود راه فراری برای دورزدن قانون نمی‌دیدید پرده از اقدام‌های عجیب و پیچیده‌شان برداشت.

**خودروهای نمایشگاهی در خدمت دزدها!

او ضمن لو دادن دیگر اعضای باند اعتراف کرد: خودروهایی که ما برای آمدن به شهر مشهد و دیگر مناطق از آن‌ها استفاده می‌کردیم را از بنگاه خرید و فروش خودرو برمی‌داشتیم، دلیل آن هم این بود که یکی از سارقان در نمایشگاه خودرو کار می‌کرد.

متهم در ادامه عنوان کرد: حدود ۵ یا ۶ بار از ابتدای سال برای سرقت به مشهد آمدیم و در مناطق بولوار وکیل‌آباد، سید رضی و... منازل مسکونی را هدف اقدام‌های مجرمانه قرار دادیم.

پس از انتخاب منازل مسکونی و اطمینان از خالی بودن آن‌ها (خاموش بودن لامپ‌ها و...) با کمک همدستانم در ورودی را با دیلم می‌شکستیم و وارد محل می‌شدیم.

مجرم خطرناک در ادامه اعتراف کرد که سه نفر دیگر از اعضای باند در زندان‌های شهر رشت و قم در حال تحمل کیفر هستند. در ادامه مأموران اداره مبارزه با عملیات ویژه پلیس آگاهی استان هماهنگی‌های قضایی را صورت داده و دیگر اعضای باند را هم به مشهد منتقل کردند.

**وقتی دزد به دزد می‌زند!

پس از انتقال آن‌ها به مشهد پرده از راز نهفته دیگری هم برداشته و مشخص شد آن‌ها حتی به خودشان هم رحم نمی‌کردند، به عنوان نمونه پس از سرقت چند میلیارد تومانی طلا از مشهد، وقتی همه آن‌ها برای استراحت به یک هتل می‌روند، یکی از اعضای باند که از قبل نقشه دزی از دیگر همدستانش را کشیده بود، دوستانش را وادار می‌کند تا به بهانه تفریح و... از هتل خارج شوند، پس از آن به اقوامش که از شهرستان به مشهد آمده بودند اعلام می‌کند آخرین قطعه پازل را اجرا و تمامی طلاها را از هتل سرقت کنند که این کار هم انجام می‌شود!

وقتی دیگر سارقان از وجود شاه دزدی دیگر خبردار می‌شوند به هم شک می‌کنند و با قمه و چاقو به جان هم می‌افتند!

در آخرین مرحله از اقدام‌های فشرده و شبانه‌روزی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان وقتی همه اعضای باند به اقدام‌های مجرمانه خود اعتراف کردند، یکی از سارقان مدعی شد تمامی اموالی که از راه دزدی به دست آورده بودم را به نام همسرم کردم، اما همسرم تا فهمید من دستگیر شدم، درخواست طلاق کرده و نمی‌دانم چگونه رد مال کنم!

یکی دیگر از سارقان باند «شاه دزدها» هم در اظهاراتش گفت: وقتی برخی را می‌دیدم که صاحب خودروهای لوکس بودند با خودم می‌گفتم چرا من سوار این خودروها نشوم و برای همین این راه را در پیش گرفتم!

تحقیق از متهمان برای کشف دیگر ابعاد مخفی پرونده همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.