چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد، به صحنه محکومیت اقدام‌های فراقانونی و خودسرانه دولت‌ واشنگتن، از جمله به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم آمریکا تبدیل شد.

رسوایی دولت تروریست آمریکا

مهدی خالدی/

چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه در ژنو برگزار شد، به صحنه محکومیت اقدام‌های فراقانونی و خودسرانه دولت‌ واشنگتن، از جمله به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم آمریکا تبدیل شد. گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از روال قانونی در ابتدای این نشست با ایراد سخنانی ضمن محکومیت اقدام های غیر قانونی واشنگتن یادآور شد: سردار (شهید) سلیمانی یک مسئول بلندپایه دولتی در یک کشور دارای حاکمیت است که مورد هدف ارتش آمریکا قرار گرفت.

تروریسم دولتی

«اگنس کالامارد» با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند، نتیجه گرفت که ترور فرمانده سپاه قدس اقدامی خودسرانه، غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است.   وی همچنین بی‌اعتنایی برخی دولت‌ها به قوانین بین‌الملل در استفاده از پهپاد در جریان درگیری‌های نظامی را به باد انتقاد گرفت و خاطرنشان کرد: گسترش دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت می‌زند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو هم در سخنانی هشدار داد آمریکا و کشوری که پهپاد مورد استفاده در عملیات ترور سردار سلیمانی را میزبانی کرده، باید پاسخگو باشند.

«اسماعیل بقایی هامانه» خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی اقدامی غیر قانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است. وی یادآور شد: این اقدام نه تنها نقض قوانین بین الملل و منشور ملل متحد، بلکه نقض قوانین حقوق بشری است و گزارش گزارشگر سازمان ملل در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس ایران، قابل چالش نیست. بقایی عملیات به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را «تروریسم دولتی» خواند و خاطر نشان کرد: آمریکا باید بر همین اساس پاسخگوی اقدام خود باشد.

سفیر کشورمان بر همین اساس از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا درباره به خطر افتادن ابتدایی ترین قوانین حقوق بشری، حاکمیت قانون و مبانی نظام بین الملل، زنگ خطر را به صدا درآورد.

وی سردار سلیمانی را محبوب ملت ایران خواند که ترور او ضمن جریحه دار کردن احساسات مردم، گواه دیگری برای اثبات رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران در ۴۰ سال گذشته است. نمایندگان سایر کشورهای حاضر در این نشست از جمله افغانستان، لیبی، استرالیا، سوریه، عراق و کوبا نیز اقدام‌های یکجانبه، خودسرانه و خارج از روال قانونی را محکوم کردند. همچنین نماینده اتحادیه اروپا در سخنانی با بیان اینکه استفاده از پهپاد در نظام بین الملل غیر قانونی نیست، اما تصریح کرد کشتارهای خودسرانه و فراقانونی غیر قابل قبول است.

عصبانیت پمپئو از گزارش سازمان ملل

چهل و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر به صحنه کاملی از انزوای جهانی آمریکا در محیط بدل شد، آن‌طور که به اذعان هامانه هیچ کشوری حتی متحدان اروپایی واشنگتن حاضر به دفاع از اقدام ایالات متحده در ترور شهید سلیمانی نشدند. همین مسئله عصبانیت و واکنش تند وزیر خارجه آمریکا را به دنبال داشت. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در زمان فعالیت‌های خود در دولت و کنگره آمریکا مواضع شدیداً ضد ایرانی خود را به نمایش گذاشته، این بار در صفحه توییتر خود نوشت: «ما گزارش فریبنده گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترورهای هدفمند از طریق پهپادهای مسلح در مورد ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی را رد می‌کنیم». در حالی که در گزارش سازمان ملل بر غیرقانونی بودن این جنایت تروریستی تأکید شده، اما پمپئو دوباره سعی کرد به شهادت رساندن سردار سلیمانی را توجیه کند: «ایالات متحده درخصوص مبانی قوانین بین‌المللی برای حملات شفاف بوده و همواره برای حفاظت از آمریکا اقدام خواهد کرد».

آبروریزی دیگر برای واشنگتن

همزمان با این تحولات سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در پیامی توییتری با بزدلانه خواندن ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، گفت ایران این جنایت را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.

دورویی آمریکا زیر سؤال رفته است

اما یک تحلیلگر حوزه سیاست خارجی در گفت و گو با قدس ضمن اشاره به حماقت محض آمریکا در ترور شهید سلیمانی تصریح کرد: این اقدام واشنگتن تنها نمونه دیگری از فهرست بلندبالای شرارت و دشمنی و کینه توزی آمریکا علیه ملت ایران است که از کودتای ۱۳۳۲ شروع شد، با تقویت حکومت خشن و سرکوبگر سلطنتی ادامه یافت، در قالب حمایت بی شائبه از صدام در جنگ تحمیلی پی گرفته شد، به کشتار ۳۰۰ مسافر هواپیمای ایرباس رسید و تاکنون به روش‌های مختلف از جمله اعمال تحریم های ظالمانه و تروریسم اقتصادی استمرار یافته است. فؤاد ایزدی با بیان اینکه رویه تروریسم دولتی آمریکایی از ابتدا بر همین روال قرار داشته، ادامه داد: تا پیش از روی کار آمدن ترامپ مقام‌های ایالات متحده با دورویی سیاست های خود را در سطح جهانی توجیه می کردند، اما با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید و رو شدن پشت پرده کثیف صحنه سیاست آمریکایی، حال اعتبار سیاست‌های کاخ سفید در سطح جهانی زیر سؤال رفته است. ایزدی تنها ماندن واشنگتن در بسیاری از سیاست‌های ضد ایرانی اش و از جمله در نشست اخیر شورای حقوق بشری سازمان ملل را یک افتضاح و آبروریزی برای یانکی‌ها دانست و افزود: این رویه در نشست اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دیده شد و نشان دهنده آن است که دست کاخ سفید برای رهبران و افکار عمومی دنیا بیش از پیش رو شده و زوال آن‌ها قطعی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.