اهواز- هوای ۴۷ درجه اهواز، کمبود وسایط نقلیه و ترافیک درون‌شهری و توسعه شهر و برخی دیگر از مشکلات و واژه‌هایی ازاین‌دست را که کنار هم می‌گذاریم شاید تنها یک راهکار برای حل آن و آن‌هم احداث مترو یا قطار شهری پیش روی مسئولان بگذارد که متأسفانه پس از گذشت ۱۵ سال هنوز اتفاقی برای این تصمیم در این شهر نیفتاده است.

قطار شهری اهواز تأخیر دارد؛ کم‌کاری از پیمانکار یا شهرداری؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: پروژه ساخت ۴ خط قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۰ پس از ۸ سال مطالعه و تحقیق سرانجام به پایان رسید و قرار بود بعد از ۱۲ سال به بهره‌برداری برسد، اما آنچه تاکنون عملاً اتفاق افتاده تنها وعده‌هایی است که هنوز به ایستگاه عمل نرسیده است.

پاس‌کاری مشکلات

مترو اهواز که بنا بر گفته بسیاری از مردم تنها زحمات کند و کاری خیابان‌هایش برای مردم نمایان است این سؤال را  در اذهان به وجود آورده است که دلایل کندی کار و پیشرفت لاک‌پشتی این طرح چیست؟!

 در این رابطه شهردار اهواز معتقد است که شهرداری به تعهداتش عمل کرده است و این پیمانکار مترو اهواز است که  اراده‌ای برای انجام کار ندارد.

موسی شاعری اذعان می‌کند: امروز، من و دولت زیر سؤال هستیم که چگونه پروژه‌ای در اهواز ۱۵ سال زمان می‌برد و پیشرفت فیزیکی آن تنها ۲۸ درصد است؟!

وی ابراز می کند: اعتقاد من بر این است که با پیمانکار به‌جایی نخواهیم رسید و تنها در صورت تعیین تکلیف و حمایت همه‌جانبه می‌توانیم فاز یک این پروژه را راه بیندازیم، بالاخره مردم باید احساس کنند که دولت توجهی به شهر اهواز هم داشته است.

اعتصابات کارگری

در این رابطه البته شهرام شاهین زاده، مدیرعامل سازمان قطار شهری دلایل دیگری را به سخنان شهردار اضافه کرده و در این راستا بیان می کند: حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۴ که حفاری تونل‌ها آغاز شد طی این مدت ۱۳ اعتصاب کارگری تا خیر زیادی در اجرای این طرح ایجاد کرد.

وی ابراز می‌کند: جدای از آن نیز طرح پیشرفت کندی داشت، به‌نحوی‌که در پایان سال ۹۴ نامه‌ای از سوی وزیر کشور خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر رفع معضل و مشکل طرح خط یک قطار شهری اهواز نوشته می‌شود که آن را در «خلعید پیمانکار» و «فسخ پیمان» می‌بیند.

وی می افزاید: درنهایت، اما تصمیمات مدیریتی اخذ می‌شود که شرکت «کیسون» کار را ادامه دهد، در مقطعی کار به‌کندی آغازشده، اما پس از سال ۹۴ تا اواخر ۹۵، طرح قطار شهری اهواز تقریباً متوقف‌شده بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری ادامه می دهد: بعداً با پیگیری‌های استانداری، پیمانکار عملیات را به‌صورت مقطعی در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ با مبالغ قابل‌توجهی که به وی پرداخت شد، شروع کرد اما از دی‌ماه سال ۱۳۹۶ تا اواسط اسفند ۹۶ حدود کمتر از یک کیلومتر حفاری تونل انجام شد.

وی ابراز می کند: این اقداماتی است که از سال ۹۴ تا ۱۵ اسفندماه ۹۶ شرکت کیسون عملیاتی کرده و پس‌ازآن طرح کاملاً متوقف شد و مجدداً شاهد اعتراضات کارگری با مدت‌زمان طولانی‌تر بودیم.

مشکلات ادامه‌دار

مدیرعامل سازمان قطار شهری عنوان می کند: با ورود دین‌پرست، نماینده وزیر به موضوع قطار شهری اهواز و دعوت از طرفین دعوی قرار بود ظرف ۳ روز شرکت کیسون پاسخ خود را مبنی بر تمایل برای ادامه روند کار و یا خلاف آن اعلام کند، اما علی‌رغم دستور نماینده وزیر کشور اقدامی از سوی پیمانکار انجام نشد.

شاهین زاده می افزاید: نهایتاً گروه حقوقی از سوی شهردار اهواز کار خود را آغاز کرد و به هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری ارجاع و سپس فسخ پیمان با تائید استانداری به تصویب رسید و از دیدگاه ما قرارداد منتفی است.

رهاسازی کار صلاح نیست

در همین راستا محمدرضا انصاری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت کیسون در پاسخ به این سؤال که علت تأخیر بیش‌ازاندازه در راه‌اندازی مترو اهواز چیست؟ ادعا می‌کند: این طرح برای اجرای ۵ ساله تهیه و تدوین‌شده بود و با توجه به نیروهای فنی و ماشین‌آلات می‌توانست در مدت‌زمان معین‌شده به سرانجام برسد، اما «کمبود منابع مالی کارفرما و شهرداری اهواز» موجب به درازا کشیدن احداث طرح مترو اهواز شد.

انصاری بیان می‌کند: منابع مالی تأمین‌شده برای شرکت کیسون به‌مراتب پایین‌تر از سایر طرح‌های مشابه در کشور است.

وی با اشاره به این موضوع که  پیمانکار از طولانی شدن طرح نه‌تنها سود نمی‌برد بلکه ضرر هم می‌کند اذعان می‌کند:  طی این مدت که طرح تعطیل‌شده بود ما در حال پرداخت هزینه بودیم و درصورتی‌که هزینه استهلاک بالا برود ما نیز متضرر می‌شویم.

وی می‌گوید: هر زمان پول تأمین شود، ما نیز خسارت نمی‌دهیم و این مسئله دلیل زیان ما است زیرا ۱۴۰ نگهبان در محل کارگاه‌ها حضور دارند و باید حقوق آنان تأمین شود.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت کیسون در خصوص لغو قرارداد یک‌طرفه از سوی شهرداری نیز بیان می‌کند: ما فسخ قرارداد را غیرقانونی می‌دانیم، زیرا مراجع قانونی آن را ابلاغ نکردند.

وی تأکید می‌کند: ما رها کردن کار را در نیمه قبول نداریم و بابت نامه نیز شکایت نمی‌کنیم، زیرا قانونی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.