ارومیه- درحالی‌که که طی ۲ ماه نخست شیوع کرونا استان آذربایجان غربی در زمره استان‌های با وضعیت مناسب قرار داشت و به‌خوبی شاهد مدیریت بیماری از سوی مسئولان و مردم بودیم، اما از اواسط خرداد این بیماری در استان اوج گرفت و در جمع استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و حتی مرگ‌ومیر قرار گرفت.

بیمارستان‌های ارومیه مملو از بیماران کرونایی؛ دریاچه ارومیه لبریز از گردشگر

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: باوجوداینکه بسیاری از مسئولان در راستای توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌طورجدی  مکرر تذکر می‌دهند اما هنوز شاهد حضور گردشگرانی هستیم که بدون توجه به وخامت اوضاع برای تفریح در حاشیه دریاچه ارومیه گرد هم آمده و حتی تنی به آب می‌زنند.

بسیاری از طبیعت گردان به نظرمی رشد شیوع ویروس کرونا در ذهن آنان یک شوخی است به همین علت، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همراه با خانواده تدارک سفر می‌بینند و درنهایت به دریاچه ارومیه یا جزیره اسلامی می رسند تا  یک روز در کنار خانواده همراه با شیوع ویروس کرونا رقم بزنند!

متأسفانه در این میان، نه‌تنها مسافران داخلی، بلکه گردشگران سایر شهرها نیز با بی‌احتیاطی خود پا به درون این دریاچه گذاشته  و این موضوع موجب می شود  آمار مبتلایان به کرونا را افزایش یافته و شرایط را از کنترل خارج کنند.

ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان غربی بابیان اینکه ظرفیت بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و آیت‌الله طالقانی ارومیه پرشده در همین رابطه اظهار می‌کند: این موضوع نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامناسب در این استان در شیوع بیماری کروناست.

جواد آقازاده بابیان این موضوع که با پر شدن این ظرفیت، بیمارستان سوم ارومیه برای مداوای بیماران کرونایی اختصاص‌یافته است ادامه می دهد: روند ابتلا و فوت بیماران در آذربایجان و ارومیه رو به افزایش بوده و حجم قابل‌توجهی از افراد در آی. سی. یو بستری هستند.

محدودیتی وجود ندارد

در همین راستا بسیاری از مردم خواستار اعمال محدودیت و یا ممنوعیت در برخی از رفتارهای پرخطر بوده و اذعان می‌کنند: مسئولان باید اجازه حضور این‌همه گردشگر را در حاشیه دریاچه ارومیه ندهند.

در همین راستا فرماندار شهرستان اسکو با تأکید بر عدم ممنوعیت مردم برای حضور مردم در مناطق تفریحی می‌گوید: هیچ‌گونه محدودیتی برای سفر به جزیره اسلامی وجود ندارد و تصمیم‌گیری در مورد حضور نداشتن مردم در مناطق گردشگری با ستاد استانی کرونا است و هنوز در هیچ نقطه‌ای از شهرستان، محدودیت حضور گردشگر وجود ندارد.

بابک رضی‌منش ادامه می‌دهد: در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی جای بحثی نیست، اما ممنوعیتی برای حضور در سواحل دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از شهرستان، حضور گردشگر ممنوع نشده است.

وی می‌افزاید: مبنای تصمیم‌گیری و اعلام نظر در این‌گونه موارد با ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا است که در هیچ‌کدام چنین مصوبه‌ای وجود ندارد و منع حضور گردشگر بعد از مصوب شدن ستاد شهرستانی و تصویب نهایی ستاد استانی کرونا انجام می‌گیرد.

وضعیت قرمز

بر اساس اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، خوی، سردشت، سلماس، مهاباد و میاندوآب در وضعیت قرمز به سر برده و لذا دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و دیگر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها طی هفته گذشته با تعطیلی و محدودیت روبرو شدند.

هم‌چنین استخرهای سرپوشیده، سینماها، مراکز نمایش تئاتر و مراکز مشابه، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلاها نیز شامل این محدودیت‌ها هستند.

طبق این اطلاعیه، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش شامل محدودیت شده و بقیه اصناف و اماکن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام استفاده از ماسک برای خود و همه مراجعان می‌توانند فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.