مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در هتل‌های کپسولی نیاز به خدمات جانبی احساس می‌شود و باید وجود داشته باشد، البته این نیاز به حد و اندازه واحدهای اقامتی بزرگ نیست؛ اما در حد خود نیازمند چنین خدماتی هستند.

هتل‌های کپسولی نیازمند خدمات جانبی مشترک بین واحدهای اقامتی است

به گزارش قدس آنلاین، مسعود اعلم صمیمی در خصوص استفاده از هتل‌های کپسولی در مشهد عنوان کرد: هتل‌های کپسولی بیشتر برای مقاصدی که در آن‌ها گردشگران به‌صورت تنها و تک نفره یا زوجی سفر می‌کنند، کاربرد دارند، مقاصدی مانند مشهد که بیشتر جزء مقاصد زیارتی و مذهبی محسوب می‌شوند، مسافران آن‌ها اکثرا خانواده‌ها هستند و این نوع واحد اقامتی برای چنین شهرهایی نمی‌تواند مورد استفاده مطلوب قرار گیرد.

وی افزود: البته تا به امروز چنین نگاهی وجود داشته که مقصد مشهد با توجه به ذات زیارتی بودن آن، بیشتر مسافران خانوادگی داشته است اما از نگاه دیگری می‌توان گفت این شکل از واحدهای اقامتی در مشهد نیز کاربرد دارند؛ زیرا موضوع زیارت یک مسئله درونی است و می‌تواند برای افرادی که به دنبال سفر معنوی و ایجاد یک تنهایی عمیق و معنوی هستند، دارای کاربرد باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شاندیز بیان کرد: به‌طور کلی انواع و اقسام شکل عرضه خدمات گردشگری و واحدهای اقامتی در یک مقصد به‌صورت عمده می‌تواند در حوزه گردشگری آن مقصد کمک کننده باشد؛ اما نیاز به هر یک از این انواع واحدهای اقامتی با توجه به نیاز موجود در جامعه، در زمان‌های مختلف متفاوت است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: امروز از این مساله صحبت می‌شود که مشهد حدود ۵۰ درصد از ظرفیت اقامتی کشور را در خود جای داده است؛ اما اگر از این مساله بگذریم، مهم‌ترین فعالیتی که باید در این زمینه اتفاق بیافتد، بازنگری و محاسبه دقیق در میزان ظرفیت تحمل شهر مشهد است تا بتوانیم با یک چشم انداز ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله، تعداد تخت‌های مورد نیاز برای گردشگران در آینده را پیش‌بینی کنیم و ببینیم اساسا با توجه به این چشم‌انداز این تعداد تخت کافی است یا خیر.

اعلم صمیمی خاطرنشان کرد: اگر براساس آن چشم‌انداز تعداد تخت‌ها کافی نبود، باید ببینیم با چه شیبی می‌توان هر ساله تعداد تخت‌ها را افزایش داد تا به آن عدد مطلوب رسید. تا زمانی که به‌صورت دقیق ظرفیت تحمل این شهر محاسبه نشود، نمی‌توان گفت مشهد تخت اضافی نسبت به تعداد گردشگران داشته و بیان این مساله بیشتر جنبه خارج کردن رقیب از دور را دارد.

وی عنوان کرد: نگاه دیگری که باید به هتل‌های کپسولی وجود داشته باشد، از نوع خدمات مشترک بین واحدهای اقامتی است، مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و خدمات پذیرایی که به عنوان خدمات جانبی در واحدهای اقامتی دیده می‌شود که در این هتل‌های کپسولی نیاز به چنین خدمات جانبی احساس می‌شود و باید وجود داشته باشد، البته این نیاز به حد و اندازه واحدهای اقامتی بزرگ نیاز نیست؛ اما در حد خود، نیازمند چنین خدماتی هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.