سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره عوامل مؤثر و موانع قانونی در شفافیت و انتشار جلسات بررسی صلاحیت افراد، تصریح کرد: قانون موجود در این باره گفته اطلاع رسانی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی باید به صورت محرمانه باشد و البته این موضوع هم دارای حکمتی است. به هر حال هر کدام از این افراد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که کسی از آن مطلع نباشد؛ بنابراین اگر ما این مسائل را رسانه ای کنیم، علاوه بر اینکه حرمت چنین افرادی شکسته می‌شود، به موازات آن حرمت خانواده آن‌ها نیز نقض می‌شود. بنابراین انتشار محتوای جلسات رسیدگی به صلاحیت این افراد، کاری خلاف شرع، قانون و اخلاق است.

توافق ایران و چین به مجلس ارائه می‌شود

قدس آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان در آستانه ۴۰ سالگی تأسیس شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران به ارائه گزارشی درباره عملکرد چهار دهه این نهاد پرداخت. بر اساس گفته عباسعلی کدخدایی، شورای نگهبان در طول ۴۰ سال گذشته ۳هزار و ۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف دریافت کرده‌ و ۴هزار و ۸۰۰ بار در مورد آن‌ها اظهارنظر شده است. وی همچنین درخصوص تعداد انتخاباتی که شورای نگهبان در آن به بررسی صلاحیت افراد و نیز نظارت بر نحوه برگزاری صحیح و قانونی انتخابات پرداخته، اظهار کرد: تاکنون ۱۲ انتخابات سراسری ریاست جمهوری، ۱۱ انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی و پنج انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است. به خصوص در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، انتخابات میاندوره‌ای متعددی داشتیم که این آمار جزو انتخابات سراسری محسوب نمی‌شود، اما مجموع انتخابات سراسری ۲۹ انتخابات بود.

نقض حرمت افراد با انتشار محتوای جلسات بررسی صلاحیت‌ها

نحوه بررسی و عدم انتشار محتوای جلسات بررسی صلاحیت افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی نامزد می‌شوند، همواره مورد بحث های متعددی بوده و به تازگی نیز در موضوع رسیدگی به پرونده غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران بر حجم انتقادها نسبت به شورای نگهبان در این باره افزوده شده است.

در همین رابطه، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره عوامل مؤثر و موانع قانونی در شفافیت و انتشار جلسات بررسی صلاحیت افراد، تصریح کرد: قانون موجود در این باره گفته اطلاع رسانی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی باید به صورت محرمانه باشد و البته این موضوع هم دارای حکمتی است. به هر حال هر کدام از این افراد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که کسی از آن مطلع نباشد؛ بنابراین اگر ما این مسائل را رسانه ای کنیم، علاوه بر اینکه حرمت چنین افرادی شکسته می‌شود، به موازات آن حرمت خانواده آن‌ها نیز نقض می‌شود. بنابراین انتشار محتوای جلسات رسیدگی به صلاحیت این افراد، کاری خلاف شرع، قانون و اخلاق است.

وی همچنین افزود: درخصوص انتخابات به نظر می‌رسد که امکان انتشار مذاکرات وجود نداشته باشد، اما مراحل رسیدگی روشن و واضح است و نتایج بررسی ها هم پیش از موعد انتخابات اعلام و براساس قانون عمل می‌شود. کدخدایی همچنین در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ما بیان کرد: البته درخصوص جلسات تصویب قوانین و مقررات، به نظر می‌رسد هیچ منعی برای انتشار مذاکرات شورا وجود ندارد. البته تا به حال نیز مشروح مذاکرات مرتبط با بررسی قوانین و مقررات را تا آنجایی که امکان آن فراهم بوده، منتشر کرده ایم و بر روی سایت اطلاع رسانی شورای نگهبان نیز وجود دارد، اما به‌طور کلی در مذاکرات مرتبط با بررسی صلاحیت افراد بعید است که این مذاکرات برای عموم منتشر شود.

اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود

بخش دیگری از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مرتبط با قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین بود که در رسانه‌ها درباره این موضوع مباحث زیادی مطرح شد و مخالفان و موافقان خود را دارد. وی در این خصوص با بیان اینکه همه موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود، گفت: درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همین اتفاق خواهد افتاد. دولت تا امروز درباره این موضوع به موقع اطلاع رسانی و اعلام کرده است که هر زمان این توافق به نتیجه برسد، حتماً به مجلس ارائه خواهد شد.

کدخدایی عنوان کرد: اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است. البته اعلام حمایت سخنگوی شورای نگهبان، تنها اظهارنظر اعضای این شورا نبود و چند روز پیش نیز هادی طحان نظیف دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان در این باره گفته بود: تجارت و قرارداد اقتصادی با کشورهایی که قصد سلطه بر منابع ایران را ندارند و منجر به پیشرفت و آبادانی کشور شود، نیاز قطعی کشور و مطابق با اصول قانون اساسی است.

اصلاح قانون انتخابات به زودی به شورا ارسال می‌شود

همچنین اصلاح قانون انتخابات نیز از دیگر موضوعات محوری نشست دیروز بود. سخنگوی شورای نگهبان در این باره تصریح کرد: هم اکنون کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی مسئولیت اصلاح این قانون را بر عهده گرفته و با کمک دوستان ما در شورای نگهبان این قانون در حال اصلاح است و به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. به تازگی علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در همین باره خبر داده بود که قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری برای انتخابات سال ۱۴۰۰ اصلاح خواهد شد.

به گفته حدادی در همین راستا دو کارگروه در کمیسیون تشکیل شد و نمایندگانی از شورای نگهبان و مرکز پژوهش های مجلس نیز در اصلاح و آسیب شناسی این قانون در کمیسیون حضور یافتند. البته با وجود بیماری کرونا، برخی گمانه‌زنی ها درباره احتمال تعویق زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود که جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به آن‌ها گفته است: برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نظر کارشناسان وزارت بهداشت را به عنوان مرجع موضوع، جویا خواهیم شد و یقیناً هر نظری که وزارت بهداشت در این باره ارائه دهد، به همان عمل خواهیم کرد.

عرف افزود: در هر حال در مورد انتخابات ۱۴۰۰، هر پروتکلی ارائه شود، بر اساس آن در وزارت کشور عمل خواهیم کرد. برپایه اظهاراتی که عرف در مصاحبه اش عنوان کرده، به نظر می‌رسد که وزارت کشور درصدد است با همکاری شورای نگهبان، مرحله دوم را به‌صورت الکترونیکی برگزار کند و هر چیزی از جمله استمپ که موجب سرایت بیماری کرونا می‌شوند را حذف خواهد کرد.

هجمه‌ها از سر کینه توزی است

اما مباحث مرتبط با رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران، دیگر موضوعی بود که بخش عمده سؤالات را به خود اختصاص داد. سخنگوی شورای نگهبان از برخی فضاسازی‌ها درباره تأیید صلاحیت تاجگردون در شورای نگهبان و نیز عدم تصویب اعتبارنامه وی در مجلس انتقاد و تصریح کرد که ۱۹ مورد هم قبلاً داشتیم که در شورا تأیید شده بود، اما مجلس به اعتبارنامه‌ها رأی لازم را نداد، از این رو اتفاق خاصی نیست.

وی افزود: هجمه ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند. شورای نگهبان همان شورای سال ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    این دوستان نادان را خوب اومدن . دوستان نادان که در کشور هم کم نیستند. همین یکی تو اداره ما . بنده با مدرک دکتری تخصصی زیر دست یک بی سواد نادان بودم چرا چون پارتی داشت . سهمیه داشت و سفارشی بود و ما متکی به خدا و توانمندی خود بودیم. درکشور ما گرینه اول به گزینه دوم خیلی می چربه!!!!!!!!!!!