چادر یا حجاب برتر، حجابی است که نماد پوشش زن ایرانی است.

کارآفرینی برای ۲۰ بانو با تولید چادر

سرور هادیان/

چادر یا حجاب برتر، حجابی است که نماد پوشش زن ایرانی است.

اگر چه سال‌هاست که در عرصه به‌روز بودن آن تلاش‌های بسیار و قابل تأملی شده است اما این روزها با وجود همه تلاش‌ها، به دلیل تورم و بحث شیوع بیماری کرونا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند که شماری از آن‌ها مجبور به تعطیلی هستند و یا در آستانه تعطیل شدن قرار دارند.

«مریم افتخاری، فر» متولد ۱۳۶۲ یکی از بانوان کارآفرین در عرصه چادر و حجاب است.

او درباره ورودش به این کار می‌گوید: بیش از ۱۲ سال است که در این عرصه به صورت جدی مشغول به کار هستم.

وی می‌افزاید: از ابتدا به خیاطی علاقه‌مند بودم و همه دوره‌های آن را گذراندم و احساس کردم برای پیشرفت مالی در زندگی مشترک در کنار وظیفه مادری و در کنار همسرم، بهتراست مشغول به کار شوم.

•       حجاب و اولویت کاری

او که دارای دو فرزند دختر و پسر است، توضیح می‌دهد: به صورت متمرکز تولید، فروش و پخش چادر را انتخاب کردم چون بحث حجاب برایم مهم بود و معتقد هستم با ارائه کار خوب و مناسب می‌توانم در این راستا قدمی بردارم.

وی درباره تولیداتش تصریح می‌کند: هر آنچه به حجاب برگردد در کارگاه تولید می‌کنیم که شامل انواع چادر مشکی و رنگی ساده و مدلدار، انواع مقنعه، ساق دست، حجاب و... است.

این بانوی کارآفرین با اشاره به این نکته که برای راه‌اندازی کارگاه و فروشگاه برای فروش کارهایش نیاز به مهیا شدن شرایط مالی داشته است، بیان می‌دارد: همه تلاشم را کردم تا این کار را انجام دهم و همچنین به واحد خوداشتغالی امداد مراجعه کردم و با ارائه طرحم توانستم در سال ۹۴ ابتدا ۱۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی کارگاه و سپس ۲۰ میلیون تومان برای فروشگاه وام دریافت کنم.

•       ۲۰ بانو در تولید دوخت چادر

او خاطرنشان می‌سازد: با راه‌اندازی کارگاه و فروشگاه حدود ۲۰ بانو با من مشغول به کار شدند که بیشتر آن‌ها زنان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند.

افتخاری‌فر در ادامه می‌گوید: آن‌ها بر اساس میزان تولید، حقوقشان از ۴۰۰ الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. کارگاه من کوچک است، چهار نفر در آنجا برای برش و... حضور داریم و بقیه خانم‌ها در منزل به عنوان نیروهای کاری بیرون‌بر مشغول به کار هستند.

•       کار و وظایف مادری

او توضیح می‌دهد: بسیاری از این بانوان مادر هستند و باید از کودکانشان نیز نگهداری کنند پس در منزل کارشان را انجام می‌دهند.

•       نبود قدرت خرید

وی خاطرنشان می‌کند: مردم قدرت خرید ندارند و بارها به من مراجعه کرده‌اند و قیمت می‌گیرند و می‌گویند در ماه‌های آینده که بتوانند هزینه چادر را پرداخت کنند، برای خرید می‌آیند و این در حالی است که طی ماه‌های بعد که مراجعه می‌کنند همان چادر مورد نظرشان مجدد افزایش قیمت پیدا کرده است و من شرمنده می‌شوم، از این رو سود دستمزد خودمان را کاهش می‌دهیم تا مردم بتوانند خرید کنند.

•       وضعیت نگران‌کننده بازار

این بانوی کارآفرین ضمن نگرانی از وضعیت فعلی در تولید و فروش چادر اظهار می‌دارد: در حال حاضر حدود ۲ میلیون تومان هزینه اجاره کارگاه و فروشگاه من است که در صورت عدم حمایت و عدم اعطای تسهیلات امکان ادامه کار وجود ندارد. زیرا پارچه هر روز از روز قبل گران‌تر می‌شود و امکان گرفتن سفارش‌های محدود هم وجود ندارد برای مثال ۵۰۰ یا یک هزار چادر سفارش می‌گیرم اما طی چند هفته و یا یک ماه که زمان تحویل کار می‌شود، قیمت پارچه، خرج کار و دستمزدها آن قدر افزایش یافته است که عملاً گرفتن سفارش جدید و امکان کار وجود ندارد.

این بانوی پرتلاش درباره تفاوت قیمت‌ها در عرصه محصولات حجاب و عفاف می‌گوید: سال گذشته بانوان امکان خرید یک چادر مشکی به قیمت حدود ۴۸ هزار تومان را داشتند اما همان چادر امروز بیش از ۱۸۰ هزار تومان است. یک چادر درجه یک را می‌توانستند با مبالغ بین ۷۰ الی ۱۰۰ هزار تومان تهیه کنند و امروز حداقل باید برای خرید همان چادر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند و این در حالی است که کیفیت چادرها مانند پارچه‌های قبل نیست.

درباره دستمزد دوخت چادر که می‌پرسم، می‌گوید: من سال‌هاست در منطقه خواجه‌ربیع و نزدیک آرامگاه کار می‌کنم. باید نرخ‌ها به گونه‌ای باشد که مردم آن منطقه قدرت خرید داشته باشند. متأسفانه با این شرایط مدام سود و دستمزدهایمان را کاهش می‌دهیم تا امکان قدرت خرید مردم میسر باشد اما این راهکار هم مقطعی می‌تواند باشد بالاخره من و همکارانم هم باید بتوانیم هزینه‌هایمان را تأمین کنیم.

وی بیان می‌دارد: تقاضا برای خرید چادر به شدت کاهش یافته و همچنین در بحث تولید و پخش در حال حاضر در دوران رکود هستیم و من نگران بانوان همکارم هستم که از همین طریق امرار معاش می‌کنند و با این شرایط در صورت تعطیلی کارگاه آن‌ها نیز بیکار خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.