شرکت فراورده‌های غذایی رضوی و شرکت شبکه بازار رضوی از شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی رضوی بودند که بنا به تصمیم این سازمان و در راستای هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر ادغام شده و در نتیجه شرکت «سامان بازار رضوی» نوزدهم خرداد سال جاری تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

دنبال ارتقای کیفیت سبک زندگی هستیم نه سود اقتصادی

قدس آنلاین: آن گونه که مدیرعامل این شرکت می‌گوید، آستان قدس رضوی و به ویژه سازمان اقتصادی رضوی با تأسیس و تشکیل شرکت سامان بازار رضوی تنها به دنبال کسب منفعت و سود اقتصادی نیست بلکه کاهش هزینه‌ها و ترویج و تعالی کیفیت سبک زندگی ایرانی و اسلامی از اهداف مهم در فعالیت این شرکت به شمار می‌آید.

مهندس حسین اسلامی‌پور، دارای مدرک کارشناسی مهندسی مخابرات و مدیریت صنعتی است و در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به بیان اهداف، خدمات و پروژه‌های مرتبط با فعالیت شرکت سامان بازار رضوی در سال جاری پرداخت.

آقای مهندس! چه ضرورتی داشت شرکت سامان بازار رضوی تشکیل شود؟

یکی از سیاست‌های سازمان اقتصادی رضوی هم‌افزایی بیشتر بین شرکت‌های زیرمجموعه و کاهش هزینه‌هاست، بنابراین پس از انجام کارشناسی‌های مربوط و بررسی شرایط و نتایج حاصل از این کارشناسی انجام شده و توجه به اهداف تعیین شده، تصمیم بر آن شد که دو شرکت فراورده‌های غذایی رضوی و شبکه بازار رضوی با یکدیگر ادغام شوند و حاصل این ادغام، تأسیس شرکت سامان بازار رضوی بود. این شرکت به عنوان بازوی اجرایی در زمینه تأمین، تولید و توزیع در سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با نگاه منصفانه در تلاش است به منظور کاهش هزینه‌ها و تسهیل تعاملات با استفاده از فناوری‌های روزآمد، کارآمد و سرآمد نسبت به عرضه و تقاضای محصولات مرتبط با سبک زندگی اسلامی- ایرانی میان سازمان‌ها، نهادها، خانواده‌ها، تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و... اقدام کند.

ما بیشتر توجه خود را به بازار کشورهای مسلمان معطوف می‌کنیم. هر چند که می‌کوشیم هیچ گاه فرصت‌های جهانی را از دست ندهیم و در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، خود را متعهد به تلاش در راستای اصلاح الگوی مصارف و ارتقای کیفیت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی از طریق ایجاد زمینه مدیریت مصرف توسط خانواده‌ها می‌دانیم.

با توجه به شعار سال یعنی جهش تولید، چه فعالیت‌هایی را این شرکت در سال جاری دنبال می‌کند؟

من در پاسخ به این پرسش به مواردی همچون: تکمیل سبد مصرف خانوار، فروش محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی، تسهیل گردشگری برای گردشگران کشورهای اسلامی، تأمین اقلام مورد نیاز برای اجرای طرح سفره سلامت و... اشاره می‌کنم. در این میان، طرح تسهیل گردشگری برای گردشگران کشورهای اسلامی و همچنین گردشگری داخلی با هدف و نیت توسعه و ترویج زیارت اماکن متبرکه مذهبی و افزایش تعاملات سازنده بین زائران کشورهای اسلامی انجام می‌شود. این تسهیلگری گردشگری و زیارت در زمینه ساماندهی، اعزام، اسکان، انجام زیارت و گردشگری داخلی برای بازدید از اماکن و نقاط گردشگری و دیدنی کشور، تهیه ویزا و... همچنین ارائه خدمات برای مسیر برگشت از ایران به کشورهای مقصد خواهد بود. پروژه تأمین اقلام مورد نیاز برای اجرای طرح سفره سلامت هم با همکاری برخی از مؤسسه‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی به ویژه مؤسسه کیفیت رضوی و با محوریت توجه به ارتقای موضوع سلامت افراد خانوار، اصلاح سبک زندگی ایرانی- اسلامی، جلوگیری از اسراف و ترویج تغذیه صحیح و سالم انجام می‌شود.

برای تکمیل سبد مصرف خانوار چه فکری کرده‌اید؟

یکی از فعالیت‌های این شرکت ارائه سبدهای رفاهی مورد نیاز سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای کارکنان آنان با برخورداری از تخفیف‌های خریداری گروهی و جمعی است. همچنین توزیع کالاهای مربوط به سبد خانوار به سرپرست‌های خانوارها با کمترین قیمت یا به عبارت دیگر، تأمین اقلام و محصولات غذایی مورد نیاز خانوارها به صورت تجمیع خرید و با قیمت مناسب است.

شرکت سامان بازار رضوی با عنایت به ظرفیت‌های خود و با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی سعی دارد با قیمت مناسب نسبت به تهیه و تکمیل سبد کالا اقدام کند. نتایج حاصل از این اقدام در زمینه‌هایی مانند: تکمیل سبد کالا با قیمت ارزان‌تر، حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، افزایش فعالیت و تولیدات این شرکت، ترویج استفاده از محصولات غذایی با کیفیت و مشخصات تغذیه سالم، جلوگیری از رکود و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی داخلی و... خود را نشان خواهد داد.

برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بازاریابی خارجی چه برنامه‌هایی دارید؟

این شرکت در زمینه تحقق شعار سال 99 یعنی جهش تولید به دو صورت عمل می‌کند که عبارت‌اند از: حمایت از تولیدکنندگان خرد داخلی و دیگری افزایش و تکمیل سبد تولیدات این شرکت. در زمینه حمایت از تولیدکنندگان خرد داخلی به این صورت عمل خواهد شد که نسبت به شناسایی تولیدکنندگان اقدام می‌کنیم. این تولیدکنندگان خرد داخلی تولیدکنندگانی هستند که محصولات مرغوب و باکیفیت و شرایط لازم را تولید می‌کنند اما به دلایل گوناگون، ظرفیت فروش محصولات تولیدی خود را ندارند و همین عامل عمدتاً منجر به تعطیلی این واحدهای تولیدی می‌شود. این شرکت با شناسایی و همکاری این تولیدکنندگان نسبت به بازاریابی مناسب در کشور و فروش محصولات و تولیدات آن‌ها با قیمت مناسب اقدام می‌کند. این اقدام تأثیرهای بسزایی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی فعالیت آنان، بازاریابی و فروش محصولات باکیفیت و قیمت مناسب برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان نهایی، کاهش قیمت‌ها، تأمین برخی از مواد اولیه مورد نیاز، جلوگیری از توقف چرخه‌های تولید، حذف دلالان و واسطه‌گران و... در پی خواهد داشت.

از دیگر فعالیت‌های سال جاری این شرکت برای تحقق جهش تولید؛، بازاریابی خارجی برای فروش محصولات و تولیدات شرکت سامان بازار رضوی است (در زمینه محصولاتی مانند: کنسرو، کمپوت، آبمیوه، رب گوجه فرنگی و...) که در کشورهای اسلامی مانند عراق، افغانستان و... که از این طریق میزان تولید محصولات این شرکت نیز افزایش می‌یابد و همه این موارد به نوعی در راستای افزایش تولید و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید است.

نقش این شرکت در اجرای طرح سفره سلامت چیست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات روزمره زندگی بشر توجه به سلامت تغذیه است که بی‌ارتباط هم با سلامت افراد جامعه نیست. شرکت سامان بازار رضوی با توجه به انتساب به تشکیلات مقدس حضرت رضا(ع) سعی کرده است با اجرای طرح سفره سلامت گام مؤثری برای افراد جامعه اسلامی در کشور بردارد. این طرح با مأموریت ارائه و مشاوره خدمات تغذیه سالم و مقرون به صرفه اجرا می‌شود. در سفره سلامت که به همین منظور توسط این شرکت و با همکاری سایر مؤسسه‌های سازمان اقتصادی رضوی از جمله مؤسسه کیفیت رضوی اجرا می‌شود، هر خانواده می‌تواند به طور رایگان به برنامه غذایی مطلوب و مناسب دسترسی داشته و با کمترین قیمت، نیاز خود نسبت به تهیه غذای مطلوب برای خانواده خود را مطابق برنامه پیشنهادی که از طریق یک سامانه الکترونیکی ارائه می‌شود برطرف کند. این سامانه گام مهمی در اصلاح الگوی مصرف خانوارها برخواهد داشت و با خرید به اندازه و به صرفه، نقش قابل توجهی برای تنظیم برنامه معیشتی و غذایی خانوارها ایفا خواهد کرد.

بسیاری از افراد جامعه از تغذیه نامناسب رنج می‌برند و به دلایل مختلف به سوءتغذیه، لاغری و یا چاقی مبتلا هستند. در طرح سفره سلامت به تهیه موادغذایی سالم با توجه به مشخصات فردی و جسمی اشخاص مانند: وزن، قد، نوع فعالیت و... توجه شده است ضمن اینکه در این طرح، پیشنهادهای مربوط برای تهیه غذای مورد نیاز به منظور تأمین کالری مصرفی بدن به اعضای خانوار ارائه می‌شود. این پیشنهادها به دو صورت است؛ یکی طبخ غذا و ارسال آن به محل نشانی زندگی اشخاص و دیگری ارائه برنامه تغذیه‌ای به افراد خانوار. این شرکت در طرح سفره سلامت سعی دارد نسبت به توجه به تغذیه صحیح و سالم افراد جامعه و ارتقای کیفیت سبک زندگی اسلامی- ایرانی اقدام کند. اجرای صحیح طرح سفره سلامت نتایج مطلوبی همچون: جلوگیری از اسراف و طبخ بی‌رویه موادغذایی، تأمین سلامت افراد خانوار با توجه به تغذیه سالم، کاهش هزینه‌های تهیه موادغذایی و امکان تهیه حداقل‌های مورد نیاز یک تغذیه سالم، جلوگیری و پیشگیری (تا حد امکان) از بیماری‌های ناشی از تغذیه ناسالم و ناصحیح و... را به دنبال خواهد داشت.

همه افراد و اشخاص، سازمان‌ها، نهادها و... برای بهره‌مندی از طرح اجرای سفره سلامت می‌توانند به نشانی الکترونیکی www.AHOO24.ir مراجعه و ضمن بازدید و بررسی موضوعات ارائه شده در این سایت از چگونگی نام‌نویسی و استفاده از برنامه‌های طرح سفره سلامت، اطلاع کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.