۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 711458

گزارشگر ویژه حقوق بشر قتل‌های هدفمند و فرا قضایی سازمان ملل در گزارش خود ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد دانسته است.

قدس آنلاین:  خانم «اگنس کالامر» که گزارش خود را روز پنجشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد تصریح می‌کند؛ آمریکا نتوانسته مدارک و شواهدی نشان دهد که از خطر فوری ژنرال سلیمانی برای شهروندان آمریکایی حکایت داشته باشند تا درنتیجه بتواند حمله به کاروان خودروهای حامل او و همراهانش در بغداد را توجیه کند. کالامر در گزارش خود می‌افزاید: ژنرال ارشد قاسم سلیمانی مدیر استراتژیک و عملیاتی ایران در عراق و سوریه بود، اما فقدان تهدید فوری از سوی او علیه جان کسی موجب می‌شود که اقدام آمریکا برای قتل هدفمند او غیر قانونی محسوب شود. او ترور یک مقام رسمی جمهوری اسلامی را درسفر به عراق توسط پهپادهای متجاوز آمریکا بدون اجازه و رضایت دولت عراق نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق دانسته است. همچنین در گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «این یک تحول جدید، مهم و نگران کننده است، این نخستین باری است که یک کشور بحث دفاع از خود را برای توجیه حمله به یک مقام حکومتی در خارج از منطقه نبرد به کار می‌برد. این گزارش در عین حال پهپادها را خطر جدی و جدید امنیت جهانی می‌داند و می‌افزاید: بیش از ۱۰۰کشور از پهپادهای نظامی بهره می‌برند که از این میان حدود ۱۰ کشور از این پهپادها در عملیات‌های خود از جمله کشتن هدف‌های از پیش تعیین شده استفاده کرده‌اند. تکثیر بدون نظارت پهپادهای نظامی خطری برای صلح بین‌المللی است و ترور قاسم سلیمانی نیز این مخاطرات را افزایش داده است.

اگرچه سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو - که گزارش کالامر را نخستین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل در چارچوب مسئولیت این شورا در جهت تعیین مشروعیت استفاده از پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات ترور می‌داند- تصریح می‌کند هیچ‌یک از سخنرانان نشست ژنو در حمایت از مواضع آمریکا و ترور شهید سلیمانی اظهارنظری نکرده‌اند، اما واکنش در برابر این گزارش نمی‌تواند فقط در عدم حمایت از جنایت آمریکا در ترور قهرمان مقاومت خلاصه شود. عدم اقدام جدی و بازدارنده کشورها به ویژه قدرت‌های بزرگ نظیر چین، روسیه و اروپا در برابر جنایت وحشیانه آمریکا_ که امروز در یک نهاد بین‌المللی به عنوان اقدام غیرقانونی، نقض مقررات بین‌المللی، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور ثالث شناخته شده_ موجب می‌شود در آینده هیچ مقام رسمی کشوری در سایر کشورها امنیت نداشته باشد و پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین قادر خواهند بود امنیت سایر کشورها و نیز همه ارتباطات رسمی بین‌المللی را با مخاطره مواجه کنند.

اقدام‌های قضایی جمهوری اسلامی در دادگاه‌های بین‌المللی ابتدایی‌ترین کارها برای مقابله با کاخ سفید است، اگرچه قلدری آمریکا این نهادهای حقوقی بین‌المللی را از خاصیت انداخته است، اما «انتقام سخت» از آمریکا که گستره تجاوزخود را تا کیلومترها دور ازمرزهای ایالات متحده گسترش داده‌است و خونخواهی شهید مقاومت و قهرمان دفاع از امنیت منطقه‌ای کشورها با بهره‌گیری از همه امکانات از جمله مقابله مشابه، حق قانونی جمهوری اسلامی در چارچوب دفاع مشروع است. اما اگر سازمان ملل و شورای امنیت و سایر نهادهای بین‌المللی استفاده از پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین را تابع قواعد و مقررات بین‌المللی با تضمین پایبندی همه کشورها به این مقررات نکنند، حفظ امنیت جهانی هیچ تضمینی نخواهد داشت.

 امروز جهان بادولت قلدری مواجه است که درسطح داخلی مظهر بی‌عدالتی و تبعیض است، به‌طوری که موج اعتراض‌های خیابانی علیه بی عدالتی در سراسر آمریکا ۴۶روز پس ازقتل فجیع جورج فلوید توسط پلیس همچنان ادامه دارد. در سطح بین‌المللی نیز کاخ سفید متهم به نقض مقررات بین‌المللی، تروریسم دولتی وغیرقانونی، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهاست و در همین شرایط مدعی رهبری جهانی نیز هست.

اگرچه رهبران اروپا از جمله مرکل در روزهای اخیر از پایان رهبری آمریکا بر جهان سخن گفته‌اند، اما آیا اروپا، چین، روسیه و سایر کشورهای جهان نقشه راه مشخصی برای پایان دادن به دیکتاتوری آمریکا برجهان دارند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.