هنوز هیچ‌کداممان نمی‌دانیم این روزها، سخت‌ترین روزهای کرونایی است که پشت سر می‌گذاریم یا قرار است خدایی‌نکرده در پاییز و حتی زمستان، اوضاع از الان هم وخیم‌تر شود و آمار مبتلایان و کشته‌شدگان تا چند برابرِ الان بالا برود.

چه کسی مقصر است؟

قدس آنلاینروایت اول/ کرونا بی‌رحمانه می‌تازد

هنوز هیچ‌کداممان نمی‌دانیم این روزها، سخت‌ترین روزهای کرونایی است که پشت سر می‌گذاریم یا قرار است خدایی‌نکرده در پاییز و حتی زمستان، اوضاع از الان هم وخیم‌تر شود و آمار مبتلایان و کشته‌شدگان تا چند برابرِ الان بالا برود. با این‌حال مسئولان به طور قاطع آن‌هایی را مقصر شیوع دوباره کرونا در کشور می‌دانند که برخلاف هشدارها، تلاشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام ندادند. از طرف دیگر اما بخشی از مردم هم مسئولان کم‌کاری را مقصر می‌دانند که در روزهای گذشته سعی در عادی‌سازی شرایط را داشتند. بخشی از مردم هم دیگران را مقصر شیوع کرونا می‌دانند؛ مردمی که با برگزاری دورهمی‌های مختلف، استفاده نکردن از ماسک و انجام سایر رفتارهای پرخطر، آمار مبتلایان به کرونا را بالا برده‌اند. شاید اما حقیقت ماجرا این باشد که تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان همچنان صعودی باشد و تعداد کشته‌ها هم نسبت به روزهای ابتدایی شیوع آن در کشور، همچنان رو به افزایش برود.

جامعه‌شناس‌ها، روان‌شناس‌ها و سایر متخصصان فعال در این حوزه معتقدند همه‌ ما در شیوع مجدد کرونا نقش داریم. دولت، مردمی که رعایت نمی‌کنند، کارفرمایی که نیروی کارش را به زور سر کار می‌آورد، کسی که اصرار به برگزاری دورهمی دارد، کسی که در این شرایط مجلس عروسی یا ختم برگزار می‌کند، کسانی که در ملتهب کردن اوضاع اقتصادی نقش ایفا می‌کنند و ...

بر اساس مصاحبه‌ای که حسین میرزائی –مردم شناس- با ایسنا انجام داده، دو مقصر اصلی برای شیوع دوباره کرونا در کشورمان وجود دارد. مقصر نخست، دولت و مقصر دوم، مردم هستند.

این مردم‌شناس می‌گوید: رفتار کلی سیاستمدارها بر رفتار مردم هم تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال ماسک نزدن رئیس جمهور آمریکا موجب شده چندین میلیون نفر به تبعیت از آن و با نتیجه‌گیری درباره اینکه استفاده از ماسک تأثیری در ابتلا به کرونا ندارد، ماسک زدن را کنار بگذارند. در کشور خودمان هم زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند از فلان روز همه چیز به شرایط عادی برمی‌گردد یا اینکه کرونا هیچ تأثیری بر کشور ما نگذاشته، مردم به طور ناخودآگاه به این نتیجه رسیدند که کرونا را بیش از حد دست بالا گرفته‌اند و در نتیجه آن، یکی پس از دیگری، خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشتند.

متخصصان این حوزه، دولت را در بخش دیگری هم مقصر شیوع دوباره کرونا در کشور می‌دانند. آن‌ها می‌گویند طبق همان ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید: فلانی هم خدا را می‌خواهد و هم خرما را، دولت هم احتمالاً هم کاهش آمار مبتلایان را می‌خواهد و هم چرخیدن کامل چرخ اقتصاد را! به همین خاطر از یک طرف مردم را مجبور به بازگشتن به محل کار می‌کند، دستور بازگشایی تالارها و سینماها را می‌دهد و وسایل نقلیه عمومی را راه‌اندازی می‌کند و از طرف دیگر هم دائم مردم را بابت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسم عروسی زیر سؤال می‌برد. اما سؤال اصلی اینجاست که اگر نباید مراسم عروسی برگزار شود، اصلاً چرا مجوز بازگشایی تالار از سوی دولت صادر شده است!؟

موضوع دیگری که متخصصان بابت آن دولت را مقصر می‌دانند، اوضاع نه چندان رو به راه اقتصادی است. حسین میرزائی درباره این موضوع می‌گوید: «به دلیل نداشتن ثبات اقتصادی، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی، دلار و طلا هستیم که تأثیر خوبی روی جامعه نمی‌گذارد و موجب می‌شود مردم از چنین جو رهاشدگی و ناامیدی رنج ببرند. در چنین شرایطی، امید افراد کاهش پیدا کند به همین دلیل هم بسیاری بیماری را جدی نمی‌گیرند و حتی ماسک هم نمی‌زنند. شاید کسی این موضوع را رسماً اعلام نکند اما چیزی شبیه سیگار کشیدن است. افرادی که شروع به کشیدن سیگار می‌کنند می‌دانند این اتفاق آن‌ها را در طولانی مدت از پای می‌اندازد اما اصرار به انجام این کار دارند. تا وقتی در جامعه امید و شرایط مطلوب کاهش پیدا کند درصد مراعات مردم در پدیده‌هایی مثل کرونا هم کاهش پیدا می‌کند و این شکل از نگاه موجب می‌شود ما با یک شرایط بحرانی‌تر مواجه شویم».

هرچند مسئولان و دولت اصلی‌ترین نقش را در گسترش دوباره کرونا در کشورمان ایفا می‌کنند اما نمی‌شود نقش شخصی خودمان را درباره این ماجرا نادیده بگیریم.

متخصصان می‌گویند یکی از اشکالات خیلی‌هایمان این است که تمام دغدغه و نگرانی‌هایمان در خودمان و خانواده‌مان خلاصه می‌شود و دوست نداریم افق‌های روشن‌تری مانند سلامت اجتماع را در نظر بگیریم. به همین خاطر خیلی‌هایمان با این توجیه که ناقل بیماری نیستیم، از ماسک استفاده نمی‌کنیم یا اگر به کرونا مبتلا شویم، در صورت ضرورت از خانه خارج می‌شویم و به عواقب آن فکر نمی‌کنیم.

در پایان بخشی از صحبت‌های غلامرضا غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره این موضوع را می‌خوانیم: «وقتی ما با یک موضوعی روبه‌رو می‌شویم که درباره آن شناخت تاریخی و اجتماعی داریم، در لحظه و زمانی که می‌خواهیم رفتار و کنش خود را تنظیم کنیم، آن را از روی عقل و خرد انجام می‌دهیم یا از روی عواطف و احساسات که ریشه در خرد ندارند. اگر تصمیم از روی خرد نباشد به‌طبع آن کنش معطوف به دیگران نیست و منافع دیگران را لحاظ نمی‌کند بلکه خودخواهانه است و به نفع جمعی توجه نمی‌شود. این مسئله مخاطرات خاص خودش را دارد. کنش‌هایی که در یک جامعه مطلوب صورت می‌گیرد نباید خودخواهانه باشد، بلکه باید معطوف به دیگران و بر مبنای منافع جمع صورت گیرد و زمانی که این اتفاق بیفتد معمولاً خیر عمومی حاصل می‌شود».

روایت دوم/ داروی تقلبی درمان کرونا

احتمالاً شما هم این روزها با تبلیغات داروی درمان کرونا مواجه شده‌اید! تبلیغات عجیب و غریبی که در چند روز اخیر حسابی در فضای مجازی داغ شده و از ساخت داروی «رمدسیویر» حکایت دارد. دارویی که به گفته فروشندگان آن، به طور قطعی کرونا را درمان می‌کند و به طور محدود به کشورمان وارد شده است.

فروشندگان آن حتی بعضاً ادعا می‌کنند این دارو توسط مسئولان، احتکار شده و قصد دارند آن را فقط به نزدیکان خودشان بدهند! این البته تنها ادعای عجیب و غریب تبلیغ‌کنندگان آن نیست و ده‌ها مورد دیگر هم فضای مجازی را پر کرده است.

شاید ماجرا از جایی آغاز شد که برخی از پزشکان در نقاط مختلف کشور در نسخه بیماران کرونایی نام داروی «رمدسیویر» را نوشتند. دارویی که بعدها مشخص شد به‌تازگی توسط برخی از مراجع دارویی برای درمان بیماران کرونایی توصیه شده است اما هنوز کارایی آن مشخص نیست و توسط هیچ واردکننده خصوصی‌ به کشورمان وارد نشده است.

پس از این بود که تعدادی از سودجویان، با راه اندازی کانال‌های مجازی شروع به فروش قرص‌هایی با محتویات نامعلوم و با نام «رمدسیویر» کردند.

روز گذشته اما دکتر محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروی رمدسیویر موجود در بازار سیاه تقلبی بوده و توسط افراد سودجو به فروش می‌رسد، گفت: «داروی موجود در بازار آزاد مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست و مردم از تهیه آن اکیداً خودداری کنند».

مشاور وزیر همچنین در اینب‌اره گفته بود: «در حال حاضر داروی رمدسیویر با برچسب تقلبی به قیمت‌های نجومی در بازار آزاد به فروش می‌رسد. این اقدام که توسط برخی افراد سودجو صورت گرفته، توسط مراجع قضایی و انتظامی پیگیری و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت».

رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح واردات این دارو به کشور هم گفته است: «در حال حاضر داروی رمدسیویر که توسط برخی از مراجع دارویی برای درمان برخی بیماران مبتلا به کرونا مورد توجه قرار گرفته، با پیگیری سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و برای انجام کارآزمایی بالینی همچون سایر داروهای قبلی در اختیار معاونت تحقیقات وزارت بهداشت قرار گرفته است، بنابراین هیچ نمونه مورد تأییدی از این دارو در بازار وجود ندارد و تمام نمونه‌های موجود در بازار غیررسمی، غیرمجاز و تقلبی محسوب می‌شود».

مشاور وزیر درباره احتمال تولید این دارو در آینده هم گفته است: «شرکت‌های تولید داخل، فناوری تولید این دارو را در اختیار دارند و به محض تأیید آن توسط کمیته علمی مبارزه با کرونا وارد مدار تولید خواهد شد و هیچ نگرانی از لحاظ تأمین این دارو وجود نخواهد داشت».

با این‌حال شانه ساز از مردم خواسته تا زمان اعلام رسمی سازمان غذا و دارو، اقدام به تهیه این دارو نکنند و در صورتی که با فروشندگان غیرمجاز آن برخورد کردند، موضوع را به نهادهای قانونی گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.