تمامی کشتارگاه‌های دام در شهرستان‌های خراسان رضوی برای پیشگیری از بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مجهز به اتاق پیش سردکن هستند.

کشتارگاه‌های خراسان رضوی مجهز به پیش‌سردکن هستند

به گزارش قدس آنلاین، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی  گفت: نگهداری گوشت دام بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش سردکن نقش مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان دارد.

دکتر محمد رشتی‌باف افزود: در حال حاضر این استان دارای چهار کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان‌های نیشابور، تربت‌جام، مشهد و فریمان است.

وی ادامه داد: انتقال تب کریمه کنگو از دام به انسان در فصل گرما و با توجه به رشد و تکثیر فعالیت کنه در فصول بهار و تابستان افزایش می‌یابد و تنها راه مقابله با انتقال این بیماری رعایت اصول بهداشتی نظیر نگهداری لاشه دام در اتاق پیش سردکن، پرهیز از کشتار غیرمجاز دام و سمپاشی جایگاه دام است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با کنه عامل انتقال تب کریمه کنگو، جایگاه‌های نگهداری دام سبک و سنگین با چهار هزار و ۶۰۰ لیتر سم سمپاشی شده است.

وی با اشاره به ابتلای ۱۵ نفر در تربت‌جام به تب کریمه کنگو افزود: ۲ برادر که در یکی از روستاهای تربت‌جام مبادرت به کشتن گوسفند به طور سنتی می‌کنند و بدون گذاشتن لاشه دام در یخچال به مدت ۲۴ ساعت، جگر آن را بلافاصله در جمع خانوادگی به مصرف می‌رسانند باعث انتقال بیماری از دام به انسان می‌شوند.

دکتر رشتی‌باف ادامه داد: نظارت بر کشتار دام و پرهیز از کشتار غیرمجاز آن از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شمار می‌رود و در این راستا آموزش و اطلاع‌رسانی به دامداران و مردم از طریق پیامک و جراید انجام شده است.

هم‌اکنون جمعیت دام استان خراسان رضوی بیش از هشت میلیون راس دام سبک و سنگین است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.