فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ هکتار از زمینهایی که در سطح این استان تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند طعمه حریق شده و در آنها آتش‌سوزی رخ داده است.

۱۲۰ هکتار از زمینهای محیط زیست خراسان رضوی طعمه آتش شد

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۱۴ فقره آتش‌سوزی شامل ۱۲ فقره در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و ۲ فقره در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۱۲۰ هکتار از اراضی در آتش سوخت اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های علمیات واکنش سریع در کمترین زمان ممکن و طی کمتر از پنج ساعت با کمک نیروهای اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی مهار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های درگز، قوچان، تربت‌جام و نیشابور روی داده و در هر یک از شهرستان‌های کلات، سرخس و طرقبه شاندیز نیز یک فقره حریق در مناطق تحت حفاظت این یگان ثبت شده است.

وی افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روزای تعطیل و جمعه رخ داده است.

سرهنگ شعبانی ادامه داد: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

وی با بیان اینکه گزارش تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی نداشته‌ایم و بیشتر سطوح مرتعی دچار حریق شده است گفت: در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر ۲۰ اصله درخت ارس و ۲۵۰ درختچه مرتعی نیز دچار حریق شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از شهروندان و طبیعت گردان خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری نموده و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.