«تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» عنوان اثری است که با توجه به استقبال مخاطبان به تازگی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تجدید چاپ شده است.

کتاب «تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» تجدید چاپ شد

به گزارش قدس آنلاین؛ با سپری شدن روزگاری دراز از سقوط امپراتوری ساسانی، طاهریان نخستین حکومت ایرانی را در شرق ایران بر پای داشتند. اینان آغازگر تحولات بنیادین در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی شدند و در سایه تدبیر و کفایت خرمندانه در اداره امور قلمرو وسیع خویش طی نیم قرن و همچنین داشتن مناسبات تنگاتنگ با خلافت عباسی، زمینه های لازم را برای دست یابی تدریجی ایرانیان به مقاصد سیاسی دیرینه و کسب استقلال نسبی فراهم آوردند.

در این راستا به ویژه شیوه زمامداری عادلانه و بی بدیل عبدالله بن طاهر پس از دو قرن حاکمیت اعراب مسلمان بر ایران کاملا چشمگیر بود. بر همین اساس با تلاشهایی که در این عرصه صورت گرفت، دستاوردهای ارزشمندی در عرصه شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و حتی استقلال زبان و ادب پارسی بروز کرد که مقتضیات مناسبی را برای آغاز یک جریان عمیق گسترده در عرصه های گوناگون ایران پدیدار ساخت.

در کتاب «تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» تلاش شده است تا جایگاه روشنی ازموقعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاندان طاهری و نقش آنان در خراسان تبیین شود. برخورد خوارج و دیگر جنبشهای پر غوغای خراسان و چگونگی دستیابی این خاندان به قدرت برخی از مباحث این کتاب است.

«تحولات سیاسی خراسان در قرن اول و دوم هجری»، «ایام حکمرانی طاهریان در خراسان» و «اوضاع فرهنگی و تمدنی عصر طاهریان» عناوین بخش های سه گانه این اثر است.

همچنین کتاب «تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام» در ۱۴ فصل تهیه و تدوین شده و به موضوعاتی همچون، «نگاهی بر پیشینه تاریخی خراسان تا پیروزی نهضت عباسی»، «خلافت اسلامی از قتل امین تا عزیمت مامون به بغداد»، «قدرت یابی طاهر در خراسان»، «ایام حکمرانی عبدالله بن طاهر در خراسان»، «آخرین حکام طاهری درخراسان»، «اقتصاد و تجارت در روزگار طاهری» و... می پردازد.

این اثر توسط امیر اکبری نگاشته شده و به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در اختیار علاقمندان به مطالعه قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.