رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: یک هزار و ۴۶۱ عضو هیات امنا در مساجد خراسان رضوی زیر ۴۰ سال هستند(حدود ۵ درصد) و در حال حاضر بانوان و نوجوانان در هیات امنای مساجد استان عضویتی ندارند.

۹۵ درصد هیات امنای مساجد خراسان رضوی بیش از ۴۰ سال سن دارند / جای خالی بانوان و نوجوانان در مدیریت مسجد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع درخصوص حضور عضو خانم در میان اعضای هیات امنای مساجد اظهار کرد: درحال حاضر عضو خانم نداریم اما در حال بررسی هستیم و با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد هنوز به جمع بندی نرسیدیم ولی نگاه خودمان این است که در برنامه جدید فعلا فرمانده پایگاه بسیج خواهران به عنوان مهمان در جلسات هیات امنا حضور پیدا کند.

حضور نوجوانان در هیات امنای مساجد مسئله‌ای است که حجت الاسلام محسن قرائتی دبیر ستاد اقامه نماز کشور به توجه آن در مساجد تاکید کرده است، مسئله‌ای که مدیر رسیدگی به امور مساجد خراسان درباره آن گفت: عضو نوجوان نداریم اما حوزه جوانگرایی را مورد تاکید قرار دادیم و پیشنهاد دادیم هر مسجد حداقل سه جوان که یک نفر آنها حقوقی، سه نفر جوان و سه نفر آزاد که ممکن است جوان باشند یا نه، را در میان اعضای هیات امنای مسجد خود قرار دهند که این کار برای هیات امنای جدید درحال انجام است.

وی در واکنش به این مسئله که شاخص اعلامی سن جوان از سوی وزارت ورزش و جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال است و آیا در سنجش سن جوان در هیأت امنا به این شاخص توجه می‌شود یا خیر، توضیح داد: شاخص ما ۱۸ تا ۴۰ سال است و کم سن ترین عضو هیأت امنای مسجد در خراسان رضوی نیز ۱۹ ساله است.

حدود ۲۹هزار و ۲۴۷ فرد بالا ۴۵‌ سال در هیأت امنای مساجد استان حضور دارند

مهدوی ارفع گفت: در خراسان رضوی یک هزار و ۴۶۱ فرد زیر ۴۰ سال در هیات امنای مساجد عضویت دارد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: با توجه به اینکه رهبر انقلاب در فرمایشات خود تا ۴۵ سال را نیز جوان دانستند، ۷۹۲ فرد بین ۴۰ تا ۴۵ سال نیز در هیات امنای مساجد استان عضو هستند.

به گفته وی حدود ۶هزار و ۵۰۰ مسجد در خراسان رضوی وجود دارد که از این میان حدود ۴هزار و ۵۰۰ مسجد فعال است که با احتساب هفت عضو هیات امنا برای هر مسجد، حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ عضو هیات امنا در مساجد خراسان رضوی وجود دارد که تنها ۲هزار و ۲۵۳ نفر آنها بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن دارند و حدود ۲۹هزار و ۲۴۷ عضو هیات امنا بالای ۴۵ سال سن دارند.

ابطال احکام هیات امنا کار درستی نیست

مهدوی ارفع در خصوص روند انتخاب هیات امنای مساجد خاطر نشان کرد: روند انتخاب هیات امنا به این صورت است که بعد از انتخاب امام جماعت، افرادی به عنوان هیات امنا پیشنهاد و توسط امام جماعت انتخاب می‌شوند و هر مسجد هفت عضو هیأت امنا دارد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در خصوص حضور عملی جوانان در برنامه‌های هیات امنای مساجد، با تاکید بر اینکه هر فرد درهیات امنا حق رای دارد و تصمیم گیر نهایی امام جماعت است، از اعمال نظر نهایی توسط امام جماعت خبرداد که در این میان تفاوتی بین جوان و فرد باتجربه نیست و هر کدام حق رای دارند و نسبت به مسائلی که اعلام می‌شود نظرات خود را بیان می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌اش برای اصلاح هیات امنای مساجد، با اشاره به سه ساله بودن احکام هیأت امنا گفت: چون در گذشته احکامی برای هیات امنا صادر شده عملا درست نیست که آن را ابطال کنیم و باید صبر کنیم سه سال تمام شود و بعد افراد جدید بیایند.

نیمی از هیأت امنا تا سه سال آینده جوان می‌شوند

مهدوی ارفع با تاکید بر اینکه این مسئله به این معنا نیست که تا سه سال دیگر هیچ کاری انجام نشود، متذکر شد: اعلام کردیم مساجدی که سه سال هیات امنای آنها تمام شده در ترکیب هیات امنای خود از سه جوان استفاده کنند که تلاش می‌کنیم نهایتا تا سه سال آینده و حتی زودتر ۵۰ درصد اعضای هیات امنا را جوانان تشکیل بدهند و شرایط فراهم شود که به سطح خوبی از حضور جوانان در عضویت شورای فرهنگی یا هیات امنای مساجد برسیم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در خصوص حضور نوجوانان در ترکیب هیات امنا طی سه سال آینده، گفت: ما هنوز حتی حضور جوانان را در هیات امنا خیلی کم رنگ داریم و اولویت اول این است که جوانان را عضو هیات امنا کنیم، اولویت بعدی این است که نوجوانان در بخش‌های مختلف مسجد مشغول به کار شوند، تجربه پیدا کنند و بعد که به سن جوانی رسیدند بتوانیم از حضور آنها در هیات امنا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: چون نسبت به هیات امنا مطالبه‌گری وجود دارد ممکن است نوجوانی عضو هیات امنا شود و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از کار آنها مربوط به تامین و فعالیت‌های مالی و سخت افزاری است، ممکن است نوجوان ببیند در این سطح کارآمدی ندارد به همین دلیل از مسجد زده شود بنابراین باید نوجوانان در بخش‌های مختلف خدمت رسانی و فرهنگی فعال باشند تا با تجربه‌ای که پیدا می‌کنند در آینده درهیات امنا حضور داشته باشند.

توجه به جوانان؛ سیاست کلان امور مساجد

مهدوی ارفع در خصوص ایجاد زمینه فعالیت نوجوانان در مساجد توضیح داد: کانون فرهنگی، پایگاه بسیج، بخش صالحین و گروه‌های جهادی برنامه‌های مختلفی برای نوجوانان دارند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات در امور مساجد بحث هیات امنای مساجد است که ما این مسئله را در دست پیگیری داریم و برای آن فرایندهایی را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید زمینه برای حضور جوانان و داشتن نقش فعال و جدی آنها در مساجد وجود داشته باشد که دراین زمینه هم راهبردهایی را در نظر گرفتیم چراکه سیاست و نگاه کلان ما در مسئله مسجد این است که باید به جوان‌ها در مسائل مختلف توجه شود.

اجرای برنامه در راستای تحقق مسجد طراز

مهدوی ارفع درخصوص برنامه‌های این مرکز برای تحول در مدیریت مساجد گفت: به دنبال این هستیم که گروه‌های جهادی مسجدمحور را در مساجد کلید بزنیم، گروه جهادی دانشجویی، پزشکی و مردم محور را ایجاد کنیم چرا که همکاری باعث تبلور در کارها و ارائه خدمات به محلات می‌شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی با چهار مضمون کلی را برای اجرا در نظر داریم که باید اتفاق بیفتد تا سیاست کلان تربیت نیروی انسانی تمدنی انقلاب اسلامی در مساجد تحقق یابد، مضمون اصلی آن را «مسجد مطلوب» که همان «مسجد طراز انقلاب» است، برشمرد.

وی گفت: چنانچه بخواهیم به مسجد طراز انقلاب برسیم باید همه اجزا و مسائل آن به مسجد مطلوب نزدیک شود باید امام جماعت، هیات امنا، پایگاه بسیج، کانون‌های فرهنگی، هیأت‌ها و جلسات قرآن همگی به وضعیت مطلوب برسند که همه اینها نیازمند تعریف و ارائه برنامه است.

اجرای طرح «جامعه آرمانی» در محلات

مهدوی ارفع دومین مضمون برای فعالیت‌های مساجد را «جامعه آرمانی» دانست و گفت: خروجی مسجد مطلوب در محله، ایجاد یک جامعه کوچک آرمانی است که محلات در کنار هم بتوانند جامعه آرمانی را شکل بدهند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با اشاره به بیانات حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب در خصوص اهمیت مساجد خاطرنشان کرد: اگر ما توانستیم در ایجاد مسجد مطلوب و جامعه آرمانی موفق باشیم قطعا تحقق تمدن نوین اسلامی که مضمون سوم ما است و مطالبه رهبری در گام دوم انقلاب است را می توانیم محقق کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.