مشاور ویژه دونالد ترامپ در امور ایران در یک گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه الشرق الاوسط می‌گوید هیچ مذاکره محرمانه‌ای میان ایران و آمریکا در مسقط در جریان نیست و واشنگتن به منافع و متحدانش در خاورمیانه پشت نخواهد کرد.

مشاور ویژه ترامپ: مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا وجود ندارد/ تهران اشتیاقی به گفت‌وگو ندارد

قدس آنلاین: به گزارش رویداد۲۴؛ مایک بل، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و معاون ویژه دونالد ترامپ در امور خاورمیانه در گفت‌وگوی اختصاصی و تفصیلی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن به سوالاتی در زمینه نقش ایران در خاورمیانه، برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، برجام، روابط ایران و روسیه و همچنین روابط ایران و حزب الله لبنان پاسخ داد. بل در این گفتگو به تنش میان تهران و واشنگتن نیز اشاره کرد.

بل از حزب جمهوری خواه که در عراق نیز حضور داشته و اکنون به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در کاخ سفید خدمت می‌کند، در این گفتگو با تاکید بر اهمیت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده، هشدار داد که در صورت عدم تمدید این تحریم‌ها کشت‌های حامل اسلحه ایران در منطقه بدون هیچ بازدارندگی به حرکت درخواهند آمد.

وی در این گفتگو که امروز یکشنبه منتشر شد، هرگونه مذاکرات محرمانه میان آمریکا و ایران در عمان را قویا رد کرد.

بل در پاسخ به این سوال که تحریم‌های شدید آمریکا در سال ۲۰۱۰ باعث شد ایران به میز مذاکرات بیاید، و آیا آمریکا اکنون در حال مهیا کردن میز جدیدی برای مذاکرات با ایران است نیز گفت: قادر به صحبت در خصوص فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا نیستم چرا که از جایگاه شخصی و آکادمی خود در این گفتگو حضور دارم. اما تا جایی که می‌دانم هیچ‌گونه مذاکرات سری میان ایران و آمریکا در مسقط در جریان نیست.

وی در واکنش به ابراز آمادگی چندباره حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای گفتگو با آمریکا در صورت عذرخواهی و پرداخت غرامت نیز گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وضوح عنوان کرده است که دولت آمریکا آماده گفتگو بدون پیش شرط است. این در حالی است که پیشتر، ایرانی‌ها خواستار برداشته شدن تحریم‌ها پیش از آغاز گفتگوهای جدید و یا از سرگیری روابط بودند. آنچه که ایرانی‌ها می‌گویند بیانگر آن است که آن‌ها در این امر جدی نیستند و اشتیاقی به گفتگو ندارند.

این مقام بلندپایه دولت آمریکا در ادامه گفت: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به تنهایی موفقیت آمیز نخواهد بود همانطور که جنگ به تنهایی نیز همواره موفقیت آمیز نخواهد بود و در این مسیر آمریکا به ایران به دلیل رفتارهای کینه توزانه این کشور پاداش نخواهد داد.

وی احتمال جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله بر سر ایران را بالا دانست و گفت: خطر وقوع جنگ به دلیل رفتارها به شدت بالا است و چیزی شبیه به جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران خواستار جنگ است یا باقی ماندن در شرایط خطرناک نیز گفت: معتقدم که هدف تکیه بر چالش‌های بزرگ است که به جنگ همه جانبه و متعارف منجر نمی‌شود. به نظر ایران این چالش‌ها برای کاهش حضور آمریکا در منطقه کفایت می‌کند و یا به حمله به متحدان امریکا در منطقه با هدف تضعیف اراده آن‌ها در میزبانی از نیروهای آمریکایی و در نتیجه کاهش تاثیرات آمریکا در منطقه متوسل می‌شود.

وی پیرامون مواضع روسیه و اینکه مسکو به دنبال آن است که از طریق ایران به اهداف قدیمی خود برای رسیدن به شمال خلیج (فارس) و یا تنگه هرمز دست پیدا کند نیز گفت: روشن است که جمهوری فدرال روسیه به دنبال توسعه نفوذ خود است و تلاش می‌کند در مناطق مورد نفوذ آمریکا در منطقه حضور پیدا کند. روابط روسیه با ایران، با وجود اختلافات میان دو کشور، روابطی مبنی بر استفاده از فرصت‌های توسعه نفوذ روسیه و برپایی پایگاه‌های نظامی همانند آنچه در سوریه هستیم، است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که آمریکا از خاورمیانه خارج نخواهد شد و به منافع و متحدانش در این منطقه پشت نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.