یک هنرمند عکاس، توجه به رسوم، آیین‌ها و مناسبت‌ها، اهدافی که مراسم دنبال می‌کنند و میزان همراهی مردم با این مراسم و مناسبت‌ها را، از ویژگی‌های عکاسی زیارت برشمرد.

عکاس زیارت نباید نشردهنده رفتارهای غلط و خرافی باشد


 

قدس آنلاین: محمدهادی خسروی که چندی پیش برگزیده بخش زیارت و آیین‌های زیارتی جشنواره ملی عکس «خانه‌دوست» شده بود، ضمن مطالب گفته شده، در خصوص ویژگی‌های عکاسی زیارت، افزود: یک عکاس زیارت باید مراقب آسیب‌های عکاسی آیینی و زیارتی و حس و حال زائران باشد. گاهی عکس‌ها نشردهنده‌ رفتارهای غلط، خرافی و باطل (که متأسفانه در میان برخی اقوام و فرهنگ‌های مختلف هم وجود دارد) هستند که عکاس باید مراقب این آسیب‌ها باشد.

خسروی ادامه داد: عکس‌های زیارتی معمولاً پیام‌هایی را برای مخاطبان خواهند داشت. عکاس باید نسبت به سلامت این پیام احساس مسئولیت داشته باشه و دغدغه‌مند عکاسی کند.

این عکاس در خصوص دغدغه‌هایش برای عکس‌های زیارتی گفت: به عنوان یک هنرمند مسلمان، پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی را فقط به خاطر علاقه‌ عکاسانه انجام نمی‌دهم بلکه معتقدم در فضای رسانه‌ای فعلی که جنگ رسانه‌ای هم در جریان است، این نوع عکاسی یک وظیفه است که نباید روی زمین بماند و به نحو احسن باید انجام شود.

خسروی با بیان اینکه موضوع زیارت و اماکن مذهبی هم بخشی از موضوع‌های دینی و مذهبی هستند، حضور در شیراز و حرم‌مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم دیگر این شهر را از دلایل علاقه‌اش به عکاسی زیارت عنوان کرد. این عکاس که از ارادت مردم به امام حسین (ع) عکاسی کرده است، در خصوص عکاسی از پیاده‌روی اربعین گفت: در طول چند ساله گذشته زیارت پیاده‌ امام‌حسین(ع) در اربعین شهادتشان فرصت مغتنمی را برای عکاسان به وجود آورده، زیارتی که مملو از شور و عشق و حرارت و ارادت است و جمعیت زیادی از شیعیان نقاط مختلف دنیا در آن حضور دارند و ثبت این عاشقانه‌های اربعینی فرصتی است که به لطف خدا و اهل‌بیت(ع) برای من فراهم شده است.

جشنواره،   بستر تعامل میان هنرمند و مخاطب

خسروی با بیان اینکه همه‌ هنرمندان دوست دارند اثر هنری‌شان در معرض دید مخاطب قرار بگیرد، کارکردهای جشنواره‌های عکس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هنرمند با اثرش با مخاطب حرف می‌زند و  می‌تواند نگاه، برداشت از موضوع، تفکرات، هدف یا حتی جهان‌بینی خودش را با اثرش به مخاطب منتقل کند. این خودش برای هنرمند دارای اهمیت است. حالا اگر دایره‌ مخاطبان، گسترده‌تر باشد، مخاطبان جدیدی برای آثار هنرمند به همراه داشته باشد و فرصت‌های مغتنم و ویژه‌ای را برای هنرمند به ارمغان بیارد، قطعاً هنرمند با شوق و اشتیاق بیشتری حضور دارد. جشنواره‌ها با فراهم کردن تعامل میان هنرمند و مخاطب، در واقع به هنرمند اعلام می‌کنند که اگر در فلان موضوع، حرفی برای گفتن دارد به میدان بیاید، یعنی این میدان را برای حضور هنرمند فراهم می‌کنند.  

این هنرمند عکاس در ادامه به ظرفیت عکاسی در آستان مقدس امام‌رضا(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجا که آستان مقدس امام‌رضا(ع) مهم‌ترین پایگاه اهل‌بیت(ع) در ایران و کانون توجه اعتقادی و زیارتی ایرانیان است، علاوه بر اینکه مقصد اول زیارتی مردم ایران محسوب می‌شود، مقصد زیارتی عاشقان اهل‌بیت(ع) از دیگر کشورهای دنیا هم است. پس به مقدار گستردگی حرم و تعداد کثیر زائران و عشق آن‌ها به این آستان، اهمیت و ظرفیت عکاسی در این حرم نورانی گسترش پیدا می‌کند.

گفتنی‌است، محمدهادی خسروی متولد سال ۱۳۶۲  شیراز است. این هنرمند از سال ۸۲ عکاسی را آغاز کرد. آنچه  در عکاسی برایش جذاب بوده، تنوع تعاملات و ارتباط با جهان اطراف و قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف بود که موجب جذابیت عکاسی خبری برای او شده است.   وی هفته گذشته برگزیده بخش زیارت و آیین‌های زیارتی جشنواره ملی عکس خانه‌دوست شد و این موضوع سبب گفت‌وگوی ما با این هنرمند درباره عکاسی زیارت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.