با نگاهی به اظهارات مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد آن‌ها درصدد هستند تا شرایط عرصه بین‌المللی و نیز مسائل داخلی ایران را به گونه‌ای جلوه دهند که در حال حاضر تنها قبول مذاکره با آمریکایی‌ها نجات‌بخش و فرصت طلایی برای بهبود شرایط است. 

دست و پا زدن‌ بیهوده با طرح دوباره مذاکره

قدس آنلاین: این روزها مقامات آمریکا هر کدام سعی دارند به نوعی راهبرد فشار حداکثری ایالات متحده در قبال ایران را موفقیت‌آمیز خوانده و شرایط کنونی را بهترین فرصت ایران برای مذاکره با آمریکایی‌ها عنوان کنند. در همین رابطه، برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با المانیتور گفته است ایران با امتناع از گفت‌وگوی مستقیم با ایالات متحده فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهد. وی در بخش دیگری در اظهاراتش افزود: آمریکا عجله‌ای برای مذاکره ندارد. راهبرد ما علیه ایران کارساز بوده است. برایان هوک درحالی در این مصاحبه تلاش کرد تا از ضرورت مذاکره ایران با آمریکایی‌ها سخن بگوید که از سوی دیگر با طرح موضوع از دست رفتن فرصت مذاکره و تهدید به پیچیده تر شدن اوضاع به ایران هشدار دهد.

اعتراف به رویکرد ضد ایرانی واشنگتن

همزمان با این اظهارات هوک، ژنرال «فرانک کنت مکنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام در مصاحبه ای با شبکه لبنانی LCBI اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت سردار سلیمانی منفعل شده و کارزار فشار حداکثری علیه ایران یک کارزار اقتصادی و دیپلماتیک است و اصولاً مؤلفه نظامی ندارد. وی افزود: توانایی تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران دچار «آشفتگی» شده است. ایران می‌داند که ما در میدان عمل، توانایی داریم حمله مستقیم یا غیرمستقیم به ما یا به شرکا یا متحدانمان را برای آن‌ها بسیار دردناک کنیم.

با نگاهی به اظهارات مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد آن‌ها درصدد هستند تا شرایط عرصه بین‌المللی و نیز مسائل داخلی ایران را به گونه‌ای جلوه دهند که در حال حاضر تنها قبول مذاکره با آمریکایی‌ها نجات‌بخش و فرصت طلایی برای بهبود آن شرایط است. طرح تهدید سایه جنگ و اعمال فشارهای بیشتر بر ایران از یک‌سو و نیز فراهم بودن فرصت مذاکره به عنوان نجات‌بخش ایران از سوی دیگر، در حالی است که اقدام‌های این روزهای آمریکایی‌ها برای اجماع سازی علیه ایران و پرونده هسته‌ای آن و نیز بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی، تناقض آشکاری با هرگونه تغییر، نرمش و یا مذاکره پایاپای آن‌ها درخصوص اهدافشان در قبال ایران دارد و راهبرد کلی آن‌ها پیگیری همان سیاست‌های ضد ایرانی است.

تأکید دولت بر تداوم راهبرد مقاومت

البته در داخل ایران نیز تقریباً همه دولتمردان و مقام‌های دیپلماتیک، طرح مذاکره از سوی آمریکا را رد کرده و عنوان می‌کنند آمریکا ناامید از فروپاشی اقتصادی ایران به گزینه مذاکره روی آورده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، سیاست و اقدام‌های دولت آمریکا برای مذاکره با ایران به در بسته خورده و تأکید ایران بر تداوم مقاومت است.

درهمین رابطه، چند روز پیش معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد آمریکایی‌ها برای نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام دادند و به قول خودشان بی‌حساب چنین ادعایی مطرح نمی‌کردند؛ چون می‌دانستند بعداً‌ قابل ارزیابی است و وقتی از تحقق این هدف خود مأیوس شدند، به دنبال فروپاشی اقتصاد رفتند، ‌ البته اقتصاد ما نیز از تحریم‌ها آسیب دیده، اما اکنون که از هر دو هدف خود ناامید شده اند، مطرح می‌کنند که ایران پای میز مذاکره بیاید و چراغ سبز هم نشان می‌دهند.

 با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای فراهم شدن امکان مذاکره، اما جهانگیری راهبرد دولت را نیز به صراحت مشخص کرده و در این باره افزوده است: دولت بنا دارد در شرایط جدید براساس سیاست‌های مقام معظم رهبری که راهبرد مقاومت در برابر فشارهای آمریکا بود، عمل کنیم و در کنار این راهبرد نیز قرار شد کاری کنیم که زندگی و معیشت مردم آسیب نبیند.

هرگونه مذاکره با آمریکا اشتباه است

در همین رابطه، محمدحسن آصفری نیز بر این باور است تا زمانی که تکلیف برجام روشن نشده، هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها اشتباه است. ما باید ابتدا دولت آمریکا را برای عمل به تعهداتش در برجام ملزم و متعهد کنیم و تا زمانی که آن‌ها به تعهدات خودشان در توافق برجام عمل نکرده‌اند، مذاکره مجدد و امتیاز دادن به آن‌ها اشتباه است.

نماینده مردم اراک در مجلس در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: پیش از هر چیز، باید ابتدا تکلیف امتیازاتی که ایران در توافق برجام به آمریکا و غربی‌ها داده، مشخص شود و همچنین تعهدات آن‌ها نسبت به کشورمان عملیاتی شود تا پس از آن امکان طرح مذاکرات مجدد با آمریکا و یا دیگر کشورها آن هم با شرایط تأمین کننده منافع ایران فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: دلیل اینکه برخی مدعی‌اند سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تأثیر گذار بوده، بی‌برنامگی و برخی سوء مدیریت‌ها در دولت است. تحریم‌ها در داخل کشور، بازار ارز و سکه و نیز تولید اثر گذاشته اما در حال حاضر بخش عمده مشکلاتی که در کشور داریم، به عدم برنامه‌ریزی صحیح و بلند مدت در عرصه مسائل اقتصادی و سیاسی برمی‌گردد.

وی همچنین تأکید کرد: برای رفع مسائل اقتصادی، دولت باید مبادلات خود با دیگر کشورهایی که با آن‌ها ارتباطات دو جانبه دارد را با واحد پولی کشور خودمان یا طرف مقابل انجام دهد. از سوی دیگر، می‌توانیم طرح مبادله طلا را هم در نظر داشته باشیم و از کشورها بخواهیم که در ازای خرید محموله‌های ایران به کشورمان طلا پرداخت کنند تا از این طریق بتوان پایه‌های پولی را رشد داد. آصفری معتقد است: گره زدن مسائل کشور به مذاکره یا دیگر موضوعات همچون توافق برجام، اقدامی آسیب‌زاست. مطمئناً این اقدام‌ها نمی تواند خروجی مطلوبی را در حوزه اقتصادی برای کشورمان درپی داشته باشد. علاوه برآن، مجلس نیز باید برنامه‌های راهبردی و راهگشا ارائه بدهد و دولت را در جنگ اقتصادی و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کمک و هدایت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.