۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 711623

یادداشت/

دولت امکان تحقق اعطای وام به ۶میلیون مستأجر را ندارد

دکتر مهدی سلطان‌محمدی/ کارشناس بازار مسکن

مشکلات فراوان بالا رفتن اجاره‌بها و نرخ تورمی که بر همه حوزه‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد، بازار مسکن و به تبع آن مستأجران را تحت فشار و چالش‌های فراوانی قرار داده است.

قدس آنلاین: مشکلات فراوان بالا رفتن اجاره‌بها و نرخ تورمی که بر همه حوزه‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد، بازار مسکن و به تبع آن مستأجران را تحت فشار و چالش‌های فراوانی قرار داده است. افزایش نرخ مسکن و عدم‌برابری دستمزد کارگران و کارمندان با نرخ‌های بالا رفته مسکن، دولت را وادار به رونمایی از طرح‌هایی چون ساخت و ساز مسکن استیجاری با کمک بخش خصوصی یا اعطای وام به مستأجران کرد. با اینکه خبرهای نه‌چندان روشنی از اعطای وام به مستأجران ذکر شده، اما این موضوع باید از چند جهت مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. دولتی که با کسری ۲۰۰هزار میلیارد تومانی بودجه روبه‌روست چه میزان از مستأجران حمایت می‌کند و نحوه توزیع کمک پیش‌کرایه خانه به مستأجران چگونه خواهد بود؟

قطعاً از دولتی با کسری‌بودجه بالا و فقدان درآمدهای لازم نمی‌توان انتظار داشت که به  ۶ میلیون مستأجر کشور وام بدهد؛ چرا که فقط بیش از یک میلیون مستأجر در شهر تهران ساکن هستند؛ بنابراین اول باید مشخص شود منابع دولت برای این حمایت مالی از مستأجران چیست؟ آیا به قیمت خلق پول و افزایش تورم به مردم تمام می‌شود؟ اگر هم منابعی برای حمایت از مستأجران توزیع شود به چه شکل و براساس کدام اولویت‌ها تقسیم و اعطا می‌شود؟ متأسفانه بارها و بارها دیده شده منابعی که از سوی دولت برای حمایت از محرومان جامعه عنوان می‌شود به دست کسانی می‌رسد که بیشتر از سایرین برخوردار هستند؛ بنابراین مسئله مهم چگونگی اجرای آن است.

با توجه به جمعیت مستأجران کشور نمی‌توان انتظار داشت دولت در دو ماه باقیمانده از تابستان که اوج جابه‌جایی‌ها به شمار می‌رود در مقیاس قابل‌توجهی بتواند از مستأجران حمایت به عمل آورد؛ بنابراین می‌توان گفت آنچه برای اعطای وام به مستأجران عنوان شده بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا کارکرد واقعی!

از سوی دیگر دولت باید به این پرسش مهم پاسخ دهد منابعی که برای این پروژه صرف می‌کند اگر از منابع ملی است به دست چه کسانی می‌رسد؛ چرا که اختصاص منابع عمومی به مردم فقط در یک حالت توجیه دارد که به گروه‌های خاص یعنی گروه‌هایی که جزو محروم‌ترین گروه‌های جامعه و طبقات تحت فشار به شمار می‌روند، داده شود. قطعاً همه مردم به گرفتن وام و تسهیلات علاقه‌مند هستند اما مسئله مهم اعطای آن به محروم‌ترین افراد جامعه است. تجارب نشان می‌دهد یارانه‌هایی که توسط دولت داده می‌شود بعضاً به خانوارهایی می‌رسد که خانه‌های بزرگ با مصارف سوخت بالایی دارند؛ بنابراین حمایت از محرومان واقعی در این موضوع، شرط تحقق واقعی هدف حمایت از مستأجران است.

واقعیت این است که اگر به طور اصولی و براساس فضای فعلی اقتصادی و درآمدی کشور بخواهیم درباره تحقق این مضوع سخن بگوییم باید گفت اصولاً دولت چنین منابعی که باید در مقیاس بزرگی اعطا شود، ندارد؛ بنابراین این طرح چندان قابلیت اجرا ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.