عضو کمیسیون عمران مجلس از اصلاحات جدی طرح ملی مسکن با اجرای طرح جدید مجلس برای ساخت ۶ میلیون مسکن خبر داد.

مجلس به دنبال اصلاحات جدی در طرح ملی مسکن است

قدس آنلاین: بر اساس جدیدترین اظهارنظر معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۱.۸ میلیون نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند. این ثبت نام ها اسفند سال گذشته انجام شده و قرار بود حداکثر ۴۵ روز بعد استعلام و پالایش های مربوطه به متقاضیان انجام شود، اما شیوع ویروس کرونا برنامه وزارت راه و شهرسازی را تحت تاثیر قرار داد به طوریکه در ماه چهارم سال هنوز خبری از برگزاری مراسم قرعه کشی بین متقاضیان برای ۴۰۰ هزار مسکن طرح ملی مسکن نیست.

در شرایطی متقاضیان طرح مذکور در بلاتکلیفی به سر می برند که عضو کمیسیون عمران مجلس از یک برنامه جامع ۶ ساله مجلس یازدهم برای بخش مسکن خبر داده است، طرحی که بر اساس آن قرار است که سالانه یک میلیون مسکن با وام ارزان قیمت و زمین رایگان ساخته شود.

اقبال شاکری در این باره به تسنیم، گفت: در بحث زمین و تسهیلات ارزان قیمت باید افراد با درآمدهای مختلف بتوانند صاحب مسکن شوند. اگر نام خانوارهای با درآمد کم، زوجین جوان، بازنشستگان، طلاب، دانشجویان متأهل، کارگران، ایثارگران، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و... را فاقدین مسکن بگذاریم، اینها باید برای خانه دار شدن توانمند شوند. 

وی با بیان این که "شناسایی این افراد بحث مجزایی بوده و وظیفه وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه هاست"، اضافه کرد: ضلع سوم برنامه مجلس (رفع موانع تولید مسکن) شامل بیمه، مالیات، نظام مهندسی، صدور پروانه، محله سازی، خدمات زیربنایی و روبنایی، انتخاب سازنده، ثبت اسناد و املاک و... می شود. باید تکلیف این مسائل روشن شود تا وقتی زمین و تسهیلات ارزان قیمت به وجود آمد، اینها باعث کندی و طولانی شدن کار و عدم انجام تعهدات در ساخت و ساز مسکن نشود. 

عضو کمیسیون  عمران مجلس با اشاره به این که موضوع توسعه مناطق ۲۲ گانه تهران برای جانمایی ساخت و ساز مسکن یا ساخت در شهرهای جدید مطرح است، گفت: در طرح مجلس پیش بینی های لازم برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی دیده شده است. 

شاکری با تأکید بر این که طرح مجلس همه جوانب را در نظر گرفته و وظایف تمام دستگاه های دولتی در آن دیده شده است، تأکید کرد: این طرح با محوریت وزارت راه و شهرسازی اجرایی می شود و با تصویب آن برای ۶ سال آینده در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که طرح جدید مجلس جایگزین طرح ملی مسکن می شود، در خصوص چگونگی تأمین منابع مالی "طرح پیشنهادی ماده واحده دو فوریتی به منظور تحقق جهش تولید با رونق ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی" افزود: در این رابطه راه های گوناگونی را بررسی کرده ایم تا بتوانیم برای کل طرح منابع مالی را تأمین کنیم. به نظرم وقتی طرح تصویب نهایی شود برای کل ساخت و ساز مسکن منابع مالی از طریق ایجاد یک صندوق در بانک مسکن یا در وزارت راه و شهرسازی به اسم " صندوق تأمین مسکن " تأمین خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این که برای تأمین منابع مالی در کشور  ظرفیت داریم اما بایستی مقداری  فسفر  بسوزانیم، اظهار کرد: باید زحمت بکشیم و هماهنگی های لازم انجام شود. این که بنده در اتاقم بنشینم و بگویم نمی شود، ندارد و ... هیچ اتفاقی نمی افتد. طی یکماه اخیر بررسی کردیم و دیدیم می توانیم خیلی کارها را انجام دهیم. با قرارگاه خاتم الانبیاء جلساتی برگزار کرده ایم و می توانیم کارهای عظیمی را انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.