سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود که مقارن بود با پنجمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ با صدور بیانیه ای به تلاش‌های دولت ترامپ برای بر هم زدن این توافق در دو سال گذشته اشاره کرده و گفت: عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد.

عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد

قدس آنلاین: سید عباس موسوی اظهار داشت: پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست و پس از آن اجرای آن توسط مجلس تصویب شد. مقام معظم رهبری با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات ۹ گانه در اجرای برجام این توافق را تایید کردند. 

عباس موسوی ادامه داد: بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران اجرایی شد. اجرای نامتوازن برجام از یک سو و تحریم‌های آمریکا از سوی دیگر و اعمال فشار آن بر بانک‌ها و شرکت‌ها باعث شد یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی تصمیم کاهش تعهدات برجامی را و فرصت‌های ۶۰ روزه به طرف های برجام داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: براساس گام پنجم و نهایی ایران آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملی خود را یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت و برنامه هسته‌ای ایران با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفا براساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی پیش رفته است.

وی گفت: ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دنبال یک دستاورد سیاسی است و در آستانه موعد رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ، آمریکا تلاش خود برای بر هم زدن این قطعنامه را شدت بخشیده و تلاش دارد قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نظام بین‌الملل به عصر حکم‌فرمایی قانون جنگل باز نخواهد گشت و رژیم ترامپ باید بداند که عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد، اظهار داشت: ایران پیش از این توسط رئیس جمهور و شخص وزیر خارجه تاکید کرده است که مقابل این زیاده خواهی خواهد ایستاد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و چین بر سر توافقنامه مشارکت همه جانبه ۲۵ ساله نیز با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری مهم در غرب آسیا و همچنین چین کشوری مهمی در شرق آسیا، همواره روابط مهم و خوبی داشته‌اند، اظهار داشت:  در سفر سال ۹۴ رئیس‌جمهور چین به ایران قرار بر این شد تا روابط میان تهران و پکن به سطح استراتژیکی حرکت کند و قراردادی برای همکاری جامع با هم امضا کنند. از همان زمان چندین کارگروه روی این موضوع کار کردند و در نهایت با تبادل پیش نویس مقدماتی، پیش نویس نهایی آماده و برای مذاکره نهایی آماده شده‌است. طرف‌های دیگر ناراحت هستند که این توافق تمامی حیله‌های آنها را خراب کرده که این هجمه ها ریشه در خارج دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: آنها فکر می‌کنند ایران با این کار تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی آنها را بی اثر خواهد کرد که البته بی جا فکر نمی‌کنند از اینرو هم ضد انقلاب و هم اتاق های فکر دشمنان تلاش می کنند تا با هجمه به این راهبرد و نقشه راه، مانع از اجرای آن شوند. اما ملت ایران مانع این موضوع خواهد شد.

وی اضافه کرد: این سند هنوز نهایی نشده و در حال مذاکره است و نیز  یک نقشه راه است و هیچ تعهدی در آن نیست، هر موقع سند نهایی شود، شفاف اعلام می‌شود.

بررسی علت حادثه نطنز هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نتیجه بررسی علت حادثه نطنز با بیان اینکه بخشهای ذیربط از جمله در شورایعالی امنیت ملی بررسی‌های همه جانبه‌ای را صورت دادند اما هنوز جمع بندی نهایی در این باره صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: بعد از جمع بندی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی گزارش کامل را ارائه خواهند داد و متناسب با یافته‌هایی که بعد از تحقیقات به عمل خواهد آمد واکنش‌ها و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وجود مقام معظم رهبری برای وزارت خارجه نعمت است

موسوی در مورد توصیه روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس در باره پرهیز از توهین به وزرا که به نظر می‌رسد معطوف به حضور چند روز قبل ظریف در مجلس بود هم تاکید کرد: رهبری از نعماتی است که در چنین مواقعی ما قدر آن را می‌دانیم. فرمایشات رهبری فصل الخطاب ماست. وزارت خارجه از قبل با سایر قوا تعامل داشته و به ویژه بعد از این سخنان ما آماده هستیم تا تعامل خود را با نمایندگان مجلس بیشتر کنیم.

رابطه نظامی ایران و سوریه به دوران حافظ اسد برمی‌گردد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد امضای توافقنامه نظامی بین ایران و سوریه نیز با یادآوری اینکه این همکاری چیز جدیدی نیست و از گذشته و در زمان حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه وجود داشته است، اظهار داشت: تهران و دمشق روابط همه جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی داشته‌اند که از ابتدای انقلاب مدام در حال رشد بوده است.

موسوی با تاکید بر اینکه همکاری ما در دورانی که سوریه زیر هجوم قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تروریسم است اهمیت بیشتری دارد اضافه کرد: این همکاری و حضور ما با خواست دولت سوریه است و تا پایان اشغال آن ادامه خواهد داشت.

موضع میانه اروپا راذ قبول نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام در پی درخواست ایران نیز با اشاره به مسئولیت اروپایی ها در هماهنگی اجرای برجام، گفت: جمهوری اسلامی برای سومین بار با توجه به نقض صریح برجام از سوی آمریکا و بی عملی اروپا خواستار فعال شدن مکانیسم حل اختلاف شده‌است. برخی از آنها، برای شانه خالی کردن از مسئولیت، اقدام ایران را فعال کردن مکانیسم حل اختلاف ندانستند و آقای ظریف روی آن تاکید داشتند که ما پیش از این و بنا بر بند ۳۶ آن را فعال کرده‌ایم.

وی افزود: آنها باید پاسخگوی این نقض‌ها باشند. اروپایی‌ها با اینکه عضو برجام هستند، سردمدار قطعنامه در شورای حکام شدند و این عجیب بود.

موسوی با بیان اینکه شاید به دلیل کرونا امکان تشکیل کمیسیون مشترک فراهم نشود، تصریح کرد: ، ولی ما پیگیر هستیم. ما موضع بینابینی اروپایی‌ها بین آمریکا و ایران را قبول نداریم. آنها تعهداتی داده‌اند که بارها اعلام داشته اند؛ ولی تاکنون به دلیل فشار آمریکا شکست خورده‌اند که این شکست برای وجهه اروپا و امنیت بین‌الملل خوب نیست.

طعنه سخنگوی به حادثه ناو آمریکایی، چه زود آتش گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به  آتش سوزی و انفجار ناو هواپیمابر آمریکا هم با بیان اینکه این موضوع به ما ربطی ندارد، به طعنه گفت: فقط جالب است که چه زود ناو آمریکایی آتش گرفته است. باید دنبال کنیم ببینیم یوزپلنگان آمریکایی مسئولیت آن را قبول کرده‌اند یا خیر.

بهانه کره برای ندادن پول ایران قابل قبول نیست

موسوی در مورد وضعیت پرداخت طلب ایران از کره جنوبی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز با اشاره به اینکه  مذاکراتی میان وزارت خارجه های دو کشور و همچنین سفرا  در حال انجام است، گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که آنچه کره‌ای‌ها بهانه می‌آورند، مورد پذیرش نیست. ما انتظار داریم مقامات کره جنوبی رویکرد خود را تغییر دهند و بدهی خود را بپردازند.

وی تصریح کرد: اگر این مذاکرات که تاکنون روزنه‌هایی برای آن ایجاد شده بود، به نتیجه نرسد، رویکرد حقوقی نیز پیگیری می‌شود. بهانه کره‌ای‌ها برای تحریم آمریکا مورد قبول نیست و باید بگویم که تحریم واشنگتن یکجانبه است و نباید سئول این موضوع را بهانه کند.

دوران بزن در رو آمریکا و اسرائیل تمام شده

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نیویورک تایمز در مورد اینکه حادثه در نطنز محصور عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل بوده نیز با بیان اینکه ایران از هر گزارشی در هر جا منتشر شود به آسانی از آن عبور نمی‌کند، جدی تلقی خواهد کرد، به ویژه اگر ادعاهایی مطرح شود و بخواهند مسئولیتی را متوجه کسی یا کشوری کنند، گفت: برآوردهای امنیتی از سوی شورای‌عالی امنیت ملی انجام خواهد گرفت و اگر به این نتیجه برسند رژیم یا دولتی در این خصوص دست داشته‌اند و اعتراف کنند چنین کاری را توسط آنها مستقیم و غیرمستقیم صورت دادند، طبیعی است که ایران واکنش قاطع و مهمی صورت خواهد داد و خواهند دید که دوران بزن و در رویی تمام شده است.

ارسال جسد قاضی منصوری به ایران پس از فروکش کردن کرونا

موسوی درباره روند پیگیری مرگ قاضی منصوری در رومانی و دریافت جسد وی نیز گفت: سفارت ما اخیرا بخش‌های ذیربط در سفارت دیداری با مقامات پزشکی قانونی رومانی داشتند و آنها اعلام کردند جسد متوفی را با ذکر دلایل مرگ آن به دادگاهی در این زمینه ارجاع دادند که دادگاه بررسی خواهد کرد و بعد از آن اجازه خواهند داد با وکالتی که خانواده خواهد داد و پس از اینکه محدودیت‌های کرونایی کمی فروکش کند با پروازی جسد به ایران منتقل شود.

وی درباره پیگیری ها در موضوع ترور شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: این یک کار ملی است و ارکان مختلف نظام از قوه قضاییه، وزارت خارجه و برخی نهادهای امنیتی و نظامی پیگیر هستند. شما شاهد بودید که در یکی از مجامع بین‌المللی این ترور محکوم شد. هیچ وجدان آگاهی جز دو رژیم منفور که احتمالا خود در آن دست داشته‌اند، این قبیل اقدامات را تایید نکرده است. ما تشریک مساعی با عراق خواهیم داشتیم و در آینده با جمع آوری تمامی شواهد، پیگیری‌ها سریعتر به پیش می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.