در برنامه شنبه‌شب عصر جدید با نگاه‌های شرجی و تپش‌های دلمان از سراسر ایران برای یک لحظه مثل کبوترهای جلد حرم آقا امام رضا(ع) پر کشیدیم به دیار عاشقی‌ها، همه با هم در یک لحظه، همنوا شدیم «السلام علیک یا امام رئوف».

امکان زیارت دلی را برای مردم دلتنگ امام رضا(ع) فراهم کردم

قدس آنلاین: در برنامه شنبه‌شب عصر جدید با نگاه‌های شرجی و تپش‌های دلمان از سراسر ایران برای یک لحظه مثل کبوترهای جلد حرم آقا امام رضا(ع) پر کشیدیم به دیار عاشقی‌ها، همه با هم در یک لحظه، همنوا شدیم «السلام علیک یا امام رئوف».

و این حس با بازی بازیگر توانمند شهرمان عباس رثایی در قاب تلویزیون مهیا شد.

•       زیارتی متفاوت

او در گفت‌وگو با ما می‌گوید: بهترین قبولی را زمانی گرفتم که پس از اجرا تا نزدیک طلوع صبح روز بعد، تماس‌ها و پیام‌های بی‌شمار روایت از آن داشتند که امشب ما یک بار دیگر گریستیم و دلمان هوای پابوسی امام هشتم(ع) را یادآور شد.

«عباس رثایی» اهل مشهد و متولد ۳خرداد ۱۳۵۸ است که ۲۱ سال سابقه کار تئاتر، بیش از ۲۹ اجرای صحنه‌ای و یک هزار اجرای تئاتر خیابانی را در رزومه هنری خود دارد.

او می‌گوید: مدرس و بازیگردان کودک در مراکز آموزشی و فرهنگی هستم و علاوه بر بازیگری در عرصه شعر حرفه‌ای دو کتاب شعرم به چاپ رسیده است و در حال انتشار یک کتاب دیگر در عرصه شعر و همچنین کتابی درباره تئاتر هستم.

این هنرمند که با دو اجرای نمایش دلی در برنامه عصر جدید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفت، درباره اجرای نخستش در این برنامه می‌افزاید: در اجرای نمایش شهدای غواص، داوران چهار چراغ سفید به من دادند، از این رو به فینال راه پیدا کردم.

•       از دفاع مقدس تا زیارت امام مهربانی‌ها

رثایی خیلی اهل جشنواره نیست، اما حضورش در پنجمین اجرا از هفدهمین قسمت این برنامه تعجب بسیاری از اهالی هنر و کسانی که او را می‌شناختند، به همراه داشت. در اجرای نخست که با پای برهنه، دو چهارپایه چوبی و یک دستگاه ضبط صوت قدیمی چند دقیقه از نمایش یکساعته را به زیبایی اجرا کرد و در اجرای دوم بدون هیچ اکسسوار صحنه در حرم آقا علی موسی بن الرضا(ع) قصه با فلش‌بکی از روایت دلدادگی دزدی جوان به دختری آغاز شد. روایتی که پدر دختر در هنگام خواستگاری جوان از دخترش، نام امام رضا(ع) را بر زبان می‌آورد و پدر به حرمت نام امام هشتم، از پسر می‌خواهد که از ته دل توبه کند تا دخترش را به همسری او درآورد. همه این اجرای دلی را از جوان عاشق پیشه‌ای که با لحن عامیانه و خاص خود ارادت و توبه خودش را به امام مهربانی‌ها اعلام می‌کند، می‌بینیم و لحظات خوبی که تماشاگر را با خود به میهمانی مهربانی امام غریب نوازمان دعوت می‌کند.

•       روایت دو آیین

او در خصوص انتخاب دو سوژه اجرا در عصر جدید که به دفاع مقدس و عشق به امام مهربانی‌ها پرداخته است، می‌گوید: اگرچه عده‌ای مرا به واسطه انتخاب دو سوژه دفاع مقدس و زیارت امام هشتم(ع) ‌ به رادیکالیسم محکوم می‌کنند چون کارهای ارزشی اجرا می‌کنم اما به اعتقاد من، من یک هنرمندم و این دو اجرا در واقع اجرای دو آیین و مراسم اسطوره‌هایی است که در حافظه ذهنی و عاطفی مردمم نسبت به جنگ تحمیلی و همچنین تعلق خاطر به امام رضا(ع) وجود دارد و فقط آن را به منصه ظهور گذاشتم.

وی تصریح می‌کند: گفته می‌شود کارهای من در برنامه عصر جدید سفارشی بوده است اما اگر این گونه بود چرا به مرحله بعدی راه پیدا نکرد.

•       بچه محل امام رضایم

وی تأکید می‌کند: حسی که به جنگ تحمیلی یا ثامن‌الحجج(ع) دارم مانند حس بسیاری از ایرانیان است که در ناخودآگاه وجودمان، تعلق خاطری باقی و جاری است. به هر حال ما جزو نسلی هستیم که اگرچه کوچک بودیم اما با روایت‌های جنگ بزرگ شده‌ایم و صدای آژیر قرمز و سفید و موشک‌باران را در ذهنمان داریم هر چند من در مشهد بزرگ شده‌ام اما این اتفاق‌ها برای ما هم ‌تأثیرگذار بوده است و در مقوله اجرای دوم من نیز به قول شاعر معروف خراسان، قاسم رفیعا، بچه محل امام رضایم و از کودکی خانواده‌هایمان ما را با آداب زیارت آشنا و عادت داده‌اند.

•       افتخاری به ارزش یک عمر

رثایی در ادامه با بیان اینکه به عنوان ‌یک بازیگر افتخار می‌کند که کارهایش متفاوت از یکدیگر بوده است، بیان می‌دارد: اگرچه یک بازه زمانی طولانی می‌طلبد که از حس و حال این اجرا دربیایم و وارد حس دیگر بشوم اما این افتخار نصیب من شد که همراه با مردم ایران با پای دل به زیارت امام غریب نوازمان سفر کنیم که برای من این زیارت تا ابد فراموش نشدنی است.

•       اجرایی برای زیارت همه دل‌ها

وی در ادامه با اشاره به آنکه حضورم در عصر جدید بحث رقابت نبود بلکه صرفاً به دنبال کشف و شهود بودم، اظهار می‌دارد: دنبال این بودم که در بزرگ‌ترین استیج کشورم حضور داشته باشم. در دور اول موفق بودم و در دور دوم با نظر هیئت داوران با وجود اجرای تأثیرگذاری که به لطف امام رضا(ع) انجام شد، از ادامه ماجرا بازماندم‌ اما معتقدم من آن حس خوب را از این اجرا و امکان ارتباط همه مردم با فضای دلی حرم آقا را بدست آوردم که به آن افتخار می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.