احمد الصفار گفت: توافقنامه تجاری عراق با چین بیشتر در چارچوب منافع بغداد است؛ اگر این توافقنامه اجرایی شود هم در سطح خدمات و همه در سطح گسترش و توسعه زیرساخت ها تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

توافق تجاری عراق با چین هم در خدمات و هم در زیرساخت‌ها تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت

قدس آنلاین: دفتر نخست وزیری عراق سال گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که  مذاکرات هیات های مذاکره کننده عراق و چین به ریاست «عادل عبدالمهدی» و «لی کی چیانگ» نخست وزیران دو کشور در آخرین روز سفر عبدالمهدی به «پکن» چند توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند.

توافق ‌نامه‎‌ها و یادداشت‌های تفاهم امضا شده در حوزه‌های مختلف از جمله مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش بوده اند.

توافق اجرای سازو کار همکاری مالی میان وزارت دارایی عراق و آژانس اعتباری «چینا شور» چین و توافق همکاری اقتصادی و فنی – مهندسی بین دو کشور از مهمترین دو توافقنامه امضا شده هستند.

یادداشت تفاهم میان وزارت دارایی عراق و وزارت تجارت چین درباره همکاری درخصوص بازسازی عراق، یادداشت تفاهم میان وزارت ارتباطات عراق و آژانس هوانوردی و ماهواره‌ای چین، یادداشت تفاهم امنیتی میان وزارت کشور و سازمان امنیت عمومی چین، یادداشت تفاهم میان وزارت امور خارجه عراق و چین در رابطه با اراضی تخصیص یافته برای هیأت‌های دیپلماتیک دو کشور، یادداشت تفاهم میان وزارت آموزش عالی عراق و دفتر رسانه‌ای هیات دولت چین برای ساخت کتابخانه ‌ای در دانشگاه بغداد و یادداشت تفاهم برنامه اجرای همکاری فرهنگی نیز مهمترین یادداشت های تفاهم امضا شده به شمار می روند..

توافق اقتصادی عراق با چین پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا پس از سال ها حضور در این کشور نه فقط زمینه آبادانی و عمران عراق را فراهم نکرد، بلکه با حمایت از گروه‌های تروریستی زیرساخت و تأسیسات شهری این کشور را هم به نابودی کشاند، براین اساس طبیعی است که بغداد برای تحقق نیازهای خود به سمت چین گرایش پیدا کند.

علاوه بر عراق لبنان نیز یکی دیگر از کشورهای زخم خورده از رابطه با آمریکاست که در شرایط بد اقتصادی نه تنها کمکی به آن نمی‌کند بلکه با اعمال تحریم‌های بیجا بحران‌های این کشور را افزایش داده است. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود با اشاره به تلاش‌های لبنان برای توافق با چین تأکید کرد اهمیت این توافق از آنجا معلوم می‌شود که آمریکا عصبانی شده است.

احمد الصفار رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با توافقنامه اقتصادی این کشور با چین تصریح کرد: من معتقدم هر کشوری اختیار تام دارد که متناسب با منافع خود با هر طرفی توافقنامه تجاری و اقتصادی امضا کند.

احمد الصفار افزود: توافقنامه عراق با چین بیشتر در چارچوب منافع بغداد است چراکه این توافقنامه مقابل بازسازی، سرمایه گذاری و انجام پروژه‌های مختلف به ویژه پروژه های زیرساختی امضا شده است اما متأسفانه شرایطی که عراق مخصوصا پس از تظاهرات با آن مواجه شد موجب استعفای دولت و تبدیل شدن آن به دولت پیشبرد امور و تشدید بحران های مالی، اقتصادی و بهداشتی و کسری شدید در بودجه شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در پارلمان عراق ادامه داد: با آمدن دولت جدید برنامه‌های دولت تغییر کرده و در نتیجه توافقنامه اقتصادی با چین تا این لحظه تأثیرات روشنی نه مثبت و نه منفی بروز نداده است. چرا که وضعیت بهداشت جهانی و ویروس کرونا همه دنیا از جمله چین را درگیر کرده و من معتقدم که شرایط در عراق همچنان به شدت بحرانی است و دولت جدید بر اولویت‌های خود در حوزه بحران مالی و بهداشتی متمرکز است و در نتیجه روزها و ماه های آینده مشخص خواهد شد که این دولت به توافقنامه با چین پایبند خواهد ماند یا نخواهد ماند.

وی در مورد فواید و مزایای اجرای این توافقنامه تاکید کرد: در هر صورت اگر توفقنامه اقتصادی با چین اجرایی شود هم در سطح خدمات و همه در سطح گسترش و توسعه زیرساخت ها تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت چراکه عراق به شدت در حوزه خدمات اساسی و زیرساخت های مربوط به آب رسانی، برق، بهداشت، آموزش و موارد دیگر دچار ضعف و آسیب است.

دکتر احمد الصفار در ارتباط با اینکه چرا عراق به سمت چین گرایش پیدا کرده است گفت: واقعیت اقتصادی و زیرساختی و بهداشتی عراق به گونه‌ای است که باید برای حل مشکلات به فکر چاره باشد و در این بین کشور چین که تمایل به همکاری داشت مناسب این توافق بود.

نماینده پارلمان عراق در پایان با اشاره به اینکه جزئیات توافقنامه نزد دولت است و دیگران اطلاعات دقیقی ندارند، توضیح داد: اما آنچه من در این مورد می‌دانم صندوقی دو جانبه از درآمد حاصل از فروش نفت به چین تشکیل شده است که برای اجرای پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌ها از این صندوق استفاده خواهد شد.

الصفار تاکید کرد: در حال حاضر رقابتی جدی بین بزرگترین اقتصادهای جهان یعنی آمریکا و چین وجود دارد که هر طرفی برای به دست آوردن بازار برای خود و ایجاد روابط تجاری با دیگران تلاش می کنند هر توافقی با چین به زیان آمریکاست و برعکس اگر توافقی هم با آمریکا صورت گیرد به نفع چین نخواهد بود. به همین خاطر است که آمریکا برای ممانعت از انعقاد این توافق تلاش کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.