مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از اصلی ترین فعالیت های این گروه را احیاء تراث اسلامی از طریق احیا آثار نفیس و ارزشمند اسلامی دانست.

احیا تراث اسلامی اصلی ترین محور فعالیت گروه فقه و اصول است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز، به ارائه گزارشی از فعالیت های این گروه پرداخت و گفت: یکی از فعالیت‌های عمده این گروه احیای تراث است که این کار در عرصه ذخایر و کتاب‌های ارزشمند و نفیس فقهی که در کتابخانه‌ها قابل استفاده نیست، با احیا، تصحیح و مستندسازی آثار انجام می شود.

وی اظهار کرد: آثار منتشر شده این گروه با موضوعات فقه عبادات، فقه و وقف، فقه اقتصاد یا معاملات، فقه سیاست و اجتماع، فقه خانواده، فقه عمومی، احیاء تراث و اصول فقه، تهیه و تدوین شده و به جامعه علمی عرضه می شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: «الموتلف من المختلف بین ائه السلف»، «منتهی المطلب فی تحقیق المذهب»، «آیات الاحکام من تفسیر تبیان» و... برخی از آثاری است که توسط پژوهشگران این گروه تصحیح و احیا شده است.

وی پژوهش هایی همچون «کتاب القضا» با موضوع فقه قضاوت که تا کنون ۴ جلد از آن منتشر شده و پنجمین جلد این اثر نیز در آستانه انتشار است، «احکام ازدواج در فقه شیعه»، «نقش فقهای خراسان در سه دهه اخیر»، «ابناء الکرام»، «احادیث الامام رضا(ع)» و... را از دیگر آثار تولید شده در گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برشمرد.

شریعتی تبار ابراز کرد: این گروه در کنار تصحیح و تحقیق آثار، در حوزه وقف و زیارت، موسوعه «فقه زیارت» را از طریق برون سپاری پیگیری و نظارت کرده و به تولید آثاری با موضوعات مورد نیاز و اولویت‌دار روز جامعه می پردازد.

وی در ادامه تصریح کرد: کتاب «جامع المسائل وقف» نیز یکی از آثاری است که توسط پژوهشگران گروه فقه و اصول تهیه و تدوین شده است و در اختیار دفاتر وقف قرار گرفته است.

این پژوهشگر همچنین از چاپ و تدوین و ساماندهی ۳ جلد از کتاب «قواعد فقه» خبر داد و گفت: «نقش فقها و علمای خراسان در فرهنگ، تمدن، تاریخ و سیاست در پرتو اسناد» از جمله آثار در دست چاپ این گروه است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پرداختن به مسائل روزجامعه یکی از اولویت های فعالیت این گروه است در همین راستا کتاب «آداب و احکام ازدواج در فقه امامیه» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: پاسخ به این سؤال که چه عوامل و جریانی موجب می شود تا مردم به دادگاه مراجعه کنند؟ در کتابی با عنوان «چرا دادگاه؟» آمده است که این اثر در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.