شاید ساده‌ترین تشریح وضعیت حاکم بر جامعه در بحث کرونا این باشد که بگوییم کرونا همه را در خاکریز سهل‌انگاری غافلگیر و مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

آماده باش سومین بیمارستان مشهد برای پذیرش کرونایی‌ها

قدس آنلاین: بی‌هیچ مقدمه‌ای و تنها با نگاهی به آمارهای اعلامی در هفته‌های اخیر می‌توان قاطعانه گفت در شرایط بحرانی‌تر از اوایل امسال قرار داریم و همه آماده بازگشت اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی اماکن تجمعی هستند.

۱۷ تیرماه جاری بود که ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی تشکیل جلسه داد و در آن جلسه اعلام شد در مدت ۳۷ روز ۸۳۶نفر از شهروندان مشهد بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند، ۱۷ شهرستان خراسان رضوی هم در وضعیت قرمز قرار دارند و چند شهرستان دیگر هم در وضعیت سفید، نارجی و زرد هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم در همین جلسه گفت: با توجه الزامی شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه جاری اگر پس از دو هفته مشخص شود آمار ابتلا و شیوع این بیماری رو به افزایش است نسبت به بازگشت محدودیت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

•       تشدید شرایط بحرانی

حالا با گذشت یک هفته از آن تاریخ اخبار منتشر شده از سوی متولیان کشوری و استانی این حوزه و بررسی‌های میدانی خبرنگار ما حکایت از تشدید شرایط بحرانی به ویژه در شهر مشهد دارد به نحوی که در روزهای اخیر مسئولان علوم پزشکی تصمیم به اختصاص مجدد بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) به پذیرش بیماران کرونایی گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که اوایل سال جاری پس از شیوع گسترده کرونا، اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) در چند طبقه به صورت اختصاصی به پذیرش این دسته از بیماران اختصاص یافت و بیمارستان شریعتی هم به عنوان مرکز اصلی بستری و درمان آن‌ها اعلام شد، ولی با عادی شدن اوضاع ساختمان عدالتیان از مدار کرونایی خارج شد و پرستاران و کادر درمانی بخش‌های درگیر به بخش‌های خود بازگشتند ولی در روزهای اخیر و به علت افزایش روزافزون مبتلایان به کرونا مقرر شد تا شرایط به حالت روزهای اوج سابق برگردد.

•       ظرفیت کامل دو بیمارستان امام رضا(ع) و شریعتی

در همین حال سخنگوی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأیید ضمنی حادتر شدن شرایط گفت: در حال حاضر بیمارستان امام رضا(ع) و شریعتی با ظرفیت کامل در حال خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند.

حمیدرضا رحیمی افزود: اما روند افزایشی آمارها بسیار نگران‌کننده شده و لازم است شهروندان بیش از هر زمان دیگری اصول بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند بنابراین مسئولان علوم پزشکی در حال آماده سازی‌های اولیه اختصاص سومین بیمارستان در مشهد برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند و اگر نشانه‌هایی از کاهش شیوع مشاهده نشود به زودی این بیمارستان نیز وارد چرخه کرونا خواهد شد.

این در حالی است که بررسی‌های میدانی نیز حاکی از شلوغی تمامی مراکز درمانی در مناطق مختلف شهر هستند به نحوی که برخی از این درمانگاه‌ها با ازدحام شدید مراجعان مواجه هستند که بیشتر شهروندان به دلیل داشتن علایمی شبیه سرماخوردگی یا ضعف عمومی به این مراکز مراجعه دارند.

•       وضعیت قرمز کرونا در شهرستان بینالود

از سوی دیگر خبرهای منتشر شده از شهرستان‌های دیگر هم حکایت از پر بودن ظرفیت مراکز بیمارستانی این شهرها دارد و حتی برخی از مدیران نسبت به جابه‌جایی غیرضرور شهروندان هشدار می‌دهند، به عنوان مثال فرماندار طرقبه شاندیز می‌گوید: بر اساس اعلام مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا رفت و آمد پرتعداد گردشگران و مسافران از کلانشهر مشهد به ییلاقات این شهرستان موجب قرمز شدن وضعیت شهرستان بینالود از نظر شیوع کرونا شده است.

سیدحسن حسینی می‌افزاید: بر اساس اعلام مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا وضعیت شهرهایی که در فاصله ۲۰ کیلومتری کلانشهرها قرار دارند از نظر شیوع کرونا مانند کلانشهرها خواهد بود و از آنجایی که وضعیت مشهد قرمز است پس وضعیت شهرستان بینالود نیز از نظر شیوع کرونا قرمز اعلام شد.

وی ادامه می‌دهد: هجوم گردشگران مشهدی به شهرهای طرقبه و شاندیز و روستاهای ییلاقی این شهرستان موجب نگرانی ساکنان بومی شهرستان شده است بنابراین از مردم عزیز مشهد، زائران و مسافران این شهر خواهشمندیم از سفر به این شهرستان برای جلوگیری از شیوع کرونا خودداری کنند.

با در نظر گرفتن مجموع نکات ذکر شده به نظر می‌رسد مسئولان استانی باید پیش از آنکه شرایط از کنترل خارج شود با اعلام بازگشت ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها از تشدید این بحران جلوگیری کنند و شهروندان را نسبت به شرایطی که در آن قرار دارند آگاه کنند؛ چراکه تنها به استناد چند نوبت اعلام آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در کشور و استان در هفته‌های اخیر به این نتیجه می‌رسیم که در حال حاضر وضعیت بسیار بحرانی‌تر از اوایل سال جاری است و با هر استدلالی که آن زمان محدودیت‌ها اعمال شد اکنون با ضریب بسیار بالاتری باید شرایط را بحرانی‌تر بدانیم و لازم است از تداوم این روند جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.