۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 711765

فرماندهان مقاومت در نبرد یمن اعلام کرده‌اند ارتش یمن و کمیته‌های مردمی پشت دروازه‌های مأرب اردو زده‌اند و به زودی این شهر را فتح خواهند کرد. مأرب در کنار استان الجوف، در تقسیمات سیاسی همواره جزو استان‌های یمن شمالی (تحت حاکمیت صنعا) بوده‌است.

قدس آنلاین: فرماندهان مقاومت در نبرد یمن اعلام کرده‌اند ارتش یمن و کمیته‌های مردمی پشت دروازه‌های مأرب اردو زده‌اند و به زودی این شهر را فتح خواهند کرد. مأرب در کنار استان الجوف، در تقسیمات سیاسی همواره جزو استان‌های یمن شمالی (تحت حاکمیت صنعا) بوده‌است. این شهر پیشینه تاریخی بزرگی دارد. در برخی منابع ذکر شده این شهر، در پیش از اسلام پایتخت یمن بوده و حتی گفته می‌شود سرزمینی که در قرآن از آن به سبأ یاد می‌شود همین شهر است. اما این شهر و استان امروز هم از مهم‌ترین استان‌های مرکزی این کشور محسوب می‌شود.

*

نفت، معجون قدرت

منابع زیرزمینی موجود در این استان را باید نخستین دلیل اهمیت ویژه این استان در زمانه کنونی دانست. مأرب از منابع نفتی و گازی بسیاری برخوردار است و دارای نیروگاه تولید برق است. این استان تا سال ۲۰۱۴ میلادی به سایر استان‌های یمن نیز برق، گاز و نفت صادر می‌کرد که با آغاز جنگ در یمن این روند با مشکل روبه‌رو شد. طبق آمار غیررسمی پالایشگاه صافر که منبع تولید نفت و گاز استان مأرب است، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تُن گاز و ۹ تا ۱۸ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند. کنترل شهر و استان مأرب به معنای کنترل حجم عظیم منابع زیرزمینی موجود در این بخش از یمن است و کنترل انرژی الکتریکی لازم برای اداره استان‌های مختلف این کشور.

*

مأرب، چهارراه یمن

شهر مأرب در قلب جغرافیایی کشور قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی استان مأرب به گونه‌ای است که این استان را باید چهارراه ارتباطی بخش‌های مختلف یمن در نظر گرفت. حتی به واسطه این موقعیت، این استان منبع اصلی تغذیه بسیاری از بخش‌های صنعتی در یمن است.

صافر دو خط لوله اصلی دارد که یکی از آن‌ها از طریق صنعا و عبور از استان ذمار، نفت را به بندر رأس عیسی در الحدیده متصل می‌کند و دیگری خط لوله انتقال گاز است که با عبور از استان شبوه به بندر بلحاف در سواحل جنوب یمن متصل شده است. این دو خط لوله ارتباطات برون مرزی یمن را هم تشکیل می‌دهند. همچنین دو خط لوله داخلی دیگر وجود دارد که یکی از آن‌ها نفت را به صنعا منتقل می‌کند و دیگری گاز را به غرب شهر سیئون در استان حضرموت می‌رساند. اداره مأرب به معنای در دست گرفتن شاهرگ ثروت جنوب و شرق هم هست. در حال حاضر جنوب یمن در کنترل نیروهای نزدیک به امارات و شرق در اختیار دوستان سعودی است.

*

قبایل با نفوذ، تمام‌کننده درگیری‌ها

نظامات سیاسی در یمن را قبایل یمنی تعیین می‌کنند. ارتباطات قبیله‌ای در یمن تا آن اندازه قوی است که حتی تعلقات ملی و میهنی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ارتباطات حسنه با قبایل در یمن به معنای اداره کل یمن است. اگرچه دو قبیله بزرگ یمن (بکیل و حاشد) در مأرب پراکندگی چندانی ندارند اما در حال حاضر در این استان چند قبیله بانفوذ سکنا گزیده‌اند. قبایل مراد و عبیده به دلیل گرایش‌های مذهبی، تفکرات خاص (اخوان المسلمین و حزب الاصلاح) و همچنین حمایت‌های مالی عربستان از سران آن‌ها، در جنگ یمن تاکنون از دولت مستعفی عبدربه منصورهادی حمایت کرده‌اند.

آن‌ها پس از انتقال نیرو و تجهیزات گسترده ائتلاف سعودی به مأرب در سال ۲۰۱۵ میلادی به جنگ با انصارالله و قبایل خولان (دیگر قبیله بانفوذ مأرب ساکن در نواحی شمالی این استان) پرداختند. بدون شک انصارالله حتی اگر بتواند مأرب را فتح کند، تا زمانی که نتواند ارتباطات مناسبی با دو قبیله مخالف خود (یعنی مراد و عبیده) برقرار کند قطعاً در اداره مأرب توفیقی نخواهد داشت. اما بخت با مقاومت یار بوده و در ماه‌های اخیر میانه قبایل استان مأرب با عبدربه منصور هادی شکرآب شده است. به‌ویژه آنکه چند هفته پیش از این، متجاوزان به یمن، سران قبیله سبیعیان که یکی از قبایل مهم این استان است را ترور کردند.

این ویژگی‌ها سبب شده آزادسازی استان مأرب اکنون به پروژه اصلی مقاومت تبدیل شود و 6 سال پس از شروع جنگ تصمیم بگیرد آن را به آغوش شمال بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.