۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 711770

در حالی که کمتر از یک ماه از بازگشایی سینماها پس از چهارماه تعطیلی می‌گذرد، از امروز دوباره فعالیت سالن‌های نمایش، سینما و مراکز مشابه فرهنگی ـ هنری به حالت تعلیق درآمد.

نبض ضعیف سینما و تئاتر در دستان کرونا

به گزارش قدس آنلاین، هنوز یک ماه از بازگشایی سالن‌های سینمایی نگذشته بود که روز قبل با ابلاغیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیت‌های(تعطیلی و عدم تردد) به مدت یک هفته در تهران اعلام شد که تعطیلی سینما، تئاتر و مراکز مشابه نیز جزو لیست این محدودیت‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که سالن‌های سینمایی و نمایشی پس از چهارماه تعطیلی از آغاز شیوع کرونا، کمتر از یک ماه پیش و با شروع فصل تابستان فعالیت خود را از سر گرفته بودند که دوباره با تعطیلی مواجه شدند و احتمالاً این تعلیق مقدمه‌ای برای برنامه‌های جدی‌تر خواهد بود.

با بازگشایی مجموعه‌های فرهنگی و هنری، سینماها فعالیت خود را با نمایش دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» آغاز کرد، فیلم‌هایی که از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب مخاطب برخوردارند و البته در شرایط عادی می‌توانستند به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شوند. با این حال اما با بهره‌گیری ظرفیت‌های کمتر از ۵۰ درصد سالن‌ها مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا همین جای کار هم به فروش خوبی دست پیدا کرده‌ بودند و «شنای پروانه» پس  از ۲۰ روز اکران و با فروش ۱۲۲,۰۰۶  بلیت بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته است و فیلم پیمان قاسم خانی با فروش ۶۰,۷۰۷ بلیت به رقمی بیش از یک میلیارد تومان دست پیدا کرده که در این شرایط فروش قابل قبولی است.

البته طی روزهای گذشته رسول صدرعاملی تهیه کننده «شنای پروانه» به بهانه احترام به کادر درمانی از اکران انصراف داد و عنوان کرد که نمایش فیلم به طور موقت متوقف خواهد شد تا در شرایط بهتری دوباره به سینماها بازگردد و کمتر از دو روز از این تصمیم سینماها هم بسته شدند. از طرفی دیگر فیلم سینمایی «پیشی میشی» به کارگردانی حسین قناعت نیز تنها چند روز مانده به  نمایش، از اکران انصراف داد. ضمن اینکه بنا به گفته شورای صنفی نمایش قرار بود از این هفته فیلم کمدی «زن‌ها فرشته اند۲» اکران شود که آن هم با تعطیلی سینماها میسر نخواهد بود.

این درحالی است که زمزمه‌های بستن سینماها طی هفته گذشته از سوی برخی سینماداران شنیده می‌شد و آنها خود را آماده توقف اکران فیلم‌ها کرده بودند.

تئاتر هم در این میان شرایط مناسبی ندارد و بسیاری از اهالی تئاتر از شرایط موجود گله مند و خواستار راهکاری برای بهبود وضعیت معیشتی و سامان دادن به نمایش‌ها هستند. نمایش‌هایی که برای اجرا زمانی را صرف تمرین کرده و با شرایط سخت روی صحنه حاضر شدند اما در عین نارضایتی از این شرایط باز هم سالن‌ها بسته شد و تکلیف تئاتری‌ها نیز مشخص نیست.

حال باید منتظر ماند و دید پس از یک هفته تعطیلی وضعیت سینما و تئاتر چگونه خواهد بود و آیا پس از این یک هفته، مجدداً تعطیلی‌ها تمدید خواهد شد یا خیر و اینکه آیا سینماداران با این وضعیت تمایلی به بازگشایی سینماها دارند و مهم‌ تر از آن آیا صاحبان فیلم حاضرند روی فیلم‌هایشان که در این شرایط نابسامان اکران بازگشت سرمایه‌ای ندارد و با خطر توقف گاه به گاه اکران مواجه است، ریسک کرده و آن را روانه اکران کنند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.