سخنگوی قوه قضائیه از ابلاغ دستورالعمل جدید اعطای مرخصی به زندانیان در پی تشدید دوباره شیوع بیماری کرونا خبر داد.

ابلاغ دستورالعمل جدید اعطای مرخصی به زندانیان در پی موج دوم کرونا/اعدام یک جاسوس در وزارت دفاع

قدس آنلاین: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به افزایش مجدد روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور و ابراز تاسف و نگرانی از این موضوع با تقدیر از کادر درمانی و پزشکی کشور به خاطر خدماتی که در مقابله با این بیماری به مردم ارائه می‌دهند از شهروندان و احاد جامعه خواست تا پروتکل‌های بهداشتی از جمله دستورالعمل استفاده از ماسک و. رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند و آنرا رعایت کنند.

وی از صاحبان صنوف و مشاغل و فعالان اقتصادی هم که مجوز فعالیت دریافت کرده اند خواست تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به قطع زنجیره کرونا کمک کنند.

اسماعیلی همچنین با بیان اینکه یکی از نقاط تجمع مراجعان به دستگاه قضا دفاتر خدمات قضایی است، به دستورالعمل‌های بهداشتی درون سازمانی در وقفه قضائیه برای حفظ سلامت مراجعین این دستگاه و در عین حال جلوگیری از ایجاد وقفه و اختلال در روند ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: و در این راستا اقدامات مهمی انجام شده و فعال‌ سازی سامانه نوبت دهی خدمات قضایی از این جمله است و با راه‌اندازی این سامانه افراد می‌توانند از خانه خود نوبت بگیرند و در زمان مقرر مراجعه کنند، همچنین فعال سازی سامانه نوبت دهی اجرای احکام هم از دیگر برنامه‌ها است .

الگوسازی برای نظام زندان‌بانی

سخنگوی قوه قضائیه اجرا و راه‌اندازی سامانه خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی، برگزاری دادگاه‌های الکترونیک به صورت ویدئو کنفرانس برای اجتناب از حضور، کاهش جمعیت کیفری را توأم با گسترش فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی در زندان‌های کشور از جمله دیگر برنامه‌های قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: و ما برای نظام زندان‌بانی در کشورهای مختلف الگوسازی کردیم.

ابلاغ دستورالعمل جدید اعطای مرخصی به زندانیان

اسماعیلی از صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید اعطای مرخصی به زندانیان از چهارشنبه گذشته در پی موج دوم کرونا و روند افزایشی مبتلایان در کشور خبر داد و گفت: همچنین اجرای قانون کاهش مجازات حبس، قانونی که از روزهای اخیر لازم الاجرا شده باعث کاهش جمعیت کیفری ما خواهد شد و در این راستا شاهد استفاده حداکثری همکاران ما از مجازات‌های جایگزین حبس هستیم.

وی با یادآوری اینکه توسعه فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی در زندان‌ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این ایام برای مقابله با بیماری بوده است، خاطرنشان کرد: اقدام مؤثر دیگر به‌کارگیری گروه‌های جهادی در جهت ارتقای سلامت زندانیان است. همچنین در سازمان زندان‌ها مقرر شد که از کمک گروه‌های جهادی استفاده شود و اولین گروه‌های جهادی که در زندان‌ها حضور پیدا کردند، گروه‌های جهادی بهداشت و درمان بودند.

آزادی بیش از ۲۵۰۰ زندانی با کمک بنیاد مستضعفان

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه از یک اقدام ویژه دیگر در جهت آزادی زندانیان مالی در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: در این راستا با کمک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۲۵۷۴  نفر از محکومان مالی که قادر به پرداخت دیون خود نبودهد آزاد شدند که البته بانی این اقدام مقام معظم رهبری بودند.

رسیدگی به پرونده دانه درشت‌ها ادامه می‌یابد

وی همچنین درباره روند مبارزه با فساد و تداوم آن نیز با اشاره به پرونده های در جریان از جمله پرونده اخلال در نظام ارزی کشور که شماری از مدیران سابق بانک مرکزی از متهمان آن هستند و همچنین پرونده طبری که مرتبط با خود قوه قضائیه است، اظهار داشت: در کنار روند عادی رسیدگی به امور، پرونده دانه درشت‌ها نیز در جریان است و مردم اعتماد داشته باشند که این مبارزه ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال مردم و رسانه‌ها مواظبت کنند که در دام توطئه دشمن نیفتند، دشمن به دنبال این است که وانمود کند در کشور یک فساد سازمان یافته و گسترده وجود دارد اما این‌ها فسادهایی است که نظام با قدرت به آنها پرداخته است.

تایید حکم اعدام سه تن از متهمان حوادث آبان‌ماه

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد صدور حکم اعدام برای برخی متهمان حوادث آبان‌ماه با تأیید این موضوع گفت: این حکم بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای مدافع به تأیید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شد.

وی درباره زمان اجرای این احکام هم اظهار داشت: این امر فرایندی قانونی در اجرای احکام دارد که باید طی شود. ممکن است در این فرآیند اعمال ماده ۴۷۷ یا هر اقدام دیگری انجام شود تا نتیجه آن با تغییر مواجه شود.

کشف فیلمهای آتش زدن اماکن عمومی و تلفن همراه متهمان

اسماعیلی در تشریح ادله صدور این احکام اعدام هم خاطرنشان کرد: دو تن از این افراد در صحنه یک سرقت مسلحانه از یک خانم دستگیر شدند و بعد از دستگیری در گوشی موبایل آنها تصاویری از صحنه‌هایی که بانک، اماکن عمومی و اتوبوس‌ها را آتش می‌زنند به‌دست آمد و آنها با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری هم کرده بودند و برای خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال می‌کردند. در واقع خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کرده بودند و در دادگاه هم اقرار داشتند و صحنه‌ها بازسازی شد.

وی در واکنش به ادعای فردی که خود را وکیل برخی از این متهمان عنوان کرده و مدعی دسترسی نداشتن آنها به وکیل شده گفت: چهار نفر در فرایند دادرسی این افراد اعلام وکالت کردند که  یکی از وکلا که نسبت فامیلی با احدی از محکومان پرونده داشت، به لحاظ حرفه وکالت و تعصب خانوادگی از موکل خود دفاع انجام داد.

وی با اشاره به اینکه جلسات دادگاه این متهمان فیلمبرداری شده و موجود است، گفت: لذا عجیب است آقایی که این روزها به عنوان وکیل این‌ها در رسانه‌ها مصاحبه می‌کند که موکلان من نتوانستند از خود دفاع کنند، هنوز حتی فرمی برای وکالت ارائه نکرده است.

حکم مهدی جهانگیری صادر شده است

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مهدی جهانگیری نیز گفت دادگاه رسیدگی به اتهامات وی تمام و آخرین دفاعیات وی اخذ و حکم او نیز صادر شده اما این حکم بدوی و غیرقطعی و قابل اعتراض است.

پرونده سیف و عراقچی

اسماعیلی درباره وضعیت پرونده ولی‌الله سیف و احمد عراقچی هم با بیان اینکه پرونده این دو کماکان در دادسرا است، گفت: بر مبنای گزارش دیوان محاسبات که از طریق مجلس برای ما ارسال شد این موضوع با موضوعات ارزی ناظر به مدیران ارشد بانک مرکزی پیوند خورده و  کار کارشناسی در حال انجام است اما هیچ‌کدام از آنها بازداشت نیستند.

اعدام یک جاسوس، دیگری در نوبت 

وی در بخش دیگری از این نشست درباره حکم محمود موسوی مجد، کسی که اطلاعات فرماندهان ارشد سپاه قدس را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌داد، با بیان اینکه این حکم در فرایند اجرا قرار دارد و تا امروز اجرا نشده است تأکید کرد اما جزو احکام قطعی لازم‌الاجرا است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت:حکم مشابهی هم در هفته گذشته در ارتباط با فردی به نام «رضا عسگری» یکی دیگر از جاسوس‌هایی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور بود صادر و او اعدام شد.

اسماعیلی افزود:  این فرد در سال ۹۵ از وزارت دفاع بازنشسته شده بود اما در سال‌های پایان خدمت‌اش به سرویس سیا وصل بوده و اطلاعاتی که در حوزه موشک‌های ما داشت که آن‌ها را به سازمان سیا فروخت و از آن‌ها پول گرفت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره درباره جزئیات دادگاه اخلال ارزی ۶۰ میلیون یورویی نیز اظهار داشت: اولین  رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر برگزار شد که ۸ متهم پرونده به بهانه واردات کالا، ۶۰ میلیون یورو ارز مبادله‌ای از بانک دریافت کرده و بدون وارد کردن کالایی به کشور، این مبلغ ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده و سود حاصله را میان خود تقسیم کرده بودند.

از آمران به معروف در مورد حجاب حمایت می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری رعایت حجاب و عفاف با تاکید بر لزوم توجه به این موضوع در جامعه و تاکید بر اینکه حجاب جزیی از قانون ما است و بدحجابی جرم انگاری شده است، خاطرنشان کرد: ما برای آن که بتوانیم در این حوزه برای امر به معروف استفاده کنیم قانون امر به معروف تدوین شد تا اگر کسی با امر به معروف مورد تعدی قرار گرفت، قانونگذار از او حمایت کند.وی افزود: نیروی انتظامی نیز اقداماتی را در ارتباط با سرنشینان خودرو و اماکن در دستور کار خود قرار داده است که مورد حمایت قوه قضائیه است.

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نامه صحت و سقم «نرگس محمدی» و ابتلای وی به کرونا و امکان انتقال وی به بیمارستان، نیز با تأکید بر اینکه این شایعات را تأیید نمی‌کنیم، گفت: ما سلامت را برای همه زندانیان می‌خواهیم و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و تبعیضی در این حوزه قائل نیستیم.  در زندان زنجان هم این اقدامات انجام شده است و جمهوری اسلامی ایران چگونه رفتار کرده که سلامت زندانیان تأمین شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.