فرماندار زاوه نبود بیمارستان را از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان ذکر کرد و گفت: متأسفانه حتی یک‌ تخت بیمارستانی در شهرستان زاوه وجود ندارد.

زاوه حتی یک تخت بیمارستانی ندارد/ سند توسعه باید قابلیت اجرایی داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، محمود صادقی عنوان کرد: با وجود اینکه وقتی کلنگ بیمارستان در شهرستان به زمین زده شد، ردیف بودجه‌ای نداشت اما با پیگیری نماینده مردم شهرستان در مجلس دهم ردیف اعتباری گرفته شد و اکنون پروژه نیمه کاره بیمارستان از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است.

وی تصریح کرد: این بیمارستان در دولت نهم و دهم کلنگ زنی شده و مسئولان قول داده‌اند در سال جاری بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی شهرستان به بهره‌برداری برسد.

 سند توسعه شهرستان زاوه منطبق با نیازهای منطقه نیست

فرماندار شهرستان زاوه در ادامه مطرح کرد: اگر چه سندی مبتنی بر آمایش سرزمین برای پیشرفت منطقه تهیه شده اما مهم اجرای آن است، سندی که تهیه شود و در کشو و کمدها خاک بخورد دردی از ملت دوا نمی‌کند.

وی گفت: وقتی سند توسعه تهیه می‌شود باید قابلیت اجرایی داشته باشد، اگر چه برای شهرستان زاوه سند توسعه داریم اما اهتمامی برای اجرایی کردن این سند نبوده است، باید سند به گونه‌ای تهیه شود که قابلیت اجرایی داشته باشد در غیر این صورت فقط چند برگ کاغذ هدر دادیم،  برخی سندها که نوشته می‌شوند کار مطالعاتی برایشان صورت نمی‌گیرد و هدف نوشتن و تهیه بولتن است، اگر سندی نوشته می‌شود باید بر اساس واقعیت‌های جامعه، بودجه کشور و نیازهای منطقه باشد.

فرماندار زاوه افزود: وقتی سندی نوشته می‌شود اگر با نیازهای منطقه و بودجه کشور همخوانی نداشته باشد قطعاً قابلیت اجرایی هم نخواهد داشت، سند توسعه باید بر مبنای داشته‌های شهرستان زاوه باشد، متأسفانه سند توسعه این منطقه بر این اساس نیست و نیاز به بازنگری دارد.

نبود شهرک صنعتی و عقب‌ماندگی زاوه

فرماندار زاوه در ادامه با بیان اینکه شهرستان زاوه از نداشتن شهرک صنعتی رنج می‌برد، مطرح کرد: اگر چه از سال ۸۷ که زاوه به شهرستان ارتقاء یافت برای راه‌اندازی شهرک صنعتی نیز پیگیری‌های بسیاری شد ولی به نتیجه نرسید، اما از آبان‌ ماه سال قبل به دستور استاندار خراسان رضوی و توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان زمینی مشخص و کلنگ زنی شد.

وی اظهار کرد: یکی از عقب‌ماندگی‌های شهرستان زاوه نبود شهرک صنعتی بوده اگر چه سرمایه‌گذار آمده اما چون شهرک صنعتی نداشتیم برگشت کرده است، البته چون شهرستان کمتر توسعه یافته هستیم هر سرمایه‌گذاری که به منطقه بیاید تا ۱۰ سال معافیت مالیاتی دارد.

حرکت لاک‌پشتی زاوه

صادقی نبود شهرک صنعتی، نداشتن بیمارستان، دو بانده نبودن جاده دولت‌آباد، نداشتن فن‌آوری پاک کردن زعفران، حفر چاه‌های فراوان نیمه عمیق در سال‌های گذشته و بنیه ضعیف شهرداری دولت‌آباد را از جمله مهم‌ترین مشکلات این شهرستان دانست و افزود: اگرچه ۳۰ کیلومتر با شهرستان تربت‌حیدریه فاصله داریم اما جاده دو طرفه بوده و ترافیک سنگینی دارد و بیشتر تریلی‌های سیمان تردد دارند، امیدواریم حداقل از تربت‌حیدریه تا دولت‌آباد دو بانده شود.

فرماندار زاوه همچنین عنوان کرد: به دلیل اینکه دولت‌آباد به عنوان مرکز شهرستان شهر کوچکی است به‌ تبع شهرداری آن‌ هم چون ساخت‌وساز و عوارض کم است، بنیه مالی ضعیفی دارد، از سویی تا کنون شهر دولت‌آباد به سطحی که باید نرسیده و ازنظر مبلمان شهری وضعیت نامناسبی دارد.

صادقی ادامه داد: اگر قرار باشد اعتبارات شهرستان همانند سال‌های قبل باشد هیچ‌ گونه اتفاق مهمی در شهرستان نخواهد افتاد و حرکت همچنان لاک‌پشتی خواهد بود، اگر می‌خواهیم شاهد رشد، جهش و تحولی در منطقه باشیم باید سازمان برنامه‌ و بودجه به اعتبارات شهرستان به‌ خصوص دستگاه‌های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: روستاهای بزرگی مثل قلعه آقا، ساق و کاریزک ناگهانی داریم که قابلیت ارتقا به شهر را دارند، در گذشته طرح‌های ارتقای این روستاها به شهر که جمعیتی بالغ‌بر ۵ تا ۶ هزار را دارند تهیه شده و امیدواریم سرعت بگیرد.

شهرستان زاوه که بین شهرستان تربت‌حیدریه و باخرز قرار دارد تا سال ۸۷ یکی از بخش‌های تربت‌حیدریه بود که پس از ارتقا به عنوان شهرستان معرفی شد و اکنون این شهرستان دارای دو بخش سلیمان و مرکزی است، با وجود اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ شهرستان زاوه ۶۷ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارد اما براساس آمار خانه‌های بهداشت اکنون حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، شهرستان همچنین ۷۲ پارچه روستا و آبادی دارد که حدود ۶۸ روستا دارای دهیاری و شورای اسلامی هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.