خرم آباد-شیوع بیماری کرونا که در ابتدا با تعطیلی موقت صنوف در سراسر کشور همراه بود حال بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی کم‌کم در حال نمایان شدن تأثیرات سوء این بیماری در بازار است.

سایه کرونا بر اقتصاد لرستان سنگینی می کند؛ آسیب دیدگی ۶۰ هزارواحد اقتصادی

قدس آنلاین-گروه استان ها:متأسفانه نبود مشتری و رکود رسوب‌کرده ناشی از کرونا در اقتصاد کشور و هم‌چنین استان لرستان صدای بسیاری از کسبه را درآورده و تب ورشکستگی را نیز بالابرده است و بنا بر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی لرستان ۶۰ هزار واحد استان به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند که خسارت واحدهای اقتصادی و تولیدی استان بر اثر این ویروس یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

افزایش چک‌های برگشتی

منوچهر اسبکوه، رئیس اتاق اصناف لرستان بابیان اینکه کرونا موجب مشکلات عدیده‌ای شده و لذا چک‌های برگشتی گواه این مدعاست بیان کرد: قرار بود به خاطر شیوع کووید ۱۹ برای چک‌های برگشتی مسالمتی با اصناف صورت گیرد اما این‌چنین نشد و چک‌های ما برگشت خورد و بانک دسته‌چک به بازاریان نمی‌دهد و ازآنجاکه تمام معاملات اصناف با چک است، انتظار داریم حمایت و دستورالعملی در این خصوص اتخاذ شود.

اسبکوه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: قرار بود هزینه‌های سهم کارفرما برای حفظ بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را تأمین اجتماعی متقبل شود که تاکنون انجام‌نشده است.

 رئیس اتاق اصناف لرستان ‏بابیان اینکه کووید ۱۹ فاجعه‌ای بزرگ برای اصناف است، ادامه داد: انتظار داریم در بحث مالیات عملکرد سال ۹۸ بر مبنای سال ۹۷ به‌صورت توافقی انجام شود و به‌صورت اظهارنامه نباشد.

کاهش صادرات

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان  نیز با اشاره به اینکه تحقیق میدانی از ۲۴۲ بنگاه اقتصادی آسیب‌دیده از کووید ۱۹ در لرستان توسط اتاق بازرگانی استان به‌عمل‌آمده است، تصریح کرد: در بخش صنعت با توجه به اینکه کاهش صادرات غیرنفتی داشتیم، صنایع با کمبود مواد اولیه برای کالاهای واسطه‌ای مواجه خواهند شد که ضرر اقتصادی زیادی برای این واحدها در پی خواهد داشت.

آتوسا چگنی ادامه داد: مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی فعال بخش صنعت در لرستان، کاهش فروش داخلی بود و این در حالی است که تولیدکنندگان مواد شوینده، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده به دلیل شرایط خاص افزایش فروش داشتند.

چگنی اضافه کرد: تعطیلی اصناف و کارگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی و پروژه‌های عمرانی، محدودیت‌های حمل‌ونقل، تغییر در ترجیحات مصرف‌کنندگان نهایی و افزایش قیمت مواد اولیه در این میان نقش بسیار مهمی بر زیان کووید ۱۹ بر واحدهای صنعتی استان داشت.

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ‏یادآور شد: همچنین واحدهای صنعتی استان با کاهش شدید صادرات به دلیل بسته شدن مرزهای تجاری مواجه شدند.

آسیب صنعت پوشاک لرستان

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان ‏بابیان اینکه صنعت پوشاک نه‌تنها در سطح کشور بلکه در استان آسیب فراوانی دیده است، اضافه کرد: به دلیل تعطیلی مراکز عرضه پوشاک و تغییر ترجیح مصرفی مصرف‌کنندگان نهایی، این صنعت به‌شدت از شیوع کرونا آسیب‌دیده است.

وی اظهار کرد: ۴۰ درصد صنایع پوشاکی که ما بررسی کردیم با مشکل چک برگشتی در این ایام مواجه شدند و فقط ۵۰ درصد آنان توانستند با مراجعه به بانک‌ها از بخش‌نامه‌های حمایتی بهره‌مند شوند.

افزایش آمار بیکاری

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان با اشاره به زیان واحدهای اقتصادی فعال در بخش گردشگری از کووید ۱۹ گفت: شیوع این بیماری موجب از رونق افتادن صنعت گردشگری استان شد و بیکاری پنهانی را به وجود آورد چراکه بخش گردشگری نسبت به نیروی کار بسیار حساس است.

بنا بر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی لرستان ۶۰ هزار واحد استان به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند که خسارت واحدهای اقتصادی و تولیدی استان بر اثر این ویروس یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

وی خاطرنشان کرد: هتل‌های این استان در بهترین حالت با ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت پر می‌شوند و اگر همین شرایط پیش رود، هتل داری در لرستان ورشکسته می‌شود.

کمک به اصناف کرونا زده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در ایت رابطه با بیان اینکه ۶ هزار و ۹۲۱ واحد کسب و کار آسیب دیده از کرونا در این استان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌انداظهار می کند: این واحدها طی هماهنگی صورت گرفته با دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل با اشتغال ۹ هزار و ۲۸۹ نفر  برای دریافت  ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بانک معرفی شدند.

علی آشتاب در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان افزود: بنگاه های اقتصادی آسیب دیده از کرونا که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیامک دریافت کرده اند بایستی در سامانه کارا ثبت نام کنند چراکه پرداخت تسهیلات حمایتی به این مشاغل یکی از سیاست‌های مهم وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است.

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان در خصوص واحدهای فاقد کد کارگاهی و بیمه افزود : ارسال پیامک دعوت این متقاضیان برای دریافت تسهیلات آغاز شده و طی مذاکرات صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف، اطلاعات افراد شاغل و بنگاه‌های فاقد بیمه مورد بررسی و احصا قرار گرفته و مقرر شده لیست افرادی که هویت آنها احراز می شود و در حال حاضر فعال هستند  هرچه سریع‌تر ارائه شود.

 پیامک تایید خسارت برای ۲۵ هزار واحد ارسال شده و باید برای تکمیل مشخصات در سامانه ی کارا وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند که این واحدها دارای کارگر بیمه شده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.