مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد گفت: خانه‌ تاریخی اعتضادی بیست و پنجمین خانه‌ تاریخی در شهرستان گناباد است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ثبت بیست و پنجمین خانه‌ تاریخی گناباد در فهرست آثار ملی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی ذوالفقاری عنوان کرد: خانه‌ تاریخی اعتضادی در بافت تاریخی روستای هدف گردشگری قوژد واقع شده‌ است و به گفته‌ محققان قدمت آن به اوایل دوره پهلوی می‌رسد و از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی است. این بنا دارای پنج اتاق است که سه تای آن اطراف ایوان و یک مطبخ در گرداگرد حیاط قرار دارد. نمای بیرونی منزل اندود کاهگل و دارای آجرکاری است و کف حیاط نیز دارای پوشش آجر فرش است.

وی ادامه داد: در شهرستان گناباد ۱۴۹ اثر ثبتی داریم که ۱۳۳ مورد آن مربوط به آثار تاریخی، ۱۴ مورد مربوط به آثار معنوی و ناملموس، یک مورد مربوط به میراث طبیعی و یک مورد نیز مربوط به مکان و رویداد است.

ذوالفقاری اظهار کرد: از ۱۳۳ اثر تاریخی گناباد که در آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، ۲۴ مورد آن مربوط به خانه‌های تاریخی است و خانه‌ تاریخی اعتضادی روستای قوژد به عنوان ۲۵ اُمین خانه‌ تاریخی شهرستان گناباد در فهرست آثار ملی به ثبت خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: پرونده ثبتی ۱۵ خانه‌ تاریخی دیگر نیز آماده شده‌ است و اقدامات و پیگیری‌های اولیه آن در حال انجام است و امیدواریم این آثار نیز به زودی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسند.

ذوالفقاری هدف از ثبت یک اثر در آثار ملی را، حفظ هویت فرهنگی و تاریخی اثر ذکر کرد و یادآور شد: ثبت یک اثر در آثار ملی باعث مصونیت اثر در برابر طرح‌های توسعه شهری و روستایی می‌شود و بنا بر اولویت و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، اعتباراتی برای احیا و مرمت اثر اختصاص می‌یابد.

گفتنی است روستای قوژد در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان گناباد واقع شده  و تا کنون ۸ اثر تاریخی آن شامل مسجد جامع قوژد، آب‌ انبار جواهری، کاروانسرای قوژد، مسجد کمالی، چارطاقی قوژد، آب‌ انبار بالا ده، خانه‌ تاریخی پیش‌بین و خانه‌ تاریخی صادقیان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.