حمید بهمنی با اشاره به ساخت سریال «تهران» و عدم واکنش مدیران فرهنگی به تولیدات استراتژیک گفت: همه می‌دانند تمام ارکان نظام پوشالی اسرائیل با یک فیلم به لرزه در می‌آید و به راحتی می‌توانیم دروغ‌های آنها را برملا کنیم اما چرا منفعل هستیم؟

ارکان نظام پوشالی اسرائیل با یک فیلم به لرزه در می‌آید/ چرا تولیدات استراتژیک را جدی نمی‌گیریم؟

حمید بهمنی، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با گروه فرهنگی قدس آنلاین با انتقاد از عدم واکنش به پخش سریال‌هایی همچون «تهران» در حوزه فرهنگ و هنر گفت: تا زمانی که افراد موثر در حوزه‌های انقلاب اسلامی و کسانی که دغدغه مفاهیم انقلابی و استراتژیک دارند فعال نباشند و در خانه محبوس بمانند همین اتفاق گریبانگیر ما خواهد بود و دشمن هر روز یک برنامه تازه برای ما خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: البته ما در برخی از حوزه‌ها از جمله مقابله نظامی و دفاعی در برابر آمریکا و اسرائیل خیلی موفق عمل کردیم و نتیجه آن را هم در لبنان، سوریه، عراق و ... دیده‌ایم، اما متاسفانه در حوزه فرهنگی چنین برخوردی را نمی‌بینیم. زیرا مدیران تصمیم‌گیر و کسانی که در حوزه فرهنگی تاثیرگذار هستند شرایطی را فراهم نمی‌کنند که مفاهیم انقلابی و استراتژیک برای مقابله با جریان اسرائیل شکل بگیرد.

کارگردان «گلوگاه شیطان» تصریح کرد: ما در طول تاریخ سینمای پس از انقلاب چندین فیلم قابل قبول داشتیم که اتفاقاً خیلی خوب هم جواب داده است. «شکارچی شنبه»، «بازمانده» و سریال‌هایی مانند «مدار صفر درجه»، «گاندو» و ...  از آثاری است که مخاطب بسیاری داشته و تاثیر بیرونی آنها در خارج از ایران هم قابل قبول بوده است، اما پس از نمایش و اکران این آثار، ساخت چنین تولیداتی متوقف شده است و این جای سؤال دارد.

بهمنی اظهار کرد: زیرا مدیری که تصمیم‌گیرنده است و  بودجه فرهنگی در حوزه مسائل استراتژیک تأمین می‌کند آرام آرام این بخش را کنار می‌گذارد و اجازه می‌دهد که این فضا الکن بماند. در حالی که شبکه نمایش خانگی یک فرصت بسیار خوب و در دسترس است و آنچه را در رسانه ملی نمی‌توان گفت، در این فضا می‌توان مطرح کرد اما می‌بینیم که همین ظرفیت هنگفت محلی برای خوشگذرانی، روابط نامعقول و ترویج فرهنگ‌های غلط و ... شده است.

باید مدیران فرهنگی را دغدغه‌مند و وادار به واکنش و فعالیت کنیم

بازیگر «وصل نیکان» با اشاره به این که اگر ما بتوانیم مدیران فرهنگی کشور را در حوزه استراتژیک مسئله‌دار و دغدغه‌مند کنیم که به مقابله با اسرائیل برخیزند، آن زمان حرفی برای گفتن خواهیم داشت، تصریح کرد: در این شرایط است که اسرائیل دیگر هیچ گاه جرأت نمی‌کند فیلم و سریال‌های خود را با موجی از دروغ و شانتاژ علیه ایران بسازد.

بهمنی با انتقاد از مدیران فرهنگی که داعیه انقلابی بودن دارند، تصریح کرد: بحث ما این نیست که مدیر تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگی یک فرد غیرانقلابی است، اما موضوع اینجاست که او درد و دغدغه مفاهیم انقلاب را ندارد و فقط ساعت ۸ در محل کارش حاضر می‌شود و ساعت ۲ هم می‌رود و حقوقش را می‌گیرد، نمازش را سر وقت می‌خواند و دلسوزی هم نمی‌کند اما اینکه تصور کنید کسانی را داریم که پیگیر باشند و ستادی در بخش جنگ نرم در حوزه فرهنگی تشکیل بدهند، خیر! چنین چیزی وجود ندارد.

کارگردان «آخرین نبرد» ادامه داد: البته برخی نهادها هم این اتفاق را جاری کرده‌اند و شاهد این بودیم که سپاه چگونه از سریال «گاندو» یا فیلم «شکارچی شنبه» حمایت کرد، اما این مسئله در رسانه ملی و وزارت ارشاد کمتر دیده شده و شاید بتوان گفت اصلاً جزو سیاست‌هایشان نیست.

ارکان نظام پوشالی اسرائیل با یک فیلم به لرزه در می‌آید

وی تاکید کرد: شما همین روند را در حوزه مسائل دینی و اخلاقی هم بسط و گسترش بدهید. می‌بینیم که در حوزه دینی و انقلابی کار مناسبی انجام نشده است، حالا چه برسد به اینکه ما با هجمه‌های اسرائیل در بخش فرهنگ هم مقابله کنیم، در حالی که همه می‌دانند تمام ارکان نظام پوشالی اسرائیل با یک فیلم به لرزه در می‌آید. زمانی که «شکارچی شنبه» ساخته شد بدون استثنا تمام اعضای کادر آن فیلم ممنوع‌الورود به کشورهای تحت نظر اسرائیل شدند و این نشان می‌دهد که این فیلم چقدر تاثیرگذار بوده است، در حالی که ما این را درک نمی‌کنیم اما به قدری قصه‌های جذاب و پرکشش در این فضا وجود دارد و درام‌های خوبی از آن بیرون می‌آید اما کسی نیست سراغ آنها برود.

بهمنی در ادامه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: لذا هزینه هنگفتی که در بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی می‌شود در واقع ظلمی است که در حق فرهنگ، مخاطب و آیین و اعتقادات ما روا داشته می‌شود. ما باید کاری کنیم کسی که در بخش سینمای خانگی هزینه می‌کند ترغیب شود وارد حوزه‌های استراتژیک شده و فیلم و سریال تولید کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این حوزه‌ها دارد یا خیر، گفت: اگر هم فرض بگیریم که بخش خصوصی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این موارد ندارد به این دلیل است که برایش جا نیفتاده که چه باید بکند. اینجا باید وزارت فرهنگ و ارشاد ورود کند و به بخش خصوصی پیشنهاد دهد که اگر قرار است در آینده ۵ فیلم و سریال تولید کنید، سه تای آن را تضمین و حمایت می‌کنیم اما در ازایش باید یک سریال و فیلم سینمایی در این حوزه‌ها بسازید. بخش خصوصی هم می‌تواند از سود حاصله از سه اثر مورد نظر خودش تولیدات ارشاد را تهیه کنند.

دشمن از خواب خرگوشی ما سوءاستفاده می‌کند

این کارگردان در ادامه افزود: اما می‌بینید که این دوستان حتی یک معادله‌سازی فرهنگی هم انجام نمی‌دهند و فقط به دنبال درآمد هستند و می‌خواهند مخاطب را به هر دلیل و بهانه‌ای دنبال خود بکشانند و از آن طرف دشمن هم از این خواب خرگوشی ما سوءاستفاده کرده و مخاطب ما را مورد هجمه قرار می‌دهد و هیچ کس هم توجهی نمی‌کند.

سینمای استراتژیک مانند یک اتمسفر باید در جامعه جریان داشته باشد

بهمنی اظهار کرد: یک مثال برای شما بزنم. امروز اسرائیل مدعی است که بسیاری از مراکز هسته‌ای ما را مورد حمله قرار داده است، در حالی که دروغ محض است. اما اکنون وقت آن است که ما هم یک سریال و یا فیلم بسازیم و ضعف و دروغ‌های آنها را نشان دهیم، یا حتی با ساخت مستند دروغ‌های آنان را برملا کنیم. مستندسازان می‌توانند به این مراکز هسته‌ای بروند و نشان دهند که چنین اتفاقی رخ نداده است اما می‌بینیم که هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و این یعنی در همین حد هم فعال نیستیم و این مشکل عظمایی برای مدیران فرهنگی ماست و مطمئناً دود آن هم در چشم ما خواهد رفت زیرا اگر این فاصله فرهنگی را بین مخاطبان خود ایجاد کنیم، فردا مردم از همان مسئول مطالبه گری می‌کنند.

عدم تمایل مخاطب به تولیدات استراتژیک بهانه و فرار رو به جلو است

بهمنی در خصوص اقبال مردم به این گونه سریال‌ها گفت: لزوماً آثار استراتژیک برای جذب مخاطب به معنای واقعی نیست و بیشتر هدف آن آگاهی‌بخشی است. در واقع ما به مردم آگاهی می‌دهیم و این آگاهی مستلزم این است که مدیر مربوطه شرایط را درک کند. همین فیلم‌هایی که الان ساخته شده همه پرمخاطب بوده است و این ایده که سریال‌های استراتژیک مخاطب ندارند به نظرم فرار به جلو است و برخی بیشتر از این می‌ترسند که با ساخت چنین آثاری بیشتر مورد هجمه اسرائیل و جریان‌های مخالف و سکولار در داخل کشور قرار بگیرند، اما همه می‌دانند فیلم‌های استراتژیک همیشه پرمخاطب بوده و کمتر اثری داشتیم که مخاطب را جذب نکرده باشد. ضمن اینکه باید این را در نظر گرفت که سینمای استراتژیک مانند یک اتمسفر و جریان سیال مبارک است که باید در جامعه و فرهنگ ما جاری باشد تا بتوانیم به مردم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن پادزهر فکری و ذهنی بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شما به هالیوود نگاه کنید که همین اتفاق به کرات در آن رخ می‌دهد. آنها اگر احساس خطر کنند که ممکن است اتفاق و هجمه‌ای علیه آمریکا به وجود بیاید، بلافاصله یک فیلم ساخته می‌شود و اثر آن را با به نمایش در آوردن یک فیلم که قدرت آمریکا را به تصویر می‌کشد، خنثی می‌کنند. ما هم می‌توانیم چنین کاری کنیم، اما این دست کم گرفتن  کسانی است که علاقمند به اجرای پروژه‌های استراتژیک هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.