چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

پرونده‌ای برای کاسبی بی‌قاعده فوتبالیست‌ها در فضای مجازی

کاسبی با شاخبازی!

سینا حسینی

شرط بندی

حکایت کاسبی فوتبالیست‌های سابق در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در اینستاگرام داستان جدیدی نیست اما سؤالی که همچنان ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده، این است که آیا نظارتی بر رفتار، نوع تبلیغات و سرانجام این وعده‌های بعضاً پوچ تبلیغاتی این جماعت وجود دارد یا آن‌ها بدون هیچ مانعی می‌توانند به درآمدزایی خود از این راه ادامه دهند!

قدس آنلاین: حکایت کاسبی فوتبالیست‌های سابق در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در اینستاگرام داستان جدیدی نیست اما سؤالی که همچنان ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده، این است که آیا نظارتی بر رفتار، نوع تبلیغات و سرانجام این وعده‌های بعضاً پوچ تبلیغاتی این جماعت وجود دارد یا آن‌ها بدون هیچ مانعی می‌توانند به درآمدزایی خود از این راه ادامه دهند!

البته تفاوت‌های بزرگی میان این‌گونه از فوتبالیست‌ها در شیوه درآمدزایی‌شان از طریق اینستاگرام  وجود دارد، عده ای صرفاً با انتشار استوری و پست تبلیغاتی سعی می‌کنند از مزیت داشتن فالوئر بالای خود استفاده کنند تا در کنار سایر منابع درآمدی خود از این مسیر هم پول در بیاورند به همین دلیل بدون دامن زدن به تنش‌های حاشیه ای فقط تبلیغات می‌کنند، اما بخش دیگری از این‌گونه در کنار انجام تبلیغات رفتارهای هنجارشکن دیگری انجام می‌دهند تا به این واسطه در میان چهره‌های خبرساز اینستاگرام قرار گیرند تا اصطلاحاً به عنوان شاخ اینستاگرام معرفی شوند.

رفتارهای هنجارشکن وحید قلیچ، دروازه بان پا به سن گذاشته پرسپولیس و رضا حقیقی بازیکن سابق پدیده و پرسپولیس مصداق بارز این طیف است، آن‌ها با کری‌خوانی‌های غیرمعمول و استفاده از ادبیات خارج از عرف تلاش می‌کنند از فضای رنگی این پلتفرم استفاده کنند تا شاید به این بهانه بتوانند میزان فالوئرهای خود را افزایش دهند تا بتوانند به این ترتیب تبلیغات بیشتری دریافت کنند.

*چرخش‌های قلیچ

نکته عجیب اینکه فردی نظیر وحید قلیچ ابتدا به ساکن با دفاع از ستاره‌های داخلی تلاش کرد شاخ‌های جنجالی اینستاگرام خارج نشین را تخریب کند به همین دلیل به بهانه درگیری خواننده زیرزمینی با علی کریمی شروع به خط و نشان کشیدن برای خواننده زیرزمینی ایرانی ساکن در ترکیه کرد، اما وقتی دید حمایتی از سوی علی کریمی در کار نیست با چرخشی ۱۸۰ درجه ای مواضع خود را تغییر داد و از خواننده مذکور و پسر سفیر سابق ایران در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی که در حال حاضر گرداننده اصلی یکی از سایت‌های شرط بندی خارج از ایران است دفاع کرد تا این فرد در اینستاگرام خود وعده ای پوچ و توخالی به قلیچ بدهد که ماهیانه ۲۰ میلیون تومان به حساب وی واریز خواهد کرد تا در تهران مدرسه فوتبال دایر کند!

هرچند این اتفاق هرگز رخ نداد اما گلر سابق پرسپولیس به واسطه این جنجال نامش بر سر زبان‌ها افتاد تا او نیز وارد بازار تبلیغات اینستاگرام شود، قلیچ این روزها از تبریک تولد تا فروش دستگاه زغال‌ساز و تی‌شرت ۵۰ تومانی را تبلیغ می‌کند آن هم در فضایی متفاوت که بیشتر لوکیشن‌ها در یک گاراژ تعمیر اتومبیل قرار دارد.

*تبلیغات حقیقی

رضا حقیقی شاندیز دیگر فردی است که پس از جنجال‌های اینستاگرامی و بیان حرف‌های رنگی و جملات بعضاً توهین آمیز به هواداران رقیب تیم سابقش تلاش کرد میزان فالوئرهای خود را در اینستاگرامش افزایش دهد تا بتواند با تبلیغات از این محل درآمدزایی کند، حالا او این روزها از فروش زمین در گلبهار تا تبریک تولد فلان فرد را در استوری اینستاگرامش تبلیغ می‌کند تا درآمدی ثابت برای خود فراهم کند، اتفاقی که هیچ جای دنیا نظیرش وجود ندارد آن هم به این سبک و سیاق دور از منطق!

*پیام‌های هدفمند

پیام صادقیان بازیکن سابق پرسپولیس و ذوب آهن که چندی پیش به ترکیه رفت تا فوتبال بازی کند اما ناگهان از فوتبال خداحافظی کرد تا سایت شرط بندی دایر کند، دیگر فردی است که این روزها از طریق صفحه اینستاگرامش به دنبال طعمه‌های جدید است تا بتواند جیب آن‌ها را به بهانه شرکت در شرط بندی سایتش خالی کند. نکته جالب توجه اینجاست که رفاقت صادقیان با برخی از این افراد سبب می‌شود آن‌ها به شکلی محسوس همدیگر را پوشش دهند به این ترتیب میزان فالوئرهای طرفین افزایش می‌یابد. به عنوان مثال وحید قلیچ به عنوان بزرگ‌تر صادقیان را توصیه می‌کند که دست از این کارها بردارد و دوباره به فوتبال برگردد، از آن سوی صادقیان خطاب به قلیچ حرف‌های تندی می‌زند تا هواداران زیر پست قلیچ کامنت بگذارند، جدا از اینکه این اقدام یک پوشش هدفمند طرفین است که سبب می‌شود صفحات آن‌ها به یکباره در جمع پیج‌های پربازدید قرار گیرد.

*مقداری حرفه‌ای‌تر

البته در این بین افرادی نظیر مهرداد میناوند، مهدی رحمتی، احمدرضا عابدزاده و امیرحسین صادقی هم فعالیت‌های مشابهی در اینستاگرام دارند اما نه به این شکل افسار گسیخته بلکه در چارچوب بهتری به کسب درآمد فکر می‌کنند اما نکته ای که وجود دارد این است که آیا وعده‌های تبلیغاتی که در صفحات این افراد به مخاطبان ارائه می‌شود واقعی است یا صرفاً به عنوان یک تبلیغ فریبنده شناخته می‌شود.

*راز موفقیت خارجی‌ها؟

لوئیز کوریا، مسؤول امور بازرگانی و عقد قراردادهای تبلیغاتی کریستیانو رونالدو در گفت وگو با نشریه اکیپ فرانسه با اعلام میزان درآمدهای این ستاره پرتغالی، استراتژی کسب درآمد توسط این بازیکن پرتغالی در شبکه‌های اجتماعی را توضیح داد که یکی از آن‌ها انتشار پیام‌ها به صورت روزانه با زیرنویس‌هایی به زبان‌های انگلیسی، پرتغالی یا ایتالیایی بسته به محتوای آن‌ها بوده است.

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم در انتشار تصاویر مرتبط با فوتبال، تصاویر شخصی‌تر و تصاویر تبلیغاتی تعادل را برقرار کنیم. براساس گزارش فوربس، رونالدو همچنین با بهترین برندها در سراسر جهان قرارداد دارد و میزان درآمد این بازیکن از هر پست اینستاگرامی به ۹۷۵ هزار دلار می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.