در حالی مجلس یازدهم تلاش دارد هرچه سریع‌تر به ریشه یابی مسائل مختلف اقتصادی بپردازد و دیگر مسائل جامعه را پالایش و به نوعی نقشه راهی برای ادامه و بهبود مسیر کاری خود در حوزه تدوین قوانین یا نظارت بر آن ترسیم کند که در همین رابطه برخی از کمیسیون‌ها این هفته میزبان تعدادی از وزرای حوزه اقتصادی و نیز سیاسی بودند.

ترافیک «وزرا» در بهارستان

قدس آنلاین: روز گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس روز پرکاری را سپری کردند و با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، دفاع، امور خارجه و نیرو در مجلس، اعضای کمیسیون‌ها به بررسی و تبادل نظر درباره موضوع‌عای مرتبط با حوزه کاری وزرای مربوط پرداختند. در حالی مجلس یازدهم تلاش دارد هرچه سریع‌تر به ریشه یابی مسائل مختلف اقتصادی بپردازد و دیگر مسائل جامعه را پالایش و به نوعی نقشه راهی برای ادامه و بهبود مسیر کاری خود در حوزه تدوین قوانین یا نظارت بر آن ترسیم کند که در همین رابطه برخی از کمیسیون‌ها این هفته میزبان تعدادی از وزرای حوزه اقتصادی و نیز سیاسی بودند.

محمدجواد ظریف از جمله وزرایی بود که پس از حواشی اخیر حضور در صحن علنی مجلس و اظهارات تند برخی نمایندگان درباره وی، روز گذشته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور یافت و براساس خبر وزیر خارجه؛ مهم‌ترین نتیجه نشست نیز پیشنهاد تشکیل کمیته کاری بخش اقتصادی وزارت امور خارجه با مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات از سوی کمیسیون صنایع بود.

طرح الزام دولت به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در آینده نزدیک

وزیر خارجه در مصاحبه ای هدف از تشکیل این کمیته را باز شدن مسیرهای صادرات غیرنفتی دانست و گفت:‌ کمیسیون از این نظر به ما کمک می‌کند تا موانع قانونی را برداشته و ریل گذاری‌هایی که مجلس در این زمینه در نظر دارد، انجام دهد.

البته با توجه به اظهاراتی که عزت الله تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرده، گویا قرار است در پی این جلسه، طرح الزام دولت به فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی نیز در آینده نزدیک در صحن علنی مطرح شود تا از طریق آن موانع صادراتی رفع شود.

همچنین در این نشست، موضوع‌های مهم دیگری همچون گزارش اقدام‌های حقوقی و سیاسی وزارت خارجه برای حفظ خون سردار سلیمانی، تلاش برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران و نیز مباحث درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین نیز مطرح شد. با توجه به انتقادها و اظهار نظرهای متقاوتی که درباره قرارداد ایران و چین در رسانه‌ها و از سمت کارشناسان مطرح می شود، اما ظریف با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و چین باید به مشارکت جامع راهبردی ارتقا یابد، خبر داد: در حال حاضر در حال مذاکره برای نهایی کردن پیش نویس مذکور هستیم و به طرف چینی اعلام شده که ایران آماده مذاکره نهایی برای نهایی کردن این موضوع است.

دیدار ظریف با اعضای کمیسیون صنایع خالی از انتقادها درباره عملکرد وزارت خارجه نبود و برخی از اعضای کمیسیون همچون حجت‌الاسلام حسن شجاعی‌علی‌آبادی، نماینده ابهر در مجلس، با انتقاد از اقدام‌ها و راهبرد وزارت خارجه در خصوص برجام گفت: با وجود زحماتی که مجموعه دولت و وزارت خارجه درباره دیپلماسی خارجه انجام داده، اما نتوانسته مسیر را برای کشور هموار کند و مسیری که در ابتدای فعالیتشان انتخاب کردند، غلط بوده است.

البته اظهارات برخی منتقدان برجام و ظریف در حالی است که در جلسه حضور وی در صحن مجلس، استفاده برخی از نمایندگان از عبارت تند علیه ظریف سبب شد تا رهبری نیز در دیدار ویدئو کنفرانسی خود با نمایندگان روی به حاشیه نرفتن مجلس، عدم برخوردهای احساساتی و تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت تأکید کنند.

شکل‌ گیری خط مشی مجلس یازدهم بر اساس بیانات رهبری

در همین رابطه، فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در مصاحبه‌ای تصریح کرد تعامل با قوا، بحث نظارتی مجلس و سیاست‌های کلان در یک‌سال باقیمانده دولت همه از نکات مهم رهبری بود و خط مشی مجلس یازدهم بر اساس همین بیانات شکل خواهد گرفت.

براساس گفته مالکی، به نظر می‌رسد نمایندگان باتوجه به سخنان رهبری قرار است در نحوه رفتار خود با دولت تغییراتی داده و طبق سخنان رهبری عمل کنند. همان‌گونه که دلجویی کمیسیون امنیت از ظریف را نیز می‌توان گامی در راستای چرخش مجلس به سمت تعامل و همکاری بیشتر با دولت قلمداد کرد.

اما دیگر وزیری که وزارتخانه‌اش در حوزه مسائل سیاسی و دفاعی محسوب می‌شود و در نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

توسعه و تقویت دفاعی به عنوان یک راهبرد پیگیری می‌شود

درحالی که کمیسیون‌های مجلس یازدهم بر توسعه همکاری‌ها و تعاملات خود با وزرای کابینه تأکید دارند، در همین خصوص دیروز اعضای کمیسیون امنیت ملی مقرر کردند جلسات مشترک بین کمیسیون و وزارت دفاع تداوم یابد و با توضیحاتی که ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این باره ارائه داد، قرار شد توسعه و تقویت دفاعی کشور  به عنوان یک راهبرد مهم از سوی کمیسیون امنیت ملی پیگیری شود.

تشریح راهبردهای تقویت توان دفاعی کشور، مرور بر تهدیدهای عمومی، تقویت دیپلماسی دفاعی و نیز تعاملات مرتبط با این حوزه با کشورهایی همچون چین و روسیه از محورهای مهم سخنان وزیر دفاع در نشست بود.

تقدیم چهار سند بهینه سازی به کمیسیون انرژی

از سوی دیگر، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز با دیداری که با اعضای کمیسیون انرژی داشت، از تدوین چهار سند بهینه سازی مصرف سوخت، گاز، نفت و پتروشیمی که چشم انداز تا افق ۱۴۲۰ است، خبر داد.

در حالی که در روزهای اخیر شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت گازوئیل نیز خبرساز شده بود و بسیاری از مسئولان وزارت نفت به تکذیب این خبر پرداختند، زنگنه دیروز در واکنش به این موضوع عنوان کرد این یک دروغ بزرگ است که خارجی‌ها به منظور عصبانی و ناراحت کردن مردم ایران به راه انداخته‌اند و هیچ برنامه، ایده، طرح و پیشنهادی در هیچ سطحی برای افزایش قیمت گازوئیل وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.