نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره بر تاکید پیامبر واهل بیت بر زیارت امام رضا(ع) گفت: ماه ذیقعده متعلق به ساحت ولایت مدار امام رضا(ع) است.

تاکید پیامبر و ائمه اطهار بر زیارت امام رضا(ع) / ماه ذیقعده متعلق به ساحت ولایت‌مدار امام رضا(ع) است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم روز زیارتی امام رضا(علیه السلام) که در رواق امام خمینی برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز زیارتی امام رضا(ع)، ۲۳ ذیقعده و این ماه متعلق به ساحت ولایت‌مدار امام رضا(ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئله زیارت امام رضا(ع) پس از زیارت امام حسین(ع) بیش از ائمه دیگر مورد تاکید پیامبر و همه ائمه قرار داشته و علت این مسئله را در طول تاریخ محدثین و علما بررسی کردند که در زمانی معتقد شدند فلسفه زیارت امام رضا(ع) به این دلیل است که موطن امام رضا(ع) در مدینه با مدفن این امام در سرزمین خراسان فاصله دارد، اما این یک نظریه بیش نیست.

وی افزود: آن روزی که امام رضا(ع) در خراسان دفن شدند این شهر کانون ولایت‌مداری به ائمه بوده و شیعیان بسیاری در این شهر زندگی می‌کردند.

آیت الله علم الهدی افزود: بزرگ‌ترین شهر خراسان، نیشابور بود و پدر امام رضا(ع)، در این شهر نایب خاص داشتند، شاید در آن روز غیر از خود اهل بیت در شهر مدینه، به اندازه خراسان شیعه و دلباخته اهل بیت نداشته است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مأمون قصد داشت دفن امام در خفا باشد و او از تشییع امام جلوگیری کرد، گفت: در آن روز در شمال حرم مطهر رضوی، روستایی به اسم نوغان وجود داشت، ۲۰۰ نفر از زنان این روستا مهریه را بخشیدند و از طوس پیکر امام را تا این سرزمین تشییع کردند، بنابراین با این همه ارادت و علاقه به امام نمی‌شود مسئله دوری مزار و فاصله مدفن و موطن را دلیل توصیه و تأکید بر زیارت دانست.

وی متذکر شد: مسئله دیگر این است که پیامبر و ائمه پیش‌بینی می‌کردند سرزمین خراسان در زمانی که مسئله آثار اهل بیت در سرزمین اسلامی مدینه از بین می‌رود و دشمن درصدد خاموش کردن ولایت است، جایی است که اسلام در آن تشعشع دارد و مردم برای ولایت قیام می‌کنند، همین سرزمین ایران و خراسان است، برای همین می‌خواستند اینجا مرکزیت اسلام و مسلمین باشد و صف مقدم مبارزه با دشمنان خدا و استکبار جهانی و در نتیجه انقلاب ایجاد شود، جبهه مبارزه در اینجا تشکیل شود، سفره استکبار جمع شود و زمینه ظهور امام عصر(عج) در این سرزمین فراهم ‌شود، به‌همین خاطر به زیارت امام رضا(ع) در سرزمین خراسان تاکید کردند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اسناد و روایات تاریخی از تاکید بر زیارت خاص امام رضا(ع) توسط محدثین غیرعربی سخن گفت و آن را سند محکمی دانست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در خصوص چرایی انتخاب ۲۳ ذیقعده به‌عنوان روز زیارتی تاکید کرد: علت این است که شاید امروز روز شهادت امام رضا(ع) است، البته در خصوص شهادت امام رضا(ع) سه روز در روایات گفته شده که یک مورد آن ماه رمضان، یک مورد ۱۷ ماه صفر و یک روایت بسیار مشهور هم روز آخر ماه صفر دانسته شده است و به عنوان ۲۳ ذیقعده روز شهادت در اسناد نداریم، اما علت چیست؟

وی گفت: براساس آنچه می‌گویند، در سال ۲۰۱ امام رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان هجرت می‌کنند و شهادت هم در سال ۲۰۲ رقم می‌خورد، برخی سال هجرت را ۲۰۰ و سال شهادت را ۲۰۱ دانستند با این حال سال حرکت با شهادت یک سال فاصله دارد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر این یک سال را در نظر بگیریم، حرکت امام در ماه‌های آخر سال قبل از شهادت بوده و شهادت در ماه های اول سال بعد رقم خورده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به اعمال روز دحوالارض که ۲۵ ذیقعده است، گفت: از اعمال این روز زیارت امام رضا(ع) و علت آن این است که این روز، روز حرکت امام از مدینه به خراسان است و روز ۲۳ ذیقعده روز آمادگی برای مقدمات سفر به سوی خراسان است.

وی یادآور شد: مقدمات این بود که مأمون برای آوردن امام به مشهد، ولیعهدی و شهادت امام که جریان امامت در برابر خلافت از بین برود، این روز بود و امام رضا(ع) نیز از این مسئله آگاه بود و تنها راهی که برای امام مانده بود، افشاگری از توطئه مامون بود که در این روز برای حرکت امام اسکورت ویژه‌ای از افراد مأمون آمدند تا امام را برای تفویض خلافت به خراسان بیاورند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه مردم مدینه خوشحال بودند و گمان می‌کردند قرار است واقعا خلافت تفویض شود و نوه پیامبر به خلافت برسد، گفت: امروز امام به اهل بیت گفتند قصد مأمون کشتن من است و این سفر، سفر شهادت است، با اعلام این خبر خوشحالی مردم تبدیل به عزا شد و عزای امام رضا(ع) امروز در خانه‌اش برپا شد.

گفتنی است؛ مناجات خوانی ملائکه، قرائت زیارت جامعه کبیره و مدیحه‌سرایی امیر عارف از دیگر برنامه‌های این برنامه روز زیارتی امام رضا(ع) بود.

منبع: فارس

انتهای خبری/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.