مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: «تاکنون ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی در سامانه دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند و هم چنان ثبت نام ادامه دارد.»

ثبت نام ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی برای دریافت تسهیلات/۲۰۳۷ بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری طی سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز در هفتمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی تاکنون برای ۷۵۰ میلیارد ریال ثبت نام کرده اند که ۱۷ میلیارد ریال پرداخت شده است البته تعدادی از این پرونده ها به بانک رفته است  و بانک نیز با توجه به رعایت پروتکل ها پرداخت را انجام می دهد.»
او با بیان این که در بیش از ۲۳۰۰ تاسیسات گردشگری استان بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته اند، تصریح کرد: پیشنهاد می شود گروه کاری زیرمجموعه ستاد اجرایی خدمات سفراستان ایجاد شود و برای برون رفت از این وضعیت گفت و گو، تبادل نظر و چاره اندیشی شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نظارت های شدید بر تاسیسات گردشگری و واحدهای بین راهی و بین شهری به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد: تعداد ۲ هزار و ۳۷ مورد نظارت و بازرسی از تاسیسات گردشگری از ابتدای سال جاری با همکاری پلیس اماکن و تشکل های گردشگری در امر پروتکل ها و دستورالعمل های ستاد استانی و ملی کرونا انجام شده است.
مکرمی‌فر گفت: تعداد ۱۸۳۶ مورد بازدید و بازرسی توسط کارشناسان و بازرسان این اداره کل و ۲۰۶ بازدید نظارتی توسط کمیته اجرایی با اداره اماکن پلیس از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.
او افزود: طی این بازدیدها ۱۸۹ مورد تذکر، ۱۳۰ اخطار، ۳۱۸ مورد جلوگیر یاز فعالیت، ۳۸۳ مورد رسیدگی به شکایت و ۹۹ مورد تمدید پروانه، ۱۱ مورد صدور پروانه و ۱۹ مورد نیز منجر به پلمب و تعلیق شده است.
هم چنین در ادامه یوسف بیدخوری رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گزارشی از وضعیت اسکان زائران و مسافران در استان ارائه کرد و گفت: از ۲۴۱ هتل دارای پروانه بهره برداری در استان ۷۱ هتل فعالیت می کنند و متوسط اشغال نیز ۱۲.۷ درصد است و تقریبا دوسوم هتل‌ها تعطیل هستند.
او ادامه داد: هم چنین از ۳۰۸ هتل آپارتمان دارای پروانه بهره‌برداری دراستان، تعداد ۶۵ واحد فعالیت می کنندکه متوسط اشغال آن ها ۱۱ درصد است.
بیدخوری با بیان این که از ۳۸۱ مهمانپذیر استان تعداد ۸۲ واحد فعال است و متوسط ضریب اشغال آن‌ها ۱۰ درصد است، افزود: هم چنین از ۶۰۸ خانه مسافردارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تعداد ۱۶۲ خانه مسافر با ضریف اشغال ۱۰ درصد است.
 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: «هم چنین از ۴۱۱ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی استان تعداد ۲۰۶ دفتر و شرکت به صورت محدود فعالیت می کنند.
بیدخوری با ارائه آمار دیگر تاسیسات گردشگری تعطیل و فعال استان تصریح کرد: از مجموع ۲۲۵۵ واحد تاسیسات گردشگری تعداد ۷۸۴ واحد فعال و بقیه تعطیل هستند.
رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت:  از ۱۱۸ هزار و ۸۳۰ تخت استان به طور متوسط در هر شبانه روز فقط ۶ هزار و ۶۷۸ نفر تخت اشغال است.

هم چنین در این جلسه سیدمرتضی احتشام‌فر نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز اقامتی تاکید کرد.
هم چنین  حسین شرافتی راد مدیر کل دفر امورامنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: نظارت بر اماکن پر خطرانجام می شود و در مرحله اول تذکر شفاهی داده می شود و در مرحله بعد اقدامات جدی تری انجام می شود.
او افزود: مجموعه اقدامات انجام شده در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در استان موجب شدهه تا بیشتر مردم در مراجعات و استفاده از اماکن و سرویس های عمومی از ماسک استفاده کنند.
او از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان برای همکاری در طرح نظارت ب اجرای پروتکل های بهداشتی و رعایت استفاده از ماسک و ... قدر دانی کرد.
محمد صادق براتی  معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در پایان این جلسه گفت:  با اقدامات انجام شده عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر بسیار خوب بوده و مدیریت بحران کرونا در استان خراسان رضوی به نحو شایسته ای پیش رفته است و امیداورم این اقدامات تداوم پیدا کند.
او یادآور شد: تا پایان خردادماه در دستور العمل نحوه استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری مشکل داشتیم و این کسب و کارها نمی توانستند در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند که با پیگیری ها مشکلات اساسی به خصوص بنگاه های حوزه گردشگری بر طرف شد.
او تاکید کرد: ثبت نام از متقاضیان دریافت تسهیلات تا پایان تیرماه انجام خواهد شد و بانک ها تا پایان مرداد ماه پرداخت خواهند کرد، دستگاه های اجرایی که باید تائید کنند فرآیند تائید را تسریع کنند.
براتی یادآور شد: براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان میزان خسارت در حوزه گردشگری برای ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است.
او با اشاره به بازگشت وضعیت قرمز به استان گفت: در بحران کرونا مدیریت خوبی در استان و کشور صورت گرفت و خسارت ها به حداقل ممکن رسید اما با تداوم شرایط، رعایت نکردن پروتکل ها باعث شد تا دوباره وضعیت استان قرمز شود.
براتی گفت: اگر چه امید داشتیم خسارت های نوروز را در تابستان جبران کنیم که برنامه ریزی هم در حال انجام بود و طرح هایی هم ارائه شد با توجه به اعزام نشدن کاروان ها به حج، برنامه سفرهای کاروان به مشهد را در دستور کار داشتیم و اگرشرایط فراهم شود حضور کاروانی زائران خارجی و داخل برای جبران خسارت آمادگی داریم و همه این برنامه ها منوط به تائید ستاد ملی و ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کروناست.
وی تصریح کرد: ممنوعیت ورود زائران جزو اختیارات این ستاد نیست، که در حال حاضر ممنوعیت نداریم و محدودیت هایی داریم که اعمال می شود.
براتی درباره شیوع کرونا از طریق واحدهای اقامتی گفت: اشتغال تخت ها قابل توجه نیست و از ۱۱۸ هزار تخت آن هم حدود ۶ هزار تخت اشغال است و مراکز اقامتی مختلف از ۱۰ تا ۱۲ درصد اشغال تخت دارند.
 جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآورشد:  برابر گزارش های کمیته های نظارتی رعایت پروتکل ها در اماکن مذهبی به ویژه آستان قدس و بقاع متبرکه و اماکن اقامتی استان به نخو بسیار مطلوبی انجام می شود.
براتی با بیان این که نظارت ها تشدید برخورد جدی و قانونی با واحدهای متخلف انجام خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به حساسیت سلامت مردم هیچ گونه اغماض و گذشت صورت نخواهد گرفت.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: ممنوعیت  پذیرش در مهمانسراها و زائرسراها دولتی هم چنان ادامه دارد و با توجه به شرایط کرونا در استان هم چنان این ممنوعیت وجود دارد فعلا از زائرسراها و مهمانسراها استفاده نکنند.
او گفت: کمیته های ستاد خدمات سفر هم برای شرایط فعلی و هم برای شرایط بعد کرونا که به محض این که واکس آن تولید یا از بین برود با توجه به اشتیاق زیارت حضرت رضا(ع) سیل مشتاقان به مشهد زیاد خواهد بود باید برای میزبانی شایسته آمادگی داشته باشیم، ستاد خدمات سفر برای شرایط کرونایی فعلی و بعد از آن آماده خواهیم شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.