مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ‌ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قدیمی ‌ترین سند مربوط به زیارت امام رضا(ع) را متعلق به دوره صفویه عنوان کرد که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

قدیمی ‌ترین سند زیارت امام رضا(ع) متعلق به دوره صفویه است

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل حسن آبادی با بیان این مطلب گفت: اسناد زیارت در گروه ‌های مختلفی دسته ‌بندی می ‌شود که برات زیارت، اسناد موقوفات، اسناد کمک‌ های آستان قدس رضوی به زائران، اسناد زیارتنامه خوانی، اسناد پذیرایی از زائران و عکاسی زیارتی از جمله این موارد است.

حسن ‌آبادی افزود: قدیمی ‌ترین سند موجود در این گنجینه، سند پرداخت وظیفه(دستمزد) امیرمحمد صالح رضوی زیارتنامه ‌خوان حرم رضوی در سال ۱۰۱۲ قمری در دوره صفویه است.

وی ادامه داد: در میان این اسناد، برات زیارت ممهور به مهر آستان قدس رضوی متعلق به سال ۱۰۸۳ قمری از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است که این سند قدیمی ‌ترین نمونه براتنامه در این گنجینه است و خود براتنامه سندی بوده است که در گذشته در تایید زیارت زائران به آنان  تقدیم می شده است.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در میان اسناد موقوفات هم برخی موقوفات، موقوفه ‌های عمومی است که واقف، عواید موقوفه ‌اش را به صورت مطلق وقف بر مصرف زائران امام‌ رضا(ع) کرده و شرطی تعیین نکرده است. از آن جمله، موقوفه عتیقی است که بخشی از عواید نهاد موقوفه خود را به اطعام فقرا و مساکین اختصاص داده است.

حسن ‌آبادی گروه دوم را موقوفه هایی عنوان کرد که واقفان آن ها به صراحت در متن وقفنامه، عواید رقبات موقوفه خود را به صورت اختصاصی به زائران خارجی اختصاص داده ‌اند.

وی در خصوص این اسناد به موقوفه  حاجی علی ‌اکبر اصفهانی اشاره کرد که عواید رقبات نهاد موقوفه ‌اش را به زائران اهل شهرهای خاصی که در وقفنامه آمده تخصیص داده است.

حکم فتحعلی‌ شاه قاجار در خصوص انتصاب سید اسماعیل رضوی به سمت زیارتنامه ‌خوان حرم مطهر رضوی و تعیین وی به عنوان نایب‌ الزیاره خود در تاریخ ۱۲۲۱ قمری در دوره قاجاریه و همچنین کمک مالی آستان قدس رضوی از محل موقوفه وزیر نظام به زائران در سال ۱۲۷۶ برخی دیگر از اسناد در این خصوص بود که وی بدان اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.