عضو شورای خبرگان رهبری گفت: براساس موازین شرع مقدس اسلام، هیچ مومنی حق ندارد سلامتی خود و دیگران را به خطر اندازد. بویژه اگر احتمال مرگ وجود داشته باشد این عمل مطابق دستور اسلام حرام است.

فضیلت زیارت از راه دور با زیارت حضوری امام رضا(ع) یکسان است/حفظ سلامت خود و دیگران تکلیف شرعی و قانونی است

آیت الله حسن عالمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: انجام مسائل و پروتکل های بهداشتی علاوه براینکه رعایت قوانین و ضوابط کشور است و وظیفه ملی و همگانی است، تکلیف شرعی هم هست.

وی ادامه داد: براساس موازین شرع مقدس اسلام، هیچ مومنی حق ندارد سلامتی خود و دیگران را به خطر اندازد و یا اینکه به جسم خود آسیب رساند. بویژه اگر احتمال مرگ وجود داشته باشد این عمل مطابق دستور اسلام حرام است.

وی اظهار کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، توصیه زیادی به زیارت امام رضا(ع) کرده اند اما همان بزرگواران نیز زیارت از راه دور را در برخی از شرایط خاص مشروع و مقبول اعلام کرده اند.

آیت الله حسن عالمی بیان داشت: در خصوص زیارت از راه دور یک روایت بسیار روشن و واضح در کتاب کامل الزیارات تالیف ابن قولویه آمده است. در مورد زیارت امام رضا(ع) از راه دور امام معصوم دستوراتی داده اند و راه و روش آن را مشخص کرده اند.

وی با بیان انیکه در شرایط کنونی شاهد شیوع ویروس کرونا در جامعه هستیم تصریح کرد: اکنون امکان زیارت حضوری حضرت ثامن الحجج (ع) برای بسیاری از هم میهنان فراهم نیست. اما می توان ایشان را از راه دور و از منزل طبق فرامایش معصومین زیارت کرد. در این حالت ثواب زیارت نیز به طور کامل برای او منظور خواهد شد و تبعات منفی مسافرت و احتمال آلوده شدن یا آلوده کردن دیگران به کرونا نیز از بین می رود.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که این ادعا که در برخی از شرایط با انجام زیارت از راه دور، می توان به تمام ثوابی که زیارت حضوری و از راه نزدیک برای زایر منظور می شود دست یافت گفته و یا برداشت یک عالم دینی نیست. این موضوع فرمایش یک امام معصوم(ع) است و هیچ شک و تردیدی نمی  توان بر آن وارد کرد.

نماینده مردم خراسان در شورای خبرگان رهبری ابراز داشت: به عنوان مثال همانطوری که حضرت جواد(ع) فرموده اند که زیارت پدر من در طوس چنین شرایط و موهبت هایی برای زایر دارد مطابق همان نیز زیارت از راه دور سفارش و تاکید شده است. لذا هیچ الزامی برای سفر به مشهد و زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) از نزدیک وجود ندارد و حفظ سلامت خود و دیگران در اولویت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.