مسوول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: نرخ مشارکت مردم این استان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بیشتر از میانگین کشوری بود که علت آن وجود جمعیت بسیار طیف متدین در این استان است.

مشارکت مردم خراسان رضوی در انتخابات مجلس بیش از میانگین کشوری بود

به گزارش قدس آنلاین، محمدکمال سروی‌ها در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان افزود: در حالی که میانگین کشوری نرخ مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۲ درصد بود این نرخ در استان خراسان رضوی ۴۷.۵۸ درصد بود.

وی نرخ مشارکت در حوزه انتخابیه مشهد و کلات را نیز ۳۶ درصد اعلام  کرد و ادامه داد: در انتخابات گذشته نیز نرخ مشارکت استان بیش از میانگین کشوری بود اما به دلیل برخی کمبودها شاهد بودیم نرخ مشارکت بالای ۶۰ درصدی استان به زیر ۵۰ درصد رسید که امیدواریم احزاب قوی در کشور شکل بگیرند و شاهد تشکیل مجلس قوی باشیم، متاسفانه امروز مردم بین خود و نمایندگان فاصله می‌بینند.

مسوول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی همچنین نقش رسانه‌ها را در تبیین وظایف و دستاوردهای شورای نگهبان کلیدی و تاثیرگذار دانست و گفت: شاکله وجودی شورای نگهبان برای این بود که از شرع مقدس اسلام و دستورات اسلامی حراست نمایدد تا هیچ قانونی در مجلس در مخالفت با روح اسلام به تصویب نرسد.

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند شبهات مختلف در مورد شورای نگهبان را برطرف کنند، هرچه اعتماد مردم را نسبت به این شورا بیشتر کنیم اعتماد مردم نسبت به نظام بیشتر جلب می‌شود.

دفتر نمایندگی شورای نگهبان در خراسان رضوی ۱۵ نیروی رسمی دارد

سروی‌ها به فعالیت ۴۰ ساله شورای نگهبان و بررسی لوایح و طرح‌های متعدد و نظارت بر آنها در چارجوب وظایف اشاره کرد و ادامه داد: بی مهری‌هایی به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به بودجه این شورا صورت می‌گیرد در حالی که نمایندگی این شورا در استان ۱۵ نیروی رسمی دارد که وظیفه سنگین ارتباط گیری و آموزش ۱۷ هزار نیروی افتخاری در زمان انتخابات را بر عهده دارند، انجام این مهم نیازمند بودجه و حقوق است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نیازی برای حمایت از یک گروه سیاسی خاص ندارد گفت: این شورا تنها نهادی است که همواره مورد حمایت و تایید رهبر معظم انقلاب بوده است و البته ایشان پیشنهاداتی هم می‌دهند از جمله اینکه شورا باید با رسانه‌ها بیشتر ارتباط برقرار نماید و کارهای مثبت خود را بیشتر مطرح کند.

مسوول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی همچنین در خصوص تخلفات انتخاباتی افزود: دستکم هفت لیست "هوالمطلوب" در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی داشتیم، قبلا با حضور در لیست "هوالمطلوب" افراد وارد مجلس می‌شدند اما اکنون دیگر با تعدد لیست‌ها آن رانت وجود ندارد و لیست یاد شده وزن گذشته را ندارد.

فروش تایید صلاحیت در خراسان رضوی

وی ادامه داد: گروهی از داوطلبان و نمایندگان مجلس در کارزار قبلی انتخابات گفتند برخی مدعی دریافت پول در ازای تایید صلاحیت افراد بودند، در این خصوص ۱۵ پرونده تشکیل شد که در یک پرونده نیز فردی به چند سال زندان و جریمه به دلیل کلاهبرداری محکوم شد اما حتی یک مورد از افراد متخلف در این پرونده‌ها از شبکه نظارتی شورای نگهبان نبود.

سرویها گفت: این اتفاقات ثابت می‌کند که شورای نگهبان بی طرف است آنچه برای شورای نگهبان مهم است بررسی پرونده‌ها بر اساس  استعلام‌های چهارگانه است.

وی افزود: هیات اجرایی نیز با مراجع چهارگانه صلاحیت داوطلبان را استعلام می‌کند اما صلاحیت ۹۵ درصد را تایید می‌کند و ردشدگان اغلب دارای مجرمیت در دادگاه یا مشکل مدرک تحصیلی دارند.

مسوول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی ادامه داد: براساس اعلام فرمانداران، هیات‌های اجرایی در زمینه نظارت، نیرو و نفرات کافی برای بررسی استعلام‌ها ندارند لذا سازوکار لازم در هیات‌های اجرایی و فرمانداری‌ها تشکیل نشده و ملاک را تایید افراد در این هیات‌ها قرار داده‌اند.

وی گفت: اما شورای نگهبان نمی‌تواند مانند فرمانداری‌ها رفتار کند و برخلاف آنها استعلام‌های مراکز چهارگانه را بررسی می‌کند.

شورای نگهبان با قانون موجود توقعات مردم را برآورده نمی‌کند

سرویها همچنین با اشاره به کاستی‌های قانون انتخابات افزود: شورای نگهبان نمی‌تواند با قانون موجود توقعات مردم را برآورده کند، اکنون تناسب زمانی برای بررسی صلاحیت داوطلبان وجود ندارد و باید این زمان متناسب با شمار داوطلبان در هر حوزه انتخابیه باشد.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد زمان ثبت نام به جای ۶ ماه، یکسال قبل از انتخابات باشد؟ این زمان موجب می‌شود شورای نگهبان بتواند صلاحیت‌ها را بهتر بررسی کند.

مسوول دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: در دوره قبل انتخابات، وزارت کشور بر روی بررسی هزینه‌های نمایندگان متمرکز شد و اعلام کرد همه داوطلبان نمایندگی باید شماره حساب واحد برای تبلیغات انتخاباتی ارائه دهند اما این ابلاغ بصورت ناقص در این دوره اجرا شد.

وی افزود: در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ثبت نام افراد در مجلس وجود ندارد اما برای استخدام یک کارمند ساده باید همه سوابق علمی، حرفه‌ای و اخلاقی فرد بررسی شود و مهمترین جایگاه کشور را به افرادی داده ایم که فقط نیاز به مدرک تحصیلی دارند، برخی نمایندگان بدون سابقه مطلوب اجرایی حتی کمترین آشنایی با وظایف مجلس ندارند و اصولا از موضوع بودجه بی‌اطلاعند لذا شاهد هستیم بودجه در کمیسیون تلفیق به شکل نامناسب تصویب می‌شود.

سرویها مشکل کشور را توزیع ناسالم بودجه و ثروت دانست و ادامه داد: باید در قانون انتخابات تجدید نظر کرد تا افرادی که وارد مجلس می‌شوند دارای ظرفیت لازم و حداقل‌ها برای قانونگذاری باشند، هیچ جای دنیا نمایندگان اینگونه وارد مجلس نمی‌شوند، اکنون فردی با ارتباط گروه‌های ثروت و قدرت می‌تواند به راحتی وارد مجلس شود.

وی گفت: از ۲ سال قبل کمیسیون شوراهای مجلس قانون جدید انتخابات را با در نظر گرفتن تغییرات و اصلاحات ذکر شده در دستور کار خود قرار داده و به بحث و بررسی گذاشته است اما تاکنون این قانون وارد صحن علنی مجلس نشده است.

نماینده شورای نگهبان در خراسان رضوی افزود: انجام آزمون از داوطلبان نمایندگی مجلس یکی از مواردی است که می‌تواند از ورود گسترده داوطلبان فاقد صلاحیت به گردونه انتخابات جلوگیری کند.

وی ادامه داد: وقتی فرد در مجلس رای می‌آورد در سه ماه اول تخلفاتی از وی ثبت می‌شود اما تا چهار سال در مجلس حضور دارد، باید مصونیت نماینده نیز قانونمند و محدود شود و اگر دچار مفسده اقتصادی شد باید در این زمینه اقدام مناسب انجام شود. 

نمایندگان ردصلاحیت شده خراسان رضوی خواستار افشا نشدن پرونده خود شدند

سرویها گفت: ۵۰ درصد نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی از خراسان رضوی در انتخابات اخیر رد صلاحیت شدند اما از ما خواستند علت ردصلاحیتشان بازگو نشود هر چند حدود پنج نفر آنان در تهران اعتراض کردند و تایید صلاحیت شدند اما در انتخابات رای نیاوردند.

وی افزود: براساس قانون نمی‌توانیم علت رد صلاحیت نامزدهای انتخابات یا نمایندگان مجلس را اعلام کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.