یک کارشناس دینی گفت: ثواب زیارت از راه دور امام معصوم(ع) کمتر از زیارت نزدیک نیست چرا که مهمترین شرط در قبولی زیارت معرفت زائر نسبت به مقام امام است.

معرفت نسبت به مقام امام شرط قبولی زیارت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین عباس فرازی نیا، با بیان اینکه روز بیست سوم ماه ذی القعده به روایتی مصادف با روز شهادت امام رضا(ع) است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع زیارت آن حضرت در این روز سنت شده است.
وی تصریح کرد: روز «دحوالارض»   نیز که به معنی روز گسترش زمین است نیز اعمال بسیاری دارد که مهمترین آن زیارت امام رضا(ع) است. البته این زیارت می تواند از راه دور نیز انجام شود.  
این کارشناس دینی با بیان اینکه  در کتاب مفاتیح الجنان زیارت راه دور برای پیامبر اکرم(ص) و امام حسین(ع) آمده است، اظهار کرد: کسی که امکان تشرف به حرم معصومین(ع) را ندارد می تواند از راه دور قصد زیارت کند، رو به قبله بایستد و زیارت نامه بخواند در این صورت از ثواب زیارت بهره مند خواهد شد.
وی با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) یکی از پرفضیلت ترین زیارت ها است، گفت: در حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که ایشان فرموده اند: «به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد. هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خداوند بهشت را بر او واجب و آتش جهنم را بر او حرام می کند».
فرازی نیا در ادامه به حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) در باب زیارت امام رضا(ع) اشاره و بیان کرد: ایشان فرموده اند: «به درستی که بین دو رشته کوه سرزمین توس قطعه ای از بهشت است. کسی که وارد این سرزمین شود روز قیامت از آتش جهنم در امان خواهد بود».
وی اذعان کرد: طبیعتا منظور پیامبر اکرم(ص) حضور فیزیکی زائر در مشهد امام رضا(ع) نیست، بلکه در اینجا منظور ورود به عرصه ولایت و امامت امام رضا(ع) است. چرا که هر کس امامت امام رضا(ع) را قبول داشته باشد شیعه دوازده امامی است.
این کارشناس مذهبی افزود: خود امام رضا(ع) نیز در حدیثی نورانی به زائران قبر مطهر خود وعده داده اند که در سه موقف سخت قیامت به یاری آنها می شتابند که این سه موقف زمانی که پرونده اعمال در دست آنها قرار می گیرد، هنگام میزان اعمال و هنگام عبور از پل صراط است.
وی بیان کرد: از امام جواد(ع) نیز روایت شده است که ایشان فرموده اند: «هر کس پدرم امام رضا(ع) را زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او می بخشد». در مورد آمرزش گناهان آینده باید گفت کسی که توفیق زیارت امام رضا(ع) را پیدا کند به اندازه ای که زیارتش با اخلاص تر باشد توفیق ترک گناه و یا توبه پیدا خواهد کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.