در سال‌های اخیر عراق به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده است. سال گذشته حجم تجارت ما با این کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده و ما توانستیم نخستین کشور تأمین‌کننده نیازهای وارداتی عراق باشیم.

نیاز متقابل؛ توجیه‌کننده توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران - بغداد

قدس آنلاین: در سال‌های اخیر عراق به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده است. سال گذشته حجم تجارت ما با این کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده و ما توانستیم نخستین کشور تأمین‌کننده نیازهای وارداتی عراق باشیم. توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و بغداد موضوعی است که از چشم مسئولان عراقی هم پنهان نمانده است. همین مسئله سبب شد نخست‌وزیر عراق در نشست اخیر شورای امنیت ملی دولت خود، بر ارتقای سطح عملکرد گذرگاه‌های مرزی با ایران تأکید کند. «مصطفی الکاظمی» روز شنبه گذشته هم گذرگاه مرزی مندلی (سومار) را پس از چند ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، برای دادوستدهای تجاری با ایران بازگشایی کرد. در پی آن «مازن الخزاعی» فرماندار منطقه «مندلی» در استان «دیالی» در شرق عراق هم از توافق میان دو طرف برای ورود ۵۰۰ کامیون باری به صورت هفتگی به عراق خبر داد. او به وبگاه شفق‌نیوز گفت که این میزان کامیون دو روز در هفته به صورت روزی ۲۵۰ کامیون قرار است از ایران وارد عراق شوند.

نقش گذرگاه‌های مرزی برای عراق

سفیر سابق ایران در عراق اما در گفت‌وگو با قدس توسعه هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌ها میان تهران و بغداد را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: در شرایط کرونایی امروز یکی از مشکلات اساسی که بغداد با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کند مسئله تأمین کالاهای مورد نیاز این کشور است که بخش عمده آن از طریق واردات و به ‌ویژه از گذرگاه‌های مرزی تأمین می‌شود. حسن کاظمی قمی ادامه داد: با توجه به سطح روابط بالای سیاسی امروز میان دو طرف قابل پیش‌بینی است که بخش بزرگی از نیاز عراق از طریق ایران تأمین شود یا از سرزمین ما راهی همسایه غربی شود. جمهوری اسلامی بهترین، کوتاه‌ترین و مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین راه برای ورود کالا به عراق است؛ چراکه دیگر مناطق مرزی عراق با مشکلات عدیده امنیتی روبه‌رو است. وی افزود: این در شرایطی است که ایران نیز به واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکایی به بازاری برای فروش محصولات خود و همچنین گریزگاهی برای رهایی از فشار اقتصادی دشمن نیاز دارد. در این شرایط کشور همسایه، عراق، می‌تواند گزینه خوبی پیش روی تهران باشد. پس نخستین مسئله که ضرورت توسعه تعامل میان طرفین را توجیه‌پذیر می‌کند، همین نیاز متقابل است. نکته دوم آن است که امروز ذائقه مردم عراق به سمت کالاهای ایرانی بسیار متمایل است. پس در صورتی‌ که تولیدکنندگان ما کیفیت کالاهای خود را در سطح بالا نگه ‌دارند مسلماً بازار خوبی برای آن‌ها در این همسایه غربی فراهم خواهد بود.

ضرورت تشکیل اتاق فرماندهی واحد اقتصادی برای تعامل با همسایگان

حسن کاظمی قمی البته با اشاره به این نکته که دیگر کشورها هم بیکار ننشسته و برای حضور در بازار عراق رقابت دارند، تصریح کرد: بغداد یک بازار آزاد است پس هر کشوری می‌تواند برای ورود به آن اقدام کند؛ البته در این ‌گونه موارد کشوری می‌تواند موفق باشد که بهتر عمل کند. وی ادامه داد: یکی از کشورهایی که برای ورود به این بازار اقدام کرده ترکیه است. ترکیه کشوری است که در حوزه تجارت خارجی طی سالیان اخیر موفق عمل کرده است. دولتش هم حمایت کاملی از بخش اقتصاد خارجی داشته است. از سوی دیگر طرف‌های غربی و چین هم برای ورود به بین‌النهرین در تقلا هستند. سفیر سابق کشورمان در عراق افزود: طبیعتاً در این بازار رقابتی باید بتوانیم با بالا بردن کیفیت کالا، قیمت مناسب و زمانی کمتر که برای رساندن محصول به دست مشتری صرف می‌شود با دیگران رقابت کنیم. ما از یک ویژگی ممتاز برخوردار هستیم و آن هم وجود گذرگاه‌های مرزی متعدد با عراق است که می‌تواند به ‌آسانی کالای ایرانی را منتقل کند؛ اما به شرط اینکه با هماهنگی‌های دو طرف کاغذبازی‌های غیرضروری کم و در این شرایط کرونایی وضعیت بهداشتی هم مد نظر قرار گیرد. کاظمی قمی افزود: همچنین حمایت بیشتر دولت از بخش خصوصی فعال در بخش صادرات ضروری به نظر می‌رسد. این حمایت می‌تواند از طریق در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان صورت گیرد. وی در پایان عنوان کرد: در شرایطی که دولت ما تحت فشار تحریم‌های آمریکایی با مشکل کمبود ارز مواجه است، افزایش هر چه بیشتر صادرات به کشورهای همسایه و از جمله عراق می‌تواند ممری برای حل این مشکل باشد. در نهایت برای کار اقتصادی با همسایگان باید یک اتاق فرماندهی واحد تعریف و برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت داشته باشیم تا بتوانیم چشم‌انداز روابط میان تهران و بغداد را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.