نقش کشاورزی امروزه در اقتصاد کشورها، بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است که استفاده از فناوری‌های جدید در این صنعت، کشت گلخانه‌ای و... در رشد اقتصاد نقش مؤثری داشته‌اند.

کشت گلخانه‌ای؛ توسعه اقتصادی تا ایجاد فرصت‌های شغلی

هدی زاهدی/

 نقش کشاورزی امروزه در اقتصاد کشورها، بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است که استفاده از فناوری‌های جدید در این صنعت، کشت گلخانه‌ای و... در رشد اقتصاد نقش مؤثری داشته‌اند.

امروزه به دلیل بروز خشکسالی‌های پی در پی، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و... امکان رقابت در صنعت کشاورزی با استفاده از روش‌های قدیمی و کم‌بازده وجود ندارد و می‌طلبد تا از فناوری‌ها و روش‌های جدیدی برای تولید محصولات کشاورزی با راندمان تولید بالاتر بهره گرفت. در همین راستا کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی درصدد است تا شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۱۰۰ هکتار را در بازه‌ای چند ساله احداث کند که فاز نخست آن در قالب ۲۰ هکتار به عنوان نخستین گام در ساخت این شهرک در نظر گرفته شده است. این امر فرصتی دست داد تا با حسن جمشیدی؛ مدیر کشت و صنعت مزرعه نمونه زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی در خصوص فاز نخست این شهرک  گلخانه‌ای به گفت‌وگو بنشینیم.

پیش‌بینی می‌شود فاز نخست این شهرک گلخانه‌ای تا چه زمانی ساخته شود؟

در حال حاضر فاز نخست این شهرک در سطح ۲۰ هکتار در حال ساخت است و فازهای بعدی به مرور ساخته خواهد شد.

اعتبار فاز نخست این شهرک گلخانه‌ای چه مقدار است و از چه منابعی تأمین خواهد شد؟

اعتبار فاز اول ۲۰ هکتاری، معادل یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که از محل منابع بخش خصوصی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد.

کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی چه مزیت‌هایی دارد؟

با توجه به امکان کنترل محیط، منابع و بستر کاشت در سینی‌های گلخانه‌ای، امکان استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدروپونیک و همچنین افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید به ازای مصرف هر واحد آب، از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌رود. کشت گلخانه‌ای همچنین موجب ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش‌آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان می‌شود. ایجاد زمینه اشتغال و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه نیز بخشی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر این، می‌توان به امکان تولید محصولات مختلف در خارج از فصل برای کسب درآمد بیشتر، تولید در فضای گلخانه برای مناطق با خاک شور، جلوگیری از آسیب‌های جوی برای رشد محصول و نیز ایجاد شرایط مناسب دما برای پرورش گیاه اشاره کرد.

توسعه اقتصادی محصولات در کشت گلخانه‌ای به چه صورتی است؟

از آنجا که محصولاتی که در گلخانه تولید می‌شوند به صورت نوبرانه به بازار عرضه می‌شوند، بنابراین از قیمت بالاتری برخوردارند و درآمد بیشتری را نصیب تولیدکنندگان می‌کنند؛ بنابراین این امر زمینه‌ساز توسعه کشاورزی و به تبع آن توسعه اقتصادی خواهد شد. عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی، امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار نیز در نهایت توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت؛ همچنین امکان تولید محصولات با قابلیت صادرات می‌تواند در شرایط نامناسب اقتصادی به ارزآوری کشور کمک کرده و در جلوگیری از رشد منفی اقتصادی مفید باشد.

کیفیت محصولات تولید شده در گلخانه چه تفاوت‌هایی نسبت به محصولاتی که در زمین‌های زراعی تولید می‌شود، دارد؟

کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده از بذور هیبرید بسیار بالاست. همچنین محصولات تولید شده در گلخانه به دلیل امکان کنترل عوامل مؤثر در تولید و استفاده از کنترل کننده‌های بیولوژیکی دارای کیفیت بالاتری هستند که البته حتی می‌توان محصولات سالم و ارگانیک نیز تولید کرد. در فضای گلخانه به دلیل اینکه امکان کنترل دقیق آفات و بیماری‌ها با استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیکی وجود دارد، پس این امر افزایش کیفیت محصول و بازارپسندی آن را به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب با استفاده از مبارزه بیولوژیک، نه تنها مصرف انواع سم به حداقل می‌رسد، بلکه این امر نقش مؤثری در حفظ امنیت غذایی جامعه خواهد داشت. ضمن اینکه کیفیت مطلوب محصولی که در گلخانه تولید می‌شود، امکان صادرات به خارج از کشور را نیز فراهم می‌کند که از این نظر سبب افزایش ارزآوری خواهد شد.

در گلخانه‌ها از چه نوع آبیاری استفاده می‌شود؟ راندمان آبیاری در این روش چقدر است؟

سامانه آبیاری مورد استفاده در گلخانه‌های کشت و صنعت مزرعه نمونه در مورد صیفی‌جات، از نوع تحت فشار قطره‌ای و در خصوص نشای نرسرینگ، بوم مه‌پاش بوده است. علاوه بر این، راندمان آبیاری در هر یک از روش‌های قطره‌ای و بوم مه‌پاش، بیش از ۸۵ درصد است. از سویی دیگر استفاده از گلخانه می‌تواند کارایی آب را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

در نظر دارید محصولات تولید شده در این شهرک گلخانه در چه گستره‌ای توزیع شود؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این گلخانه به تولید محصولات سبزی، صیفی و نیز گل و گیاه اختصاص داده خواهد شد که علاوه بر تأمین نیاز داخل، در بازارهای خارجی نیز عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.