مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: اجرای عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش احیای هویت تاریخی مشهد است.

مرمت بازار فرش احیای هویت تاریخی مشهد است

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر امروز در بازدید از عملیات مرمتی این اثر تاریخی با بیان این مطلب افزود: به بازدید از پروژه احیا و مرمت بازار فرش مشهد اشاره کرد و گفت: اقدامات برای احیا و مرمت این بازار با مشارکت شهرداری، کسبه وهمکاری و نظارت میراث فرهنگی از سال ۹۷ آغاز شده و طرح مرمتی در شورای فنی استان و کشور تصویب شده است.
مکرمی فر با اشاره به تاریخچه این بازار اظهار کرد: معماری این بازار به صورت چهارطاقی با گنبد های آجری بوده و از بازارهای عهد قاجار است که قدمت آن به دوره تیموریان نیز می رسد.
او افزود: اقدامات انجام شده برای مرمت و احیای این بازار شامل گمانه زنی باستان شناسی در پی بازار برای تثبیت هویت تاریخی بازار است.
مکرمی فر گفت: بخشی از بازار با پوشش عرق چین و خفته و راسته با معماری سنتی پوشیده شده است.
او درباره ادامه پروژه مرمت و احیای بازار فرش مشهد تصریح کرد: نقشه ها ی اجرایی آماده و نهایی شده است و طی یک هفته آینده این نقشه ها با جزئیات کامل در اختیار شهرداری برای اجرا قرار خواهد گرفت.
بازار فرش فروشان مشهد از بازارهای قدیمی مشهد است که قبلا جزیی از بازار بزرگ مشهد بوده است. بازار بزرگ مشهد در حاشیه حرم امام رضا (ع) قرار داشت که قسمت اعظم آن بعد از طرح نوسازی اطراف حرم تخریب شده  و بخشی از آن از خیابان اندرزگو به حرم مطهر باقی مانده است.
این بازار از خیابان خسروی نو آغاز می‌شود و در ضلع غربی حرم مطهر، در مکان مسجد و حمام شاه خاتمه می‌یابد. این بازار در امتداد بازار سرشور قرار دارد. بازار سرشور در یکی از مهم‌ترین محلات قدیمی شهر که به همین نام است، قرار گرفته، از خیابان شهید اندرزگو آغاز می‌شود و این خیابان را به خیابان دانش ارتباط می‌دهد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.