به مناسبت ۲۳ ذی القعده روز زیارتی حضرت ثامن الحجج(ع)، موزه مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از زیارت‌نامه‌های فولادی قدیمی حضرت رضا(ع) و کتیبه‌های طلای فولادی را در معرض دید عموم قرار داد.

نمایش قدیمی‌ترین زیارت‌نامه‌های فولادی طلاکوب در موزه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان این‌که مجموعه‌ای از اشیای تاریخی مرتبط با حرم مطهر رضوی در گنجینه تاریخ حرم موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرارگرفته است، به برخی زیارت‌نامه‌های فولادی اشاره کرد و گفت: زیارت‌نامه مشبک فولادی طلاکوب بالاسر حضرت که شامل دعای بالاسر مضجع شریف امام رضا(ع) است به خط نسخ و زیارت‌نامه فولادی طلاکوب پایین پای حضرت، هر دو در دوره افشاریه ساخته شده و در سال ۱۱۵۴ هجری قمری به‌ دست «عبدالله خازن»، خزانه‌دار آستانه وقف شده است.
حشمت کفیلی افزود: زیارت‌نامه امام رضا(ع) از دیگر زیارت‌نامه‌های مشبک فولادی است که به خط ثلث در ۱۰ سطر در دوره قاجار ساخته و به‌ دست استاد حسن اصفهانی در سال ۱۲۶۴ هجری قمری وقف حرم رضوی شده است.
وی به زیارت‌نامه جامعه صغیره اشاره کرد که به‌صورت طلاکوب از جنس فولاد به خط نسخ و ثلث توسط استاد محمدابراهیم اصفهانی ساخته شده و ناصرالدین ‌شاه قاجار آن را در سال ۱۲۹۹ هجری قمری وقف کرده است.
کفیلی گفت: همچنین زیارت‌نامه فولادی زرکوب شامل زیارت حضرت رسول(ص) به خط ثلث و نسخ تزیینی شامل یک لوح فولادی محرابی ‌شکل اهدایی ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۶۵ هجری قمری و کتیبه اشعار در مدح حضرت رضا(ع) اثر هنرمند برجسته خوشنویس، علیرضا عباسی به خط نستعلیق که شاه‌عباس صفوی آن را در سال ۹۸۵ خورشیدی اهدا کرده و دو بیت نخست آن منسوب به شیخ بهایی و بیت سوم متعلق به محمدولی دشت بیاضی، شاعر و ادیب قرن دهم هجری است، در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.