شهرکرد-۱۰۰ هزار بافنده فرش در استان چهارمحال و بختیاری بر ۵۰ هزار دار قالی مشغول به کار هستند که سالیانه دویست هزار مترمربع فرش تولید می‌کنند اما متأسفانه مدتی است که کرونا سایه سنگینی بر دارهای قالی در این استان انداخته است و بسیاری از کارگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است.

گره کرونا بر تار و پودفرش چهارمحال و بختیاری

قدس آنلاین-گروه استان ها: وجود نساجی و بافته‌های از گذشته‌های دور در استان چهارمحال و بختیاری نقش انکارپذیر رنگرزی و رنگ‌آمیزی را با استفاده از مواد موجود در طبیعت و پیوندها ناگسستگی و جدایی‌ناپذیر آن‌ها را نشان می‌دهد تا به آنجا که می‌توان گفت شهرت جهانی قالی چالشتر و دیگر بافته‌های داری و نساجی استان موهون رنگرزی هنرمندان این هنر سنتی محسوب می‌شود .

از ویژگی فرش چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه قالی‌های چالشتری ،شهرکردی ،پیربلوطی ،قهفرخی و سامانی تنوع کیفیت برتر رنگ‌های بکار رفته در فرش ذکرشده قلمداد می‌شود.

فرش‌های نفیس استان چهارمحال  بختیاری دارای اصالت رنگ جهانی است که در سبک‌های بختیاری، گبه، یلمه و نایینی و چالشتری تولید می‌شود.

در این استان بیشتر مردم شهرهای شهرکرد، چالشتر، فارسان، باباحیدر، چلگرد، اردل، سامان، اشکفتک، پیربلوط، ارجنک، وردنجان، فرخشهر، بروجن، بلداجی، فرادنبه، شلمزار و بخش شوراب در هنر صنعت فرش دستباف فعالیت می‌کنند.

طبیعی و گیاهی بودن رنگ‌های فرش استان از بارزترین شاخص‌های فرش استان است، همچنین برخورداری از نقوش اصیل از دیگر مزیت‌های فرش استان محسوب می‌شود.

سفارش کم شده است

در همین رابطه حمزه هفشجان یکی از بافندگان فرش به خبرنگار ما می‌گوید: تا قبل از شیوع بیماری کرونا سفارش‌های زیادی داشتیم که صاحب‌کار دار قالی را با هزینه خودش نصب و حتی یک‌سوم دستمزد بافت را پیشاپیش پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر هیچ سفارشی نداریم.

وی بابیان اینکه همسر و سه دخترش که تا پیش‌ازاین به همین شغل اشتغال داشتند بیان می‌کند: متأسفانه در حال حاضر و پس از کرونا هیچ سفارشی نداشته و بیکار هستیم.

وی بابیان اینکه نخ بسیار گران شده است ابراز می‌کند: به‌هیچ‌وجه در حال حاضر بافت فرش به‌صرفه نیست چون خریداری نداشته و ازآنجاکه صادراتی انجام نمی‌شود لذا توان تهیه مواد اولیه و انتظار برای فروش را نداریم.

وی بابیان اینکه بیشتر بافنده بر روی دارهای قالی کارگاه‌ها به‌صورت دستمزدی فعالیت دارند می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌ها نیمه فعال‌شده است.

تأثیر کرونا

در همین راستا رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا  در اواخر سال گذشته در کشور، موجب اثرگذاری بر روی تولید فرش چهارمحال و بختیاری شد افزود: این موضوع موجب شد تا بسیاری از کارگاه‌های فرش دست‌بافت استان تعطیل و نیمه فعال شوند.

علیرضا جیلان با اشاره به غیرفعال و تعطیل شدن ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش دستباف استان در اسفندماه  سال گذشته و اوایل بهار امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره و تأکید کرد: با غیرفعال شدن این کارگاه‌های بزرگ و متوسط بافت فرش، بیش از ۲۰۰ نفر از کار بیکار شدند. 

کاهش تولید

وی از تولید حدود ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در این استان طی سه‌ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از کارگاه‌ها و مجتمع‌های فرش استان غیرفعال شد و بخشی از فرش تولیدی استان به دلیل نبود صادرات تخصصی فرش، روی دست بافندگان ماند.

 در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از کارگاه‌ها و مجتمع‌های فرش استان غیرفعال شد و بخشی از فرش تولیدی استان به دلیل نبود صادرات تخصصی فرش، روی دست بافندگان ماند

جیلان تصریح کرد: در سال‌های قبل، ۴۰ درصد فرش‌های بافته‌شده در این استان به کشورهای آمریکا، آلمان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شد.  اما امسال کرونا بازارهای جهانی را نیز تحت‌الشعاع خود قرارداد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در این استان تولید می‌شود که ۸۰ درصد فرش‌های تولیدی قابلیت صادرات دارد تصریح کرد: شیوع کرونا موجب تعطیلی کارگاه تولید فرش دستباف شد و این امر نقش مهمی در کاهش تولید طی سه ماه گذشته در این استان شد.

شهرت جهانی

رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری افزود: گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی چهار سبک معروف فرش دستباف استان را تشکیل می‌دهد، که فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

وی، با اشاره به اینکه بیشتر بافنده‌های استان تمایل به فعالیت خانگی دارند، تصریح کرد: سفارش پذیری فرش در استان به دلیل محدود بودن فضای کارگاه‌های فرش‌بافی کمرنگ است.

جیلان با اشاره به اینکه  فرش تولیدی چهارمحال و بختیاری به آلمان، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود، بیان کرد: آلمان یکی از مهم‌ترین مقصدهای صادرات فرش‌های چهارمحال و بختیاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.