سمنان- بارش‌های سیل‌آسا تابستان که از هفته گذشته به‌صورت پراکنده استان سمنان را فراگرفته در آخرین روزهای این هفته با حجم خسارتی جبران‌ناپذیر به‌ویژه برای کشاورزان همراه بود.

سیل  دسترنج کشاورزان میامی را شست؛ خسارت‌ها در حال ارزیابی است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بارش‌های سیل‌آسا در طی دو روز گذشته در نواحی شرقی استان سمنان و در شهرستان میامی اگرچه با شایعات ریزودرشتی مانند احتمال شکستگی بند خاکی این شهرستان در فضای مجازی همراه شد اما در واقعیت دسترنج بسیاری از روستائیان را با خود برد.

حجم سیلاب‌ها براثر بارندگی‌های اخیر به حدی بود که این روان آب‌ها با محاصره جاده ارتباطی تهران-مشهد حتی اذهان مسافران و رانندگان عبوری را نیز با خود درگیر کرد.

حال با آرام گرفتن آسمان و رسوب کردن صدها تن گل‌ولای در مزارع میامی لذا کارشناسان جهاد کشاورزی برای تعیین خسارت‌های برجای‌مانده اقدام کرده‌اند.

خسارت به اراضی کشاورزی

بنا بر گفته رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان میامی برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که حداقل سه میلیارد ریال خسارت به اراضی کشاورزی شهرستان در پائین‌دست جاده تهران-مشهد واردشده است.

علی‌اصغر احمدی بابیان اینکه مزارع چغندر، هندوانه، گندم و جو مهم‌ترین اراضی خسارت‌دیده در حاشیه جاده تهران- مشهد حدفاصل شهرستان میامی محسوب می‌شوند، گفت: بسیاری از زمین‌های زراعی این شهرستان فاقد بیمه هستند درصورتی‌که بیمه می‌تواند کمک خوبی در این مواقع برای جبران خسارات باشد.

بارش‌های سیل‌آسا درنواحی شرقی استان سمنان و در شهرستان میامی اگرچه با شایعاتی مانند احتمال شکستگی بند خاکی این شهرستان در فضای مجازی همراه شد اما در واقعیت دسترنج بسیاری از روستائیان را با خود برد

وی بابیان اینکه پیگیر جبران خسارات وارده هستیم، بیان داشت: مزارع شهرستان میامی در قسمت شمال غربی و قنات‌های دامنه کوه میامی خسارت بیشتری نسبت به دیگر نقاط دیده‌اند.

ذخیره آب

اگرچه بارندگی‌های شدید دو روز گذشته موجب وارد آمدن خسارت به بسیاری از اراضی کشاورزی شد اما رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی می گوید: بارندگی‌ شدید موجب ذخیره شدن ۱۲هزار و ۳۳۳ مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری «کلاچون» این شهر شد.

محمدعلی رضایی اظهار می کند: رواناب‌های ناشی از بارندگی شدید در دامنه کوه قبله در پشت پنج سازه آبخیزداری منطقه کلاچون ذخیره شد. 

بارندگی‌ شدید موجب ذخیره شدن ۱۲هزار و ۳۳۳ مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری کلاچون این شهر شد

وی به نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب اشاره کرد و گفت: ذخیره این رواناب‌ها در سازه‌های آبخیزداری، از ایجاد صدمه و آسیب به اراضی مسکونی و کشاورزی جلوگیری می‌کند.

انسداد جاده تهران-مشهد

فرماندار میامی نیز بابیان اینکه موضوع خسارات اراضی کشاورزی در نشست با مسئولان استانی حتماً بررسی می‌شود، گفت: خسارات وارده سیل به ابنیه و راه‌های شهرستان نیز در دست محاسبه است.

احمد ملایری با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از ۷۲ ساعت قبل تاکنون در شهرستان میامی، بیان داشت: مزارع شهرستان میامی در قسمت شمال غربی و قنات‌های دامنه کوه میامی خسارت بیشتری نسبت به دیگر نقاط دیده‌اند.

وی افزود: شدت باران‌ها تا حدی بود که محور تهران- مشهد حدفاصل میامی، برای ساعتی مسدود بود که با تلاش مأموران راهداری درنهایت بازگشایی شد.

وی همچنین ابراز کرد: به علت بارش شدید باران جاده تهران – مشهد و بالعکس، محدوده پارک آب مرجان میامی به مدت نیم ساعت مسدود شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.