۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 712208
عیدقربان و فرصت کمک مومنانه

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین است که فرصت بسیار خوبی برای قربانی کردن نفس اماره و روی آوردن به سمت خداست. 

خوشبختانه در کشور ما و درمیان اکثر مسلمانان این روز به خوبی مورد توجه قرار می گیرد و به خصوص حاجیان در این روز قربانیان خود را به پیشگاه خداوند عرضه می کنند. امسال متاسفانه به دلیل کرونا مراسم حج تمتع برگزار نخواهد شد و حاجیان نمی توانند همانند سالهای قبل در مراسم حج و قربانی کردن ذبح خود حاضر باشند اما کسانی که دل در گرو این سفر معنوی دارند و رسم هرساله قربانی کردن را به جا می آورند می توانند امسال نذر خود را صرف کمک مومنانه کرده و ذبح خود را در این راه مصرف کنند.

متاسفانه کرونا در همه جهان مشکلات متعددی را بوجود آورده و باعث از رونق افتادن کسب و کارها شده است اما مسلمانان اعیاد و مراسمات مختلفی دارند که می توانند از آنها برای کمک رساندن به یکدیگر استفاده کنند که عید قربان یکی از آنهاست و این درحالی است که به زودی محرم نیز از راه خواهد رسید و حتی در مراسم اربعین نیز می تواند سرمایه های اندک خود را جمع کرده و برای حل مشکلات معیشتی و کاهش فشارهای اقتصادی بر قشر مستضعف استفاده کرد.

در این راه موسسات، نهادها و انجمن های مختلفی ورود کرده اند و شایسته است با یک برنامه ریزی منظم و متقن، کمک های مردم را به سمت یک هدف واحد سوق داد. در حقیقت یک یا دونهاد باید متولی این مساله شده و از پراکندگی جلوگیری کنند تا مسیر کمک ها به سمت استفاده حداکثری حرکت کند.

لازم است دستگاه‌هایی مانند بسیج، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و امثال اینها دارای یک ستاد مرکزی شده و با هماهنگی لازم کمک های مردم را جهت دار کرده و به سمت و سوی مناسب هدایت کنند. همچنین باید از ظرفیت رسانه‌ها نیز استفاده شود تا آنها بتوانند عواطف مردم را برای کمک و مشارکت در حل مشکلات ساماندهی کنند.

کسانی که رسانه ها را از اعتبار می اندازند باید بدانند در مواقع لازم نمی توانند روی کمک آنها حساب کنند. رسانه‌ها باید مرجعیت و اعتبار خود را در جامعه حفظ کنند و از ورود بیش از حد به مناقشات سیاسی یا جنجال آفرینی ها خودداری کنند تا ناگهان در مواقع لازم دستشان از افکار عمومی برای جهت دهی به آنها کوتاه نشود.

قرض آنکه فرصت عید قربان و دیگر مراسم اسلامی که به خصوص شیعیان هم از آنها بهره زیادی دارند فرصت مغتنمیست که بتوان باری از دوش مردم و همنوعان خود برداشت. ان شاالله که هم مردم و هم مسئولین از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.