گزارشات حاکی از آن است که ایران و چین به سرعت در حال تدوین توافق جامع همکاری با یکدیگر هستند و این مسأله با هدف پایان دادن به محدودیت‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در جریان است.

توافق ایران و چین روابط چین و آمریکا را وارد نقطه بحرانی جدیدی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از آپستریم، گزارشات حاکی از آن است که ایران و چین به سرعت در حال تدوین جزئیات توافق جامع همکاری 25 ساله با یکدیگر هستند که با هدف خارج کردن ایران از حلقه تحریم‌های آمریکا در جریان است.

قرار است در قالب این توافق چین طی 25 سال 400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی از جمله زیرساخت و حوزه انرژی ایران انجام خواهد داد که تقریبا تلاش‌های آمریکا برای محاصره کردن اقتصاد ایران را خنثی خواهد کرد.

بنا به گفته مقامات آمریکایی، این توافق می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد از جمله پروژه‌هایی که قرار است چینی‌ها در قالب آن با ایران همکاری کنند می‌توان به حوزه‌های مخابراتی، بنادر، میادین نفتی و گازی،‌ خطوط راه‌آهن و ده‌ها حوزه دیگر اشاره کرد. گفته می‌شود در قالب آن همچنین ایران قرار است نفت را با تخفیف به چین صادر کند.

مقامات چینی البته هنوز جزئیات این توافق را منتشر نکرده‌اند و در طرف ایرانی هم باید پیش از نهایی شدن آن به تصویب مجلس برسد. بنا به اعلام وزارت خارجه ایران اجرای این توافق‌نامه نخستین بار از طرف چینی و در سفر سال 2016 رئیس‌جمهور این کشور به ایران مطرح شد و مورد استقبال رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت.

درصورتی که جزئیات این توافق منتشر شده و اجرای آن نهایی شود، همکاری بین ایران و چین می‌تواند به شکل‌گیری نقطه بحرانی جدیدی در رابطه در حال بدتر شدن چین و آمریکا بینجامد.

این توافق همچنین ضربه سنگینی به سیاست‌ آمریکا در اعمال فشار اقتصادی علیه ایران از طریق وضع تحریم‌ها وارد کند. اعمال تحریم‌ها باعث شده تا صادرات نفت ایران کاهش یابد و دسترسی کشورمان به خدمات بانکی بین‌المللی نیز به شکل قابل توجهی محدود شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا البته در واکنش به امضای چنین توافقی اعلام کرده آمریکا به فشار علیه شرکت‌های چینی که در ایران فعالیت می‌کنند ادامه خواهد داد.

این مقام آمریکایی ادعا کرده است دولت چین با صدور مجوز و تشویق شرکت‌های تابع خود برای دور زدن تحریم‌ها و همکاری با ایران در حال زیر سؤال بردن هدف خود در ایجاد ثبات و صلح است .

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.